• Anonym (pinoccio)

Är jag en patologisk lögnare?

Jag ljuger så jävla mycket. Inte som en mytoman. Nej, jag ljuger för att rädda mitt eget skinn. Jag ljuger för egen vinning, för att klara av vardagen. För att få saker och ting att gå ihop. Jag skadar ingen - mer än att jag ljuger för dom. Jag är inte en mytoman - jag ljuger inte för att få uppmärksamhet, jag ljuger bara för att få saker och ting att gå bra.

Varför gör jag såhär och vad ska jag göra för att få stopp på det? Är jag en psykopat? Jag tror jag har borderline personlighetsstörning i alla fall, men är inte säker. 

• Svar på tråden Är jag en patologisk lögnare?
  • iakttagare

Patologisk? Det har väl ingenting med mytomani att göra, när man ljuger, är man en mytoman,
    jag uppfattar patologisk som en obducent ( undersöker de döda kropparna ) 

• Anonym (pinoccio)
    iakttagare skrev 2013-04-12 20:40:52 följande:
    Patologisk? Det har väl ingenting med mytomani att göra, när man ljuger, är man en mytoman,
    jag uppfattar patologisk som en obducent ( undersöker de döda kropparna ) 
    ordet patoligi kommer från ordet patos som betyder smärta / lidande / affekt
  • Anonym
    pathologist = obducent
    patologisk = sjuklig
  • Anonym (pinoccio)
    Anonym skrev 2013-04-12 20:45:13 följande:
    pathologist = obducent
    patologisk = sjuklig
    exakt. alltså att man ljuger så det är ett sjukligt beteende -typ
  • Anonym

har man borderline är det inte helt ovanligt att man ljuger för att "dölja". Så om du har en misstanke om borderline  eller någon annan personlighetsstörning - så ska du kanske be om att få det utrett. Och börja där.

• Anonym (pinoccio)
    Anonym skrev 2013-04-12 20:55:54 följande:
    har man borderline är det inte helt ovanligt att man ljuger för att "dölja". Så om du har en misstanke om borderline  eller någon annan personlighetsstörning - så ska du kanske be om att få det utrett. Och börja där.
    vet du hur en sån utredning går till?
  • Anonym (pinoccio)

Vill tillägga att jag är medveten om min situation och jag vill verkligen göra nåt åt det!

• Anonym

Jag tror att i de flesta fall (som i mitt) får man svara på mängder av frågor ur ett formulär. Sedan intervjuas man. Sedan kan en ev. diagnos ställas.

• Anonym
    Anonym (pinoccio) skrev 2013-04-12 21:00:35 följande:
    Vill tillägga att jag är medveten om min situation och jag vill verkligen göra nåt åt det!
    Det är en väldigt bra förutsättning för att du ska bli bättre! :)
  • iakttagare

Bravo fröken eller magister, alltid något nytt att lära

Svar på tråden Är jag en patologisk lögnare?