• Kia82

häst och barn

Jag går och velar fram och tillbaka om jag ska ta upp min gamla sysslesättning igen och skaffa häst? Nu är det dock under helt andra förutsättningar än det var förut, jag har tre barn 6 år, 8 år och 10 månader. 8-åringen är hästtokig och vill gärna att mamma ska köpa häst men frågan är om man hinner med allting???
    Jag saknar ridningen något fruktansvärt och har undersökt massor med andra alternativ men att börja på ridskola är uteslutet och att bli medryttare vill jag inte då jag inte vill bli styrd i min ridning och hela tiden behöva rätta mig efter ägaren.

Nu har jag iallafall hittat ett stall med full service några kilometer hemifrån, dvs dom utfodrar, släpper ut och in, bytar täcken, mockar och kollar igenom hästen så att den inte skadat sig så det är inget direkt krav på att man MÅSTE åka dit varenda dag.

Jag vet inte hur jag ska göra, är jag egoistisk om jag skaffar häst och inte är hemma lika mycket som jag brukar. Fast det kan ju vara till glädje för barnen att vi har en häst också.
    Ni som har häst, hinner ni med allting, familj, häst? Ångrar ni någon gång att ni skaffade häst när ni hade små barn?
    Emellanåt får jag dåligt samvete bara över att jag funderar på det här men jag känner ju att det är en pusselbit som fattas i mitt liv och jag tror att den biten kan vara hästen.

• Svar på tråden häst och barn
  • Lena

Jag hade nog väntat tills även minstingen var så stor att den kunde följa med. Så kunde de olika barnen få egentid med mamma i stallet en gång i veckan typ och du har helt egen tid där en gång i veckan. Finns det möjlighet att hyra/låna en häst där så du kan rida med barnen. För när de blir större kan man väl inte rida två på en häst?

• Kia82
    Lena skrev 2013-04-12 11:06:40 följande:
    Jag hade nog väntat tills även minstingen var så stor att den kunde följa med. Så kunde de olika barnen få egentid med mamma i stallet en gång i veckan typ och du har helt egen tid där en gång i veckan. Finns det möjlighet att hyra/låna en häst där så du kan rida med barnen. För när de blir större kan man väl inte rida två på en häst?
    Ja det där med egentid är ju smart, då behöver man inte känna att man "överger" barnen utan dom får uppmärksamhet när dom är med mig.
    Tyvärr så finns det ingen möjlighet att hyra någon häst där då det är ett privatstall utan isåfall får det bli att barnen får rida när dom är med och så rider jag själv de dagar som jag är där ensam fast då blir det kanske inte tillräckligt med motion ändå. Hmm, jag måste fundera ordentligt på det här.
  • Fanny b

Jag ser det såhä: Eftersom ts skulle ha sin häst i ett stall med full service så kan man jämföra detta med att som förälder gå på gym/träna någon sport/ ha en hobby , som utövas några kvällar i veckan. Vilket ju är vanligt att föräldrar till småbarn gör.  Jag tror att om föräldrar känner ett behov av ett visst intresse, som t ex ha egen häst, så är det viktigt att föräldern ifråga har detta intresse, inom rimliga gränser. För genom att ha en meningsfull hobby kan man få mera energi, vilket gynnar ens familj.

• tussilago00

Hade jag haft råd hade jag skaffat häst nu. ( eller för länge sen )Har en son på 3 år och en på väg i juli. nu är ju jag ganska liten, så kan ju köpa en ponny som barnen kan pyssla och rida på. Har då inget dåligt samvete dom dagar jag hänger i stallet istället för att vara hemma. Mannen kan ju oxå behöva lite tid hemma. Både med och utan barn. Men så har ju hästarna och stallet varit hela mitt liv i 20 år, så det är det sista
    jag släpper!

• No Logo

DU kan ju skaffa en medryttare! Om ett par år så är de största barnen mycket mer självständiga, och minsta är lättare att ta med om du vill. Då har du dessutom tid på dig att känna efter om du kan lägga mer tid i stallet och på sikt klara dig utan medryttare.

• Jennygrodan

Skaffa häst! Jag hade nog blivit helt knäpp utan.
    Jag bor i o för sig på egen gård, men vi har 4 st hästar. Har en son på 6 år och en dotter på snart 4 månader. Och det går. Då gör jag ju oxå allt själv. Men baren är med mig. Man kan ha jätte roligt när man mockar bajs med. Skrattande Av hästarna så är det bara två som rids av mig, men de andra skall ju ha motion/sysselsättning med. Jag har medryttare två dagar i veckan till vardera häst. Fungerar toppen. Nu när höst rusket kommer och det blir fort mörkt på kvällarna så blir det ju lite svårare så klart. Men då får man planera lite bättre bara. När min dotter sover middag så gör hon det i alla fall i vagnen ute, så om jag vet att jag inte hinner rida på eftermiddagen/kvällen när min sambo är hemma efter jobbet så går jag till grannens ridbana och rider där medan hon sover. Och även fast det är fyra hästar så hinner jag ändå städa, laga mat, sonen har fotboll och bara tok mysa med min lilla dotter, osv. Det behöver absolut inte vara egoistiskt att ha häst. Mina barn är involverade i allt jag gör i stallet (vi har allt mellan shettis till ardenner) och även om min son inte är förtjust i att rida så tycker han att det är kul att vara där och hjälpa mig. Man får göra allt till en lek bara och låta det ta lite längre tid än om man hade gjort det själv.

Svar på tråden häst och barn