• Anonym (söker jobb)

vad ska jag begära för lön?

Jag har jobb som kock i en skola. Jag har gått en arbetsledarutbildning (yrkeshögskola 1 år) och söker nu jobb som kökschef. Min nuvarande lön som kock är 20 700. Jag söker nu kökschefsjobb i en annan kommun där man är arbetsledare för 13 personer, vad ska jag begära för lön för att inte ta i för mycket?

• Svar på tråden vad ska jag begära för lön?
  • Anonym (söker jobb)

Ingen?

• Anonym (hm)

Hur länge har du jobbat som kock?

• Anonym (söker jobb)
    Baktakt skrev 2013-04-12 12:23:09 följande:
    Kolla här: www.lonestatistik.se/

Jag skulle begära minst 10% extra, men är inte från samma branch, så jag är inte rätt person att svara.

10%, är inte det väldigt lite?
    Anonym (hm) skrev 2013-04-12 12:25:02 följande:
    Hur länge har du jobbat som kock?

12 år
  • Anonym (hm)

Oj, låter som en låg lön från början enligt mig men kanske beror på vart du bor? Min sambo är kock och har 3000:- mer men endast jobbat i 4-5år, men vi bor dock i en större stad.

• 75an

Jag jobbar inte heller i din bransch, så jag kan bara ge ett allmänt svar.

Vilken kommun bor du i? Den du jobbar i nu eller den nya jobbet ligger i? Kommer du att pendla till grannkommunen så medför det extra kostnader så om du begär för litet lönelyft så är risken att du går back. (Det här är inget som du kan motivera ditt löneanspråk med under intervjun, men det är intressant för dig att ta med i kalkylen).

Jag skulle snarare säga att du ska begära runt 25 000 kr. Kanske ytterligare någon tusenlapp så att du begär 26 el 27.

Så här tänker jag:
    Man brukar ju kunna få 1 000-2 000 kr när man byter arbetsgivare, trots att man gör samma jobb.
    Chefsansvaret är värt ca 5 000 kr.  

Det du begär behöver ju inte vara samma som dom erbjuder dig. Även om du begär 26 så kan dom ju erbjuda dig t ex 24 (och då kan du i din tur om du vill försöka få det till 25). 

Hoppas någon kökschef dyker upp i tråden så att du kan få tips av någon som är mer insatt Glad 

• 75an
    Anonym (hm) skrev 2013-04-12 12:54:03 följande:
    Oj, låter som en låg lön från början enligt mig men kanske beror på vart du bor? Min sambo är kock och har 3000:- mer men endast jobbat i 4-5år, men vi bor dock i en större stad.
    Kockar på skolor har normalt dåligt betalt. Tyvärr.
  • Anonym (söker jobb)

Jag vill så gärna ha jobbet så jag skulle kunna ta det för samma lön som jag har nu, men att begära det känns som att visa att man är desperat. Men begär jag för mycket så kanske de tror att jag har storhetsvansinne.

Jag sökte ett jobb förut som jag inte ville ha egentligen men begärde 27 000 och med den lönen så kunde jag tänka mig att ta jobbet, då var man kökschef för 3 personer. Arbetsgivaren ville anställa mig, men för 22 000 så jag tackade nej. 

• Anonym (Vera)
    Anonym (söker jobb) skrev 2013-04-12 14:18:49 följande:
    Jag vill så gärna ha jobbet så jag skulle kunna ta det för samma lön som jag har nu, men att begära det känns som att visa att man är desperat. Men begär jag för mycket så kanske de tror att jag har storhetsvansinne.

Jag sökte ett jobb förut som jag inte ville ha egentligen men begärde 27 000 och med den lönen så kunde jag tänka mig att ta jobbet, då var man kökschef för 3 personer. Arbetsgivaren ville anställa mig, men för 22 000 så jag tackade nej. 

Men hur skulle de kunna uppleva dig som desperat, de vet väl inte vad du tjänar idag? Jag gick ner både i lön och antal semesterdagar när jag senast bytte jobb men det för att jag vann så många andra fördelar (kortare restid och betydligt lägre kostnader för resor) så det gick på ett ut ändå.
  • 75an
    Anonym (söker jobb) skrev 2013-04-12 14:18:49 följande:

Begär 24 eller 25 då. Du vet att tjänsten är värd mer än 22 (för det blev du erbjuden som chef för 3 pers). Och du är egentligen beredd att ta den för 21.
Svar på tråden vad ska jag begära för lön?