• SoulChild

Kan någon hjälpa mig med dessa läkar ord!!?

Hej!
    Har röntgat mon ländrygg och vad menas med detta?...

L4-L5 nivå moderat disk degeneration och mindre diskbuktning med liten anulus fibros ruptur på L3-L4 och L5-S1 nivå mindre diskbuktningar.
    Contus är fri och inga diskbråck.

Sammanfattning, Diskbuktningar.

Kan någon hjälpa mig och översätta detta.

Tack

ღ snart är du här mammas älskling ღ
  • Svar på tråden Kan någon hjälpa mig med dessa läkar ord!!?
  • Wtf82

Moderat diskdegeneration l4-l5= måttlig (åldsadekvat) slitage av de broskdiskar som finns mellan kotorna lågt i ländrygg. Mindre diskbuktning med mindre ansluts fibrosus ruptur l3-l4= en buktande disk där den yttre hårdare diskgränsen är lite skadad, men inget regelrätt diskbråck där det mjukare innehållet v ilsken sticker ut, i " mellannivå av ryggen" L5-s1 iskbuktningar= broskskivor mellan kotor buktar ut, men inget regelrätt diskbråck i lägre del av ländrygg. "contus ok"=troligen conus=lägre delen av ryggmärgens nervbanor fria= inte ihoptryckta nerver Sammanfattningar diskbuktningar= buktande broskdiskar men ej regelrätta diskbråck där nerver är skadade. Sammanfattning= inte ngt som bör åtgärdas operativt troligtvis, skaffa en bra sjukgymnast och träna målmedvetet.

• SoulChild

Okej, tack för svaret, blev lite klokare hehe :).

Men är detta normalt för mig som är 27 år gammal. Kan tillägga att jag har så fruktansvärt ont och är sjukskriven från och till typ hela tiden. Är inte kapabel till att göra någonting knappt och kommer knappt ut ur sängen. Tar starkare smärtstillande..

ღ snart är du här mammas älskling ღ
  • Wtf82

Normalt och normalt...inte ovanligt dessvärre. Många kan gå med diskbuktningar utan ha besvär av det. De flesta vuxna kan drabbas, vem som drabbas är ju lite individuellt betingat. Tidigare skador? Dålig ryggmuskulatur i förstone? Ärftlighet? Lång? Sysslat med Gymnastik? Förr eller senare får de flesta problem med ryggen, i ditt fall verkar det som det börjat lite tidigt. Dock är det inte sagt du ska ha det så här i all evighet. Som sagt, skaffa en riktigt bra sjukgymnast och ge dig fan på att träna upp ryggen ordentligt. Dina diskar behöver avlastas av starka muskler. Och det är inte hopplöst, även regelrätta diskbråck kan ge sig mhja träning.

Svar på tråden Kan någon hjälpa mig med dessa läkar ord!!?