• trissiflickor

ska man låta barnen få ta över och bestämma?

Hej

Jag kanske är helt fel ute menmåste börja någonstans, jag är särbo med en man som har en son med ett funktionshinder, han kan inte gå men är för övrigt helt rörlig. Men det var inte dit jag ville komma, jag märker ju att han utnyttjar sitt handikapp, eller om det ärpappa som gör det. Jaghar tre egna barn och han har tre st sen innan och nu har vi hållt ihop i tre år och har länge pratat omatt försöka komma till en lösning till att kunna leva ihop. Vi hade löst det mesta då allt heltplötsligt vändes upp och ner.Nu vill inte den här pojken att det ska bli så, är det rätt att låta honom bestämma pga av det hans pappa nu säger att han har det jobbigt med sig själv och sitt handikapp, han är nio år och ska tydligen in i puberteten? Men han kommer áldrig kunna bli bra, är jag dum som försöker kämpa? Vilka krav ska man ställa och är det rätt att vänta tills det att den här pojken ger klartecken? Eller ärdet pappan som använder sin sons handikapp för att han själv inte vill. Skulle kunna skriva hur länge som helst men hoppas nu på att få någon utomståendes tankar kring detta för jag håller på att grubbla ihjäl mig.

kram  

• Svar på tråden ska man låta barnen få ta över och bestämma?
  • Törnrosa

Hur länge har ni pratat om att flytta ihop av den tid ni har hållt ihop? Kanske vill han bara vänta in pojken, som kan behöva tid på sig att vänja sig med en så stor förändring. Det bästa för er alla är ju om alla är med och är positiva till flytten. Jag kan inte säga om det är rätt att låta pojken bestämma, jag känner inte den pojken. Men att vänta ut hela puberteten låter konstigt och jag har lite svårt att att tro att det är det han menade.

• marienna

Det beror ju på vad det är för typ av funktionshinder som pojken har och hur beredd du är på att ta hänsyn och förändra ditt liv utifrån det. Och hur bra pojken är på att klara förändringar. Jag har själv en dotter m många funktionshinder och vet vilken kamp det är att få vardagen att fungera trots att vi som hennes biologiska föräldrar lever ihop.

Svar på tråden ska man låta barnen få ta över och bestämma?