• Lillan05

Grannkatten kissar ner hela vår altan, vad ska vi göra?

Jag och min sambo har bott i vårt hus på landet i 2 år. Vi har 2 katter, både hanen Nalle och honan Helga är kastrerade. Men vi har en granne som har en hankatt som är okastrerad. Denna grannkatt har vi haft problem med sen vi flyttade hit, han kissar ner hela vår altan och även på ytterdörren. Vi kan inte länge ta fram några utemöbler för han kissar ner dom. Vår altan har en jättefin utsikt och det känns för jävligt att vi knappt kan vistas där längre pga att katten kissar där ganska ofta.
    Vet inte vad vi ska göra? Finns det nån lösning eller måste vi stå ut med allt kiss. 
     Har hört att ägaren ej vill kastrera katten. Den tidigare ägaren till vårt hus säger att det är 2 äldre kvinnor som äger katten och att dom vägra kastrera katten. Vi har alldrig träffat dessa kvinnor, vet inte exakt vad dom bor. Men har hört att dom bor några km bort i ett hus i skogen.

• Svar på tråden Grannkatten kissar ner hela vår altan, vad ska vi göra?
  • Philippa

Spruta vatten på han... köp ett medel som skrämmer bort katter, finns att köpa på bla granngården....

• Lillan05

Att spruta vatten på han funkar ej, har testat men han kommer ändå tillbaka.

• Whitetrash86

Eftersom det är lag på att man håller koll på sin katt och ser till att den INTE stör grannar eller förstör egendom. Så skulle jag kolla med djurskyddet/polisen för att se vad som kan göras.
    Ta reda på exakt vem som äger katten sen köper du fy-medel och skickar räkningen till dom. Vägrar dom ta ansvar för katten är det bara att se till att någon kommer och hämtar katten/avlivar den.

• Lillan05

Vi har haft hund innan och ska skaffa hund igen så fort vi har råd. Då kanske katten inte vågar komma hit när den känner lukten av hund, vi ska skaffa en schäfer.

• Lizette80
    Whitetrash86 skrev 2013-04-11 11:56:18 följande:
    Eftersom det är lag på att man håller koll på sin katt och ser till att den INTE stör grannar eller förstör egendom. Så skulle jag kolla med djurskyddet/polisen för att se vad som kan göras.
    Ta reda på exakt vem som äger katten sen köper du fy-medel och skickar räkningen till dom. Vägrar dom ta ansvar för katten är det bara att se till att någon kommer och hämtar katten/avlivar den.
  • Unbreakable

Jag vet att det här är knäppt men det funkar garanterat. Kissa i en potta, häll ut innehållet på grannens altan när de inte ser det. Håll på så tills de nämner åt dig att deras altan luktar piss....äh  glöm det, skicka räkningar åt tanterna för dina förstörda möbler kan aldrig skada. Jag har odlat vinterhärdig kattmynta, nepeta cataria på latin, det blir endel katter tokiga av. De kommer och rullar sig där kattmyntan växer och glömmer bort att kissa på altanen. Vanlig mynta hjälper inte den tillhör inte samma släkte och luktar inte likadant. Citronspray ogillas av katter och finns i djuraffärer. Vad tror du händer om du tar med deras katt till veterinären och betalar för kastreringen? Jag menar de kan knappast bli surare än vad ni blivit.

• Lillan05

Katten stör och vi anser att den förstår egendom för det är svårt att få bort all urindoft, känns som det luktar kiss ganska ofta.
    Om vi köper ett sånt medel som skrämmer bort katter, hur blir det med våra egna katter? För dom får ju självklart vistas på altanen, vill inte skrämma bort dom.
    Min sambo tycker vi ska se till att katten avlivas, men man får väl inte avliva nån annans katt?

• Lizette80
    Lillan05 skrev 2013-04-11 12:10:33 följande:

Katten stör och vi anser att den förstår egendom för det är svårt att få bort all urindoft, känns som det luktar kiss ganska ofta.
    Om vi köper ett sånt medel som skrämmer bort katter, hur blir det med våra egna katter? För dom får ju självklart vistas på altanen, vill inte skrämma bort dom.
    Min sambo tycker vi ska se till att katten avlivas, men man får väl inte avliva nån annans katt?

Ring till kommunen, dem kan svara er på den frågan..
    Finns det ngn katt/katter som stör o förstör o man inte får tag på ägaren så tror jag kommunen kan göra ngt åt det!!
  • Lillan05
    Unbreakable skrev 2013-04-11 12:09:46 följande:
    Jag vet att det här är knäppt men det funkar garanterat. Kissa i en potta, häll ut innehållet på grannens altan när de inte ser det. Håll på så tills de nämner åt dig att deras altan luktar piss....äh  glöm det, skicka räkningar åt tanterna för dina förstörda möbler kan aldrig skada. Jag har odlat vinterhärdig kattmynta, nepeta cataria på latin, det blir endel katter tokiga av. De kommer och rullar sig där kattmyntan växer och glömmer bort att kissa på altanen. Vanlig mynta hjälper inte den tillhör inte samma släkte och luktar inte likadant. Citronspray ogillas av katter och finns i djuraffärer. Vad tror du händer om du tar med deras katt till veterinären och betalar för kastreringen? Jag menar de kan knappast bli surare än vad ni blivit.
    Dom som bodde i vårt hus innan erbjöd sig att ta med katten till veterinären och betala för kastreringen.
    Men de ville inte lyssna, sa att dom vägrade kastrera katten. Men vi vet inte varför dom vägrar, kan inte se nån anledning till att vägra kastrering.
  • Fröken reserverad

Har ni testat att skrämma den rejält? Är jättejobbigt när en främmande katt kommer och markerar revir som den här verkar göra.

Nej. Ni kan inte ta och avliva den.

Reserverad står för upptagen.
Svar på tråden Grannkatten kissar ner hela vår altan, vad ska vi göra?