• Anonym (fattaringenting)

Vad betyder att friskvård är avdragsgill?

Hej,

Jag känner mig helt förvirrad och förstår ingenting när jag läser på skatteverkets hemsida angående friskvård.
    Det är såhär att jag vill försöka få min arbetsgivare att börja med friskvårdsbidrag till oss anställda, men innan jag kan göra detta känner jag att jag behöver sätta mig in i hur det verkligen fungerar.
    För en vän till mig sa när jag berättade att vi inte har friskvårdsbidrag "varför har dom inte friskvårdsbidrag?, det är ju avdragsgillt så det kostar dom ingenting", men så kan det väl inte vara?
    Jag behöver hjälp från någon som kan förklara med enkla ord vad det betyder att friskvård är avdragsgill. Vilken summa ska man sikta in sig på? (bor i Stockholm)

Tacksam för svar 

• Svar på tråden Vad betyder att friskvård är avdragsgill?
  • Anonym

De får dra av det på skatten så det koster dem ingenting.

Betyder det då att om vi får 3000:- i friskvård/år betalar dom 0 Det låter märkligt tycker jag.

• Stormorsan
    Anonym (fattaringenting) skrev 2013-04-11 21:32:51 följande:
    Betyder det då att om vi får 3000:- i friskvård/år betalar dom 0 Det låter märkligt tycker jag.
    Företagets skatt minskar med lika mycket.

Det är klart att dom betalar er 3000 kr men får i gengäld lika mycket mindre skatt att betala.  
  • liten fin en

Hej TS! Att kostnaden är avdragsgill betyder att arbetsgivaren får ta med kostnaden när de deklarerar. Det innebär alltså att företaget inte betalar skatt på den specifika kostnaden. Exempelvis, om arbetsgivaren betalar totalt 10 000 kr i friskvårdsbidrag till sina 5 anställda betyder det att skatten minskas med 2 200 kr och den egentliga kostnaden är därmed bara 7 800 kr för arbetsgivaren. Det blev lite rörigt nu, men du förstår säkert poängen. Det finns gränser på hur mycket arbetsgivaren får betala ut, förra året var det 2 000 kr per anställd. Uppdaterade brloppsgränser kan du hitta på Skatteverkets hemsida. Lycka till!

• liten fin en

Kan tillägga att jag jobbat som revisor i många år och har jobbat rätt mycket med skattefrågor

Tack för hjälpen, jag hittar dock ingen summa på skatteverkets hemsida, men nu vet jag på ett ungefär hur det funkar :) 

• Anonym
    liten fin en skrev 2013-04-11 21:45:36 följande:
    Hej TS! Att kostnaden är avdragsgill betyder att arbetsgivaren får ta med kostnaden när de deklarerar. Det innebär alltså att företaget inte betalar skatt på den specifika kostnaden. Exempelvis, om arbetsgivaren betalar totalt 10 000 kr i friskvårdsbidrag till sina 5 anställda betyder det att skatten minskas med 2 200 kr och den egentliga kostnaden är därmed bara 7 800 kr för arbetsgivaren. Det blev lite rörigt nu, men du förstår säkert poängen. Det finns gränser på hur mycket arbetsgivaren får betala ut, förra året var det 2 000 kr per anställd. Uppdaterade brloppsgränser kan du hitta på Skatteverkets hemsida. Lycka till!
    Men det betyder också att om bolaget INTE har friskvård hade det genererat 7800 kronor mer i vinst till ägarna. Så man kan inte (likt några andra i tråden och TS kompis) säga att det inte kostar bolaget något. För det gör det ju.

Friskvård är INTE gratis för bolaget.
Svar på tråden Vad betyder att friskvård är avdragsgill?