• Studentpappa

Vad är det varghatarna är så rädda för?

Satt och slösurfade på FB och snubblade över den smått komiska gruppen våga vägra varg som ändå har runt 7000+ anhängare. Majoriteten av inläggen var uttryckte starka åsikter om vargen förekomst i Sverige, regeringen fick sig rejäla kängor och även en snyfthistoria om föräldrar som förlorat sitt barn i cancer men ändå påstods ha tvingats till arbetet dagen efter av FK. Vad det nu har med vargen att göra men det kanske finns någon varg som knegar på FK och är en taskig handläggare pga bristande språkkunskaper el dylikt.

Även en del mer eller mindre begåvade inlägg fanns från jägare som anklagade vargen för att vara bestialisk som dödade för nöjets skull. No shit Sherlock snacka om att kasta sten i glashus..

Det mest komiska inlägget var detta "Tack förfäder för att jag kunnat springa fritt i skog o mark, plockat svamp o bär, gått en promenad med hunden och fått sett rådjur o älg! Tack för att våra djur kunnat betat lugnt i hagen om nätterna! Jag har kunna vandra över igenväxta varg gropar och inte insett vad ni gjort för min uppväxt, som jag inte kommer att kunna ge mina barn! Skogen tillhör inte oss längre på det sättet! Djuren blir till att föda vargstammen och lever i skräck!Och erat arbete har gått förgäves och jag känner att ni vänder er i graven och får ingen ro tills den dagen då den sista vargen stupar eller stängs in!

Vad är människan rädd för? Skogsbolagen har ju kämpat för att utrota älgen i många år och då har jag inte sett särskilt många protester. 

Nu då till slutklämmen, jag som varit i skogen och lekt och fiskat hela min uppväxt då mina föräldrar praktiskt taget bor i skogen. Det enda jag någonsin varit rädd för och då jag undvikit att vara i skogen är under jakten då det är allmänt känt att jägare har svårt att se skillnad på vad de skjuter på och det såvitt jag minns alltid varit människor som blivit skjutna var(g)e år. En jägare är mångt farligare för människan och även jakthundar (om jag inte minns fel dödas fler hundar av jägare) än vargen.

Konsensus råder om att vargen är satan själv och givetvis ska utrotas för den hotar mänsklighetens existens i Sverige. Jag skulle känna mig nödgad att hålla med och jag var ett får för de lever ju faktiskt under hot från vargen. 

Vad har du för åsikt i frågan?  Har alla varghatare reflexkeps och läderbyxor?
    En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
  • Svar på tråden Vad är det varghatarna är så rädda för?
  • Studentpappa

Måste jag desperat bumpa min egen tråd? Måste vara en dålig överskrift eller är jag ensam om att tycka fenomenet är underhållande? Cool

• Studentpappa
    Tonårsmamman1 skrev 2013-04-11 20:10:54 följande:
    Jag tror de är rädda för vargen Flört
    Det har du nog helt rätt i ;)  Men varför? Man verkar ju onekligen hata den väldigt starkt, samt att det verkar finnas en stark korrelation mellan varghat och människor som alltid hatar staten och kapitalet. Samtidigt som de inte ser några problem med att sjukskriva sig för att få jaga några extra dagar..
  • amia01

Finns många trådar här ang vargens vara eller inte vara där du säkert kan hämta mer inspiration...

För det första varför så kategoriskt dela in människor i varghatare/vargälskare?
    Jag anser mig inte höra till varken den ena eller andra gruppen. Har gärna varg i Sverige, men i begränsat omfattning och med villkoret att vargen får jagas.

Mina argument för detta:
    - Vargen hotar betsdjuren - med följden att djurägare inte orkar/kan hålla biologiskt oersättliga betesmarker öppna.
    - Det finns ett mycket stort antal utrotningshotade arter i vårt land - jag tycker det är viktigare att lägga resurser på att bevara dessa istället för på vargen som är jordens vanligast förekommande stora rovdjur.
    - Dagens vargförvaltning leder till stora begränsningar för landsbygdsbefolkningen - man förlorar inkomst från jord och skog, man kan inte låta barnen sova/leka fritt ute, man kan inte släppa sina husdjur fritt.

Med en begränsad vargstam skulle skadorna/problemen bli mindre och med jakt på varg skulle man kunna stärka vargens naturliga skygghet och ta bort "problemdjur".

Och ang. din uppfattning om "varghatare" så stärker det bara min bild av att den här frågan handlar mer om klyftan mellan stad/land än om vargen egentligen. De flesta som drabbas av vargen bor på landsbygden, samtidigt som många som bor på landsbygden känner sig svikna av samhället i många andra avseenden också - vargen blir bara ett ytterligare svek i raden - därav det höga tonläget tror jag.

• Studentpappa

Jag delar inte in människor i varghatare/vargälskare jag har endast vänt mig mot de kategoriska hatarna.

Jag är uppväxt på landsbygden och bor idag i utkanten av samma småstad och här är många varghatare. Jag förstår mest inte vad deras problem är, speciellt de som är rädda för att vara i skogen eller låta sina barn vara ute. Vargen har såvitt jag vet inte attackerat varken vuxna eller barn, boskap lever farligt och där finns ett problem. Men de flesta hatarna är jägare som vill ha sitt nöjesdödande för sig själva. Samtidigt som de vådaskjuter fler hundar än vargen dödar. För att inte tala om när de inte ser skillnad på man och älg.

Att staten slösar pengar på vargen är ju inte vargens fel. För min del fick det gärna gå till fisken i Östersjön eller fler myskoxar i fjällen eller varför inte till högre löner för lärare.

• Studentpappa

På vilket sätt förlorar skogsägarna? Får de inte avverka i reviren eller vad menar du? Vi lider inga ekonomiska förluster pga rovdjur i vårt skogsbruk och det finns både varg, björn och lo.

• MaaxMaax

Nu har jag själv inte så starka åsikter i vargfrågan, och är definitivt inte varghatare.
    Däremot känner jag sådana.

Jag har halvt avlägsna samiska släktingar, som alltid har haft mer eller mindre problem med dessa vargar (och även björn/järv, men främst varg verkar det som), som river renar. Och fast jag är positivt inställd till att det finns vargar så förstår jag frustrationen. Varje rivet djur är ju en förlorad inkomst.

Det som kan störa mig i vargdebatten är kanske mest att den blossade upp först när vargen började visa sig längre söder ut. Vargar har "ställt till problem" för samer och andra under lång tid, och ingen bryr sig riktigt, utan det heter att vargar måste ju få leva fritt och vara som vargar är. Men när en varg plötsligt visar sig och rivet något får eller en hund i södra Sverige, då blir det ett jäkla liv.

Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • Madeleine de Scudéry

Fast jag kan hålla med om att vargar inte ska traska runt i städerna.

• MaaxMaax
    Madeleine de Scudéry skrev 2013-04-13 07:56:20 följande:
    Fast jag kan hålla med om att vargar inte ska traska runt i städerna.
    Men oftast handlar det väll inte om att de är inne i städer, utan mest att de befinner sig i områden som fortfarande är på landet/skogen, men längre söder ut och i närheten av områden med fritidshus/sommarstugeområden, eller rivit får för bönder.
    Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • Madeleine de Scudéry
    MaaxMaax skrev 2013-04-13 08:13:39 följande:
    Men oftast handlar det väll inte om att de är inne i städer, utan mest att de befinner sig i områden som fortfarande är på landet/skogen, men längre söder ut och i närheten av områden med fritidshus/sommarstugeområden, eller rivit får för bönder.
    Här omkring har de varit på väg in på stan. De kanske tänkte handla lite nya, snygga kläder.
Svar på tråden Vad är det varghatarna är så rädda för?