• marilin

    Kaninfunderingar

    Har en dotter som älskar djur och som längtat i flera år efter att ha ett eget djur att ta hand om. Jag är själv en stor djurvän och har haft både katt, hund och kanin som barn och vill gärna att hon ska få uppleva den glädjen. Problemet är att vi varje sommar åker bort, både till Finland där sambons familj har släkt och sommarstuga och till småland där min familj bor och frågan är, vad gör man då? Kan man ta kaninen med sig, åtminståne till småland? Det är en 6 timmars bilresa..

    Känns som man måste lösa dessa bekymmer innan kaninen införskaffas..

    Hur länge klarar en kanin sig själv? Om man åker bort tex en vecka hur ofta behöver den kollas till och få fräscht i buren, ny mat och dricka? Varje dag? Varannan? 

     

  • Svar på tråden Kaninfunderingar
  • Sven Erik Johansson
    marilin skrev 2013-04-12 13:29:42 följande:
    Har en dotter som älskar djur och som längtat i flera år efter att ha ett eget djur att ta hand om. Jag är själv en stor djurvän och har haft både katt, hund och kanin som barn och vill gärna att hon ska få uppleva den glädjen. Problemet är att vi varje sommar åker bort, både till Finland där sambons familj har släkt och sommarstuga och till småland där min familj bor och frågan är, vad gör man då? Kan man ta kaninen med sig, åtminståne till småland? Det är en 6 timmars bilresa..

    Känns som man måste lösa dessa bekymmer innan kaninen införskaffas..

    Hur länge klarar en kanin sig själv? Om man åker bort tex en vecka hur ofta behöver den kollas till och få fräscht i buren, ny mat och dricka? Varje dag? Varannan? 

     
    marilin skrev 2013-04-12 13:29:42 följande:
    Har en dotter som älskar djur och som längtat i flera år efter att ha ett eget djur att ta hand om. Jag är själv en stor djurvän och har haft både katt, hund och kanin som barn och vill gärna att hon ska få uppleva den glädjen. Problemet är att vi varje sommar åker bort, både till Finland där sambons familj har släkt och sommarstuga och till småland där min familj bor och frågan är, vad gör man då? Kan man ta kaninen med sig, åtminståne till småland? Det är en 6 timmars bilresa..

    Känns som man måste lösa dessa bekymmer innan kaninen införskaffas..

    Hur länge klarar en kanin sig själv? Om man åker bort tex en vecka hur ofta behöver den kollas till och få fräscht i buren, ny mat och dricka? Varje dag? Varannan? 

     
    Jag är lite osäker vad gäller 6 timmars resa. Vi flyttade nyligen och tog med  de två kaninerna, men bara en halvmil dock och det  fungerade ju. Jag är inte säker på att kaninen klarar 6 timmars bilresa så bra.Jag brukar vara noga med att kaninen skall ha tillgång till friskt vatten varje dag. Jag skulle verkligen inte inte våga lämna en kanin utan tillsyn i en vecka. ( Nu har vi bara en av de två kvar  för en främmmande katt dödade den ena förra veckan.) Kaninpellets och hö håller sig nog ett tag i o för sig , men jag vet inte hur bra kaninen är på att fördela maten över veckan. Sedan gilllar de ju variation i kosten. Vi har brukat ge dem en tex moröter, sallad, äpplen, bröd osv osv 

    Finns det ingen vän/släkting eller granne som kan se till den dagligen. om du har kanin och reser bort?

    För motionens/fysiska hälsans skull skull och också för kaninernas mentala mående har vi strävat efter att de skall få springa/hoppa fritt ett tag varje dag. Vi har haft dem ute i löplinor och selar och de har också fått springa inne en stund varje dag .(Bajsar de är det ändå ofta bara torra kulor att sopa upp.) Just nu har vi inte den kvarvarande ute i löplina    utan jag brukar ta in honom ett tag varje dag-kul att s honom  skutta omkring o resa sig på bakbenen o nyfiket undersöka saker o nosa. Efter katt-attacken vågar jag inte ha honom på  tomten i fall ingen av oss har honom under uppsikt hela tiden. Våra katter egna katter har dock gått bra ihop med kaninerna ett tag.


  • Dr Mupp

    En sex timmars resa är sällan ett problem. Håll svalt i bilen och sen till att kaninen sitter i en säker transportbur och har tillgång till mat och vatten. Gurka är tex bra eftersom det innehåller så mycket vatten.

    En kanin ska enligt lag ha tillsyn minst en gång om dagen (och vatten två gånger om dagen vid minusgrader). Så en kaninvakt behöver komma dagligen.

    Vår kaninvakt kommer två gånger per dag. Detta för att kontrollera så att kaninerna har mat och vatten dygnet runt och för att kolla så att inget har hänt, tex att kaninen blivit sjuk eller fastnat. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • bustjejen

    Sex timmars bilresa ska som de andra säger inte vara något problem.

    Sen tycker jag absolut att en kanin ska ha daglig tillsyn. Våra kaninvakter kommer 1 gång/dag när vi är borta. Städa behöver de oftast inte göra, då kaninerna har en stor rasthage till buren, och gör bara sina toabesök på ett ställe.

    Om man har svårt att få kaninvakt hem till sig varje dag, så kan man ju alltid lämna kaninen på kaninpensionat när man åker bort.   

  • Sven Erik Johansson
    bustjejen skrev 2013-04-15 09:04:59 följande:
    Sex timmars bilresa ska som de andra säger inte vara något problem.

    Sen tycker jag absolut att en kanin ska ha daglig tillsyn. Våra kaninvakter kommer 1 gång/dag när vi är borta. Städa behöver de oftast inte göra, då kaninerna har en stor rasthage till buren, och gör bara sina toabesök på ett ställe.

    Om man har svårt att få kaninvakt hem till sig varje dag, så kan man ju alltid lämna kaninen på kaninpensionat när man åker bort.   
    bustjejen skrev 2013-04-15 09:04:59 följande:
    Sex timmars bilresa ska som de andra säger inte vara något problem.

    Sen tycker jag absolut att en kanin ska ha daglig tillsyn. Våra kaninvakter kommer 1 gång/dag när vi är borta. Städa behöver de oftast inte göra, då kaninerna har en stor rasthage till buren, och gör bara sina toabesök på ett ställe.

    Om man har svårt att få kaninvakt hem till sig varje dag, så kan man ju alltid lämna kaninen på kaninpensionat när man åker bort.   
    Tycker det är viktigt att kaninerna inte är i en bur hela tiden! En del av min dagliga tillsyn,och det funkar ju inte om han är själv en vecka, för kaninen Poppe brukar vara att låta honom vara lös en stund i ett rum där jag själv är  med så han får springa, och hoppa omkring ett tag. Vi har just flyttat och har inte packat upp ännu och  han har brukat hoppa upp på lådor och plastsäckar, fara runt ett tag, och sedan ta paus liggandes på en öppen kartong  med lakan. Jag tror han har börjat knyta an till mig. När jag satt mig en bit ifrån och tittat på honom så har han börjat komma till mig. Häromdagen fick jag typ en "kaninpuss". Han satte sin blöta nos mot mitt ansikte. Förut hade vi honom ute i löplina och sele , men då får man kolla så han inte trasslar in sig och så inget rovdjur kommer. Förra veckan var min flickvän borta bara några minuter och vår andra kanin , Chaplin, dödades av en främmande katt.

  • bustjejen
    Sven Erik Johansson skrev 2013-04-15 10:32:17 följande:
    Tycker det är viktigt att kaninerna inte är i en bur hela tiden! En del av min dagliga tillsyn,och det funkar ju inte om han är själv en vecka, för kaninen Poppe brukar vara att låta honom vara lös en stund i ett rum där jag själv är  med så han får springa, och hoppa omkring ett tag. Vi har just flyttat och har inte packat upp ännu och  han har brukat hoppa upp på lådor och plastsäckar, fara runt ett tag, och sedan ta paus liggandes på en öppen kartong  med lakan. Jag tror han har börjat knyta an till mig. När jag satt mig en bit ifrån och tittat på honom så har han börjat komma till mig. Häromdagen fick jag typ en "kaninpuss". Han satte sin blöta nos mot mitt ansikte. Förut hade vi honom ute i löplina och sele , men då får man kolla så han inte trasslar in sig och så inget rovdjur kommer. Förra veckan var min flickvän borta bara några minuter och vår andra kanin , Chaplin, dödades av en främmande katt.


    Håller med. Det måste vara gräsligt tråkigt för de kaninerna som sitter i en liten bur hela tiden.
    Jag skulle dock aldrig våga låta någon av våra kaniner springa i löplina. Risken är för stor för att de skulle trassla in sig, eller krångla sig ur sina selen. Vi håller i kopplet när de är ute, så att vi har koll hela tiden.

    Dock om det gäller kaninvakt, som i denna frågan, så vill jag inte att någon annan än vi i familjen tar ut kaninerna och skuttar dem. Kanske är en annan sak om man har en innekanin dock. Våra kaniner bor konstant på en yta på ca 5 m2 med sitthyllor och tunnlar och annat att roa sig med. Aktiva är dem, så lite motion får de iallafall.    
  • marilin

    Tack för alla svar  

    Ni har gett mig en del att fundera på. Vi ska nog kunna ordna detta tror jag. Nu ska bara jag och dottern bestämma oss varifrån vi ska köpa vår nya familjemedlem  

  • Dr Mupp
    marilin skrev 2013-04-15 17:01:58 följande:
    Tack för alla svar  

    Ni har gett mig en del att fundera på. Vi ska nog kunna ordna detta tror jag. Nu ska bara jag och dottern bestämma oss varifrån vi ska köpa vår nya familjemedlem  
    Uppfödare är bäst. Då vet du vad du får. på skaf.info hittar du uppfödare. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • marilin
    Dr Mupp skrev 2013-04-15 19:58:41 följande:
    Uppfödare är bäst. Då vet du vad du får. på skaf.info hittar du uppfödare. 
    Tack för svar. På Fredag får flyttar en liten dvärgvädurskille hem till oss
  • Lilia

    Kom ihåg att kaniner enligt lag ska ha en kompis. Eftersom ni har valt en hane föreslår jag att ni kastrerar honom och köper en tjejkompis.

  • Dr Mupp
    Lilia skrev 2013-04-20 23:48:26 följande:
    Kom ihåg att kaniner enligt lag ska ha en kompis. Eftersom ni har valt en hane föreslår jag att ni kastrerar honom och köper en tjejkompis.
    Nej kaniner bör ha en kompis om möjligt, långt ifrån alla kaniner accepterar att dela bur. Ska kaniner bor ihop behöver de bo på flera kvadratmeter, detta för att alla ska få ett eget revir. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Sven Erik Johansson
    marilin skrev 2013-04-20 23:45:12 följande:
    Tack för svar. På Fredag får flyttar en liten dvärgvädurskille hem till oss
    marilin skrev 2013-04-20 23:45:12 följande:
    Tack för svar. På Fredag får flyttar en liten dvärgvädurskille hem till oss
    Vad roligt:

    Man kan ha väldigt trevligt tillsammans med en dvärgvädur. Igår var jag ute på de gröna ängarna runt huset där vi bor med vår lille Poppe med sele och långt långt koppel. Det är inte som att vara ute med en hund så man själv kan bestämma vart man går utan jag lät kaninen bestämma och fick följa med om han ville springa/skutta iväg åt ett visst håll och vänta på honom om han ville ligga och vila eller gräva en grop, vilket han visat sig ha ett intresse för (letar de efter något?). Ibland sprang han iväg så fort och jag fick springa efter.Han stannade ofta och nosade på saker o ställde sig ibland på  bakbenen och spanade och nosade.

    Jag lade mig i gräset o lyssnade på fågelsången och såg på den blå himlen med de vita molnen och Poppe kom fram till mig och klättrade upp på mig o jag tänkte att han nog känner sig lite trygg med mig.

    Man får dock hålla noggrant span efter katter och rovfåglar osv o se till att kaninen inte trasslar in sig osv.

Svar på tråden Kaninfunderingar