• Anonym (Fundersam)

Ovesterinkräm funkar det?

Hej! Jag har gått ner 75kg å problem med hormoner. I underlivet får jag småklåda irritation pga sköra slemhinnor. Någon som tycker ovesterinkräm fungerar? Hur ofta tar ni det? Jag provade smörja morgon å kväll i två dagar med det blev värre. Skulle jag gett det längre tid? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ovesterinkräm funkar det?
  • Anonym (jag med)

Hej ts, 
    bravo! Det var verkligen duktigt att gå ned så mycket! (Jag har bara lyckats med 11 kg och det var gräsligt så jag applåderar dig verkligen!)
    Vad säger doktorn - har hormonproblemet samband med nedgången? kvinnliga könshormoner produceras väl delvis i fettvävnad, så det kan ju ha samband. Men sambandet är kanske inte så enkelt eftersom det väl är så att stark övervikt kan ge vikande fertilitet och hormonrubbningar? Jag tycker du skal be om en ordentlig förklaring av läkaren på vad du kan vänta dig efter en så stor kroppslig omställning. 

Hursomhelst, jag använde Ovesterin i flera år innan jag opererade bort en trasig äggstock och äntligen fick östrogenplåster istället.  Det tog ca två-tre veckor innan det blev bättre. Jag smorde varannan dag, både in- och utvändigt. Men precis innan mens kliade det alltid ändå, för då gick östrogenen i hela kroppen ned så mycket att salvan inte förslog. Så det kan ju vara en tillfällighet om du fick mer besvär, du kanske hade en dipp just då? 

• Anonym (Fundersam)

Hej! Gynekologen säger att förmodligen har jag förlorat östrogen genom fettvävnaden. Jag har fortsatt med ovesterin på kvällarna i en vecka men de e irriterat från å till. Nu har jag fruktansvärd klåda men ska snart ha mens så märker väl om det är det. Kram

• Anonym (Wildrat)

Har du kollat så du inte har svamp eller bakteriell vaginos? Det kliar också...

• Anonym (jag med)

Hej ts, hur går det nu, det har gått ett par veckor sedan sist? 

Om du har stora besvär så kan det ju vara idé att få lite mer östrogen, tex vaginalpiller eller plåster. Lågt östrogen ger ju benskörhet så är du hyfsat ung så är det ju vettigt att inte redan nu börja få mindre tät benvävnad!! 

Jag tycker att man skall ligga på och kräva att få behandling tills man mår bra. Doktorer ser alltför ofta dåligt mående hos kvinnor som så "naturligt" eftersom alla ju förr eller senare skall genom klimakteriet, är min erfarenhet. 
    Men att man kan vilja gå igenom det senare snarare än nu, kan de har rätt dålig förståelse för, tycker jag!

Så ge dig inte förrän du mår bra! 

• Anonym (Fundersam)

Hej! Jag använder ovesterinsalva på kvällarna. Ser till att hålla mig torr runt yttre blygdläppar. På kvällen smörjer jag lite med barnolja för de hjälper mot stickigheten efter epilering. Jag har även blandat dermovat ( har psoriasis på armbågarna) med canesten. Mitt schema ser ut såhär för tillfället: Jag tar två matskedar molosan oralt torkar mig rent från fuktig både ljumskar, underliv och baken på morgonen. När jag duschat smörjer jag med olja. På kvällen tar jag ovesterin salva och min egna blandade salva på ändtarm ( kliar annars) och på yttre blygdläppar. De sägs att efter ett tag kommer molkosanen ta all svamp o sänka ph:et å och då behöver jag bara ta det o ovesterin. En väldig röra. Suck! Problemet är klådan på yttre blygdläpparna när jag promenerar. Annars har allt blivit bättre. Kram

Svar på tråden Ovesterinkräm funkar det?