• miafred

välling, gröt, pure till 10-veckors bebis

Jag har en son på 10 veckor som inte blir mätt på ersättning. Han börjar dagen med 175 ml-portioner var 3-4e timme för att på eftermiddagen vilja ha 260-300 ml varannan timme. Det blir så mycket i magen att han får ont när han ska leka sen. Anledningen till att han får ersättning är att bröstmjölken tog slut. Det var samma sak med äldsta sonen. Honom gav jag majsvälling och gröt när han var ca 14 veckor och i och med det blev han en mycket lyckligare bebis. Jag blir trots det rädd att han ska bli sjuk om jag inte väntar de rekommenderade 4 månaderna.

Har någon haft samma problem? Hur gjorde ni? Hur gick det?

Jag vet vad som rekommenderas och varför så det behöver ni inte berätta.jag är bara intresserad av svar från er som talar utifrån erfarenhet.

• Svar på tråden välling, gröt, pure till 10-veckors bebis
  • Linaaa87

Håller med föregående talare, ge oftare, typ 200 ml var tredje timme hela tiden!!

• Alby

Min dotter ville med dricka varannan timme men det är visst inte alls bra för deras magar. Vilken ersättning ger du? Har hört många som säger att nan mättar längre än semp, vet ej om det stämmer. Det är ju inte så bra och börja med majs och gröt så länge men stackarn är ju hungrig så jag förstår hur du tänker. Har du pratat med bvc än?

• pigglet

Från 4 månader kan man doppa sitt finger i något och låta barnet smaka, inte mer.
    Från 6 månader kan man börja ge någon tesked.

Är barnet hungrigt - ge mer ersättning. Barn som ammas ger man ju mat så ofta som de vill, borde väl funka på samma sätt med ersättning. Äter barnet för stor mängd så det får ont i magen - ge oftare.   

• Sisisisi

Jag skulle absolut inte börja med mat så tidigt! Varför matar du inte oftare under hela dagen? Varannan timme eller åtminstone var tredje. 

• keron
    pigglet skrev 2013-04-12 21:30:49 följande:

Från 4 månader kan man doppa sitt finger i något och låta barnet smaka, inte mer.
    Från 6 månader kan man börja ge någon tesked.

Är barnet hungrigt - ge mer ersättning. Barn som ammas ger man ju mat så ofta som de vill, borde väl funka på samma sätt med ersättning. Äter barnet för stor mängd så det får ont i magen - ge oftare.   

Sisisisi skrev 2013-04-12 21:34:39 följande:
    Jag skulle absolut inte börja med mat så tidigt! Varför matar du inte oftare under hela dagen? Varannan timme eller åtminstone var tredje. 
    Håller med! Du bör absolut inte ge ett så litet barn något annat än bröstmjölk/ersättning! Ge mindre åt gången och oftare istället!

• Sthlmtjej24

En i min mammagrupp gav majsvälling från 8 v. Han sover hela nätter. Bvctanten var inte imponerad

• keron
    Sthlmtjej24 skrev 2013-04-12 21:45:47 följande:
    En i min mammagrupp gav majsvälling från 8 v. Han sover hela nätter. Bvctanten var inte imponerad
    Näe, förstår det...
  • Natulcien

Vad menar du med "rekommenderade 4 månader"? Man ska inte ge välling eller gröt så tidigt. Tidigast från 6 månader är det som rekommenderas.
    Ge ersättning oftare. Var 3-4 timme är väldigt sällan för en så liten bebis.

• Natulcien
    Sthlmtjej24 skrev 2013-04-12 21:45:47 följande:
    Men jösses! Hur kan man ge en sån liten välling? Korkat.
Svar på tråden välling, gröt, pure till 10-veckors bebis