• QueSera

legoland-frågor

Helloj!  Jag "vann" en weekend i LEGOLAND, med övernattning och inträde (fyra pers), ej resa dock, :( . Efter övervägande slog jag till för att ge barnen en upplevelse, efter en tuff skilsmässa så förtjänar de detta, dock finns det några frågor som jag skulle vilja ha svar på av er som varit där:

Behöver man pass för att åka dit? Jag, två barn och en polare åker.

Vad kostar det att äta och vilka möjligheter finns? Vi bor på Hotell Legoland och frukost ingår, men det är resten som jag skulle vilja få ett hum om, :). Finns det någon "vanlig" butik som man kan köpa lite lättare mat/mellis i?

Penga frågan, vad är smartast växla i Sverige, köra på kort eller vad?  Jag har aldrig rest "utomlands" så detta är stort för mig! 

Vi åker en torsdag och åker hem på söndag, så det blir "bara" två hela dagar att rusa runt på, :)   

Jättetacksam för svar! 

• Svar på tråden legoland-frågor
  • VisitDenmark

Hej!

Vilken rolig upplevelse ni har framför er! Min 7-åriga son älskar Legoland och tjatar om att få åka tillbaka, det ä ett bra betyg :)

Ska man gå enligt de regler som finns ska alla ha pass eller EU-leg. av den anledningen att vi i Sverige inte har någon nationalitet på våra id-kort. Man måste kunna legitimera sig med nationalitet på förfrågan. Personligen skulle jag säga att de vuxna ska ha med sig pass om ni har, annars giltig legitimation. Sedan skulle jag beställa hem folkbokföringspapper på barnen för att ha något papper på dem, vilka de är, om något skulle hända det vuxna sällskapet. Jag skulle aldrig själv resa utan någon form av id på barnen just med tanke på t ex sjukdomsfall eller olycka. men som sagt, egentligen ska alla ha pass eller Eu-leg..

Det är fantastisk mat på Hotel Legoland! En helt suverän frukostbuffé med allt från "vanlig frukost" til pannkakor, bacon, korv, ägg mm. De har också en middagsbuffé som är superbra. En buffé för de vuxna (som barnen självklart får äta från) och en egen barnbuffé i rätt barnhöjd och med massor av alternativ. Det kostar runt DKK 275 har jag för mig - lyckades inte hitta priset på hotellets hemsida. I själva Legolands-parken finns allt från steakhouse, buffé (i riddarborgen) till hamburgare, korvkiosker och enklare andra matställen i varierade prisklasser. Det går att äta bra mat till ett bra pris.

Tyvärr är det ganska långt till närmaste större affär. Den ligger i själva samhället Billund och det är några km dit. Jag kan inte svara på om det finns någon närmare (om det kommit sista tiden) men eventuellt kan det finnas en enklare butik på Lalandia som är badlandet 500 m från Legoland. Där bor man nämligen i stugor så jag kan tänka mig att det finns någon möjlighet där. Normalt får man dock inte ta med sig mat till rummen men något enklare fungerar säkert.

Växla lite pengar hemma, det brukar vara det enklaste. I Danmark tar man dessutom avgift på utländska kort på vissa platser så det kan vara värt att ha en del kontanter. Det finns också uttagsautomat vid Legoland. Det är också många som inte tar kort i Danmark, just pga deras egna avgifter så vill ni handla något på vägen eller t ex en glass så kan det behövas kontanter.

Jag önskar er en trevlig resa!
    Gitte/VisitDenmark

• Ylva Vitorovic

Hej!
    Jag heter Ylva Vitorovic och arbetar med Stena Lines sociala kanaler. Vi har sett att ni har visat intresse för Legoland här på Familjeliv.se och tänkte passa på att berätta att vi denna vecka har temat "Resa med barn" på vår Facebooksida. Det innebär bl.a. en tävling där vinsten är en resa till Legoland (Länk till vår Legoland tävling:

http://www.facebook.com/stenalinesverige/app_448952861833126), en chat där bl.a. både Familjeliv.se och Legoland deltar (länk till Facebookeventet om chatten: http://www.facebook.com/stenalinesverige#!/events/575004325858120/). Dessutom lanserar vi även vår tävling Bloggbussen13 för föräldrar som bloggar om familjelivet (Läs mer om Bluggbussen13 och chatten här: http://www.stenaline.se/bloggbussen13)

Under hela veckan kommer vi även att lyfta våra barnvänligaste och roligaste besöksmål på våra destinationer. Hoppas att detta kan vara av intresse.
    Hälsningar, /Ylva Vitorovic, Stena Line

• Cig35

Ett par enkla svar:

Vi har en passunion sedan länge inom Norden vilket innebär att du ska kunna identifiera dig på samma sätt i Danmark som i Sverige. Det finns inget krav på pass. (Passunionen går före Schengenavtalet som säger att man måste ha ID där nationalitet framgår vilket för de flesta svenskar innebär att passet måste vara med till övriga Schengen-länder.)

Frukosten på Hotel Legoland är helt OK som normal hotellfrukost, inte högklassig men mätt blir man.Glad
    Samma sak gäller för middagsbuffén på hotellet. Helt OK, men ingen större kulinarisk upplevelse.

Det är en bit för att hitta affärer om man vill köpa lite lättare mat/mellis så det enklaste är att käka på hotellet och inne på Legoland.

Ett gott råd när man bor på Hotell Legoland är att gå in 10 minuter innan parken öppnar på morgonen. Hotellet har en egen entré till parken där det inte blir någon kö och man får gå in en liten bit i parken till en avspärrning. När parken sedan öppnar och avspärrningen tas bort så har man ungefär en timme på sig innan det blir några större köer till de populäraste åkattraktionerna så man bör hinna med en 6-7 åk innan det blir köer. Sedan kan det lätt vara upp till 30 minuters kö till de populäraste ställena.

Att ha kontanter med sig kan vara vettigt. I Danmark är det normalt med en avgift på 2-3% vid kortköp. själv kör jag ändå med kort, om jag nu skulle köpa saker för 5.000:- så blir extrakostnaden 100-150 spänn och då vinner bekvämligheten över besparingen, men småinköp kör jag kontant.

Kom ihåg att beställa och ta med "EU-kortet" från Försäkringskassan för de som åker med om något skulle hända som gör att ni behöver uppsöka sjukvård
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/eukort/!ut/p/b1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwMHQ0sgg0sDDwtPSxd3SyN3B3NzYEKIoEKDHAARwM0_Y5mhgaehh4hhoF-TkEu3qZQ_XgUELA_XD8KrASfCwi5wc8jPzdVvyA3NMIgy0QRAPLkNoc!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHVTc0/
    .                

• QueSera

Vill bara meddela liiite i efterskott att vi åkte till LEGOLAND i slutet av maj förra året och det var obeskrivligt fantastiskt!!! Tack för alla råd, :D! Vi åkte en torsdag och hem på söndagdet var kanon, hade heldagar inne på LEGOLAND fredag och lördag. Fredagen var guld eftersom det var tidigt på turistsäsongen och folk jobbade fortfarande, så det var väldigt lugnt den dagen, barnen kunde åka och åka utan köer, :) .Lördag var det mycket mer folk, men det gjorde ju inget för de hade fått åka allt de ville redan på fredagen. Hotelet var fantastiskt barnen kunde springa hit och dit och det fanns allltid ngt de kunde hitta på, maten var också kanon! Jag är så glad att jag gjorde detta, trots att det inte blev billigt trots vinsten, :). Det var det värt!! Barnen kommer att ha ett minne för livet! Dock har ju ribban blivit lagd för kommande semestrar, svårt att toppa detta, men de är medvetna om att det var en gång i livet upplevelse, ja ifall jag inte vinner på Lotto, ;) Kramar till er alla!

Svar på tråden legoland-frågor