• Anonym (Kocken)

Servera blandfärs i tacos till muslimer?

Eftersom det är fredag idag så blir det som vanligt tacos middag för hela familjen ikväll efter jobbet. Normalt sett köper vi alltid blandfärs eftersom den blir mycket saftigare och godare än ren nötfärs och alla är nöjda med det. Vi köpte ett tvåkilospaket igår som vi tänker ha idag till maten. Då ringer dottern och frågar om hennes klasskamrat får följa med hem och äta ikväll hos oss. Klasskamraten kommer från Turkiet och jag vet att hon är muslim.
    Jag har inte lust att köpa ny köttfärs bara för detta och undrar om en 11 åring märker om det är blandfärs istället för nötfärs om man har taco krydda i? Själv känner jag ingen större skillnad förutom att nötfärsen är torrare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-15 09:14
    Herregud vilket liv det blev här! Hinner inte läsa alla inlägg eftersom jag är på jobbet nu men vill bara informera om att allt gick jättebra i fredags.
    Flickan åt med god aptit och sa att det var jättegott! Inte blev hon dålig heller.
    Nu när grillsäsongen startar är jag helt övertygad om att hon inte heller känner skillnad på kycklingkorv och vanlig korv. Fast det kanske inte är så konstigt när även kycklingkorv visat sig innehålla griskött.
    Bara trams att inte äta allt, oavsett argument tycker jag. Ju Fler barn som lär sig äta bra, desto sundare samhälle kommer vi ha. Barn är alldeles för bortskämda idag.

• Svar på tråden Servera blandfärs i tacos till muslimer?
  • Anonym

Jag är iofs vuxen och icke muslim, men jag känner av om det är fläskfärs i nötfärsen direkt. Likadant om det är lammfärs i nötfärs. Va en kille en gång som skulle testa mina smaklökar och hade i 10% lammfärs och 90% nötfärs blandat, jag spottade ut direkt. Jag äter inte fläskfärs eller blandfärs då jag tycker det smakar illa, så om 11 åringen är van att inte äta fläsk så lär hon märka...Men varför inte bjuda på något annat utan fläsk? Varför vara så "elak" och LURA henne? Snålhet? Dumhet? eller rent av elakhet att du vill testa?

• LFF

Men varför tvinga (ja, du tvingar din dotters vän) att äta nåt hon inte får äta av religiösa skäl? Frys in blandfärsen så har ni till nästa gång och köp nötfärs istället.

• Litenåfin

Självklart köper du ny färs. Enklast är väl att alla äter nöt och du stoppar blandfärsen i frysen. I en barnfamilj lär väl den behövas rätt snart ändå.

• Lilia

Köp ett litet paket nötfärs och ge bara till henne. Eller så får ni ta tacosen imorgon och något annat idag. Självklart ska du inte servera gris till en muslim som inte äter det.

• Hemlig123

Vad är det med alla trådar om att ge muslimer fläskkött?? Visst jag är inte troende, men respekterar muslimer, veganer, vegetarianer osv..

• NadiaMi

Varför inte informera tjejen iallafall så hon kan välja?
    Det finns säkert något i kylen eller frysen som ni kan laga till istället för blandfärsen. En bit kyckling ni kan strimla eller vad som helst, om hon inte vill äta vegetariska tacos för att undvika blandfärsen.

En 11-åring är definitivt gammal nog för att kunna hantera den sortens information.

• elmadumle

Själv vägrar jag äta fläskfärs, det är inte gott, och varför lura ett barn dessutom?

• arianne03

Säg till kompisen att ni redan har planerat mat, och att det blir fläskfärs. Det är ju inte säkert att kompisen inte får äta fläsk. Annars kanske kompisen kan komma en annan kväll?

Svar på tråden Servera blandfärs i tacos till muslimer?