• Linis K

Kräv titthålsoperation!

Hej alla!

Vill berätta om vår erfarenhet kring vår barnlöshetsutredning som inleddes i nov -12. efter lite mer än ett års försök att skaffa barn utan framgång.

Jag gjorde en äggledarspolning (hsg-röntgen) i januari då man ansåg att min vänstra äggledare hade väldigt dålig eller knappt någon passage alls. Min högra var något bättre men inte helt perfekt. Den läkaren som gjorde spolningen tyckte att den det enda alternativet vi hade var att försöka  med ivf eftersom mina äggledare verkade vara i så dåligt skick.

Som tur var ansåg min läkare som höll i själva utredningen på min hemort att en laporoskopi (titthålsop) visst skulle kunna vara ett alternativ för mig så en sådan remiss skickades. Igår hade den stora dagen kommit, jag blev inlagd efter konstens alla regler och opererad. Strax efter att jag vaknat upp ur narkosen kom kirurgen och berättade att min vänstra äggledare hade FRI passage och att min högra troligtvis också hade fri passage men att den hade krampat lite under op pga att det var en äl på g där. Döm om min förvåning när kirurgen sa detta. Det var ju precis tvärtom mot det som kom fram vid min spolning!

Dessutom fann dom pyttelite endometrios på utsidan av livmodern, det hade dom aldrig hittat om dom inte opererat. 

Det jag vill säga med detta inlägg är att den äggledarspolning som görs vid barnlöshetsutredning relativt ofta verkar ge fel resultat. Dessutom finns det diverse tillstånd (endo, vätska i äggledarna/äggstockarna) som kan försvåra en lyckad ivf och som bara kan upptäckas vid en laporoskopi.

Så alla ni genomgår utredning, kräv en laporoskopi! Det var helt klart värt den smärtan jag har idag och det var så skönt att få veta hur det egentligen står till där inne!

Kram L 

Svar på tråden Kräv titthålsoperation!