• Graziella

Kan jag verkligen inte få en praktik??

Hej!

Jag är arbetslös efter mammaledighet och vill inget hellre än att på något vis få in en fot på arbetsmarknaden. Jag har sökt massor av jobb, ringt upp arbetsgivare, varit på så kallade öppna intervjuer hos bemanningsbolag. Jag tycker att jag verkligen kämpat för att få ett jobb. Tyvärr har det inte genererat något arbete.

Jag har åtskilda gånger frågat min arbetsförmedlare om att få en praktikplats för att på så vis få komma ut och visa vad man går för, få känna sig meningsfull och få rutin på livet. Bli attraktivare helt enkelt. Men det är ett blankt nej. Resurser till detta finns inte!

Hur är det för er andra, har ni fått en praktikplats? Har ni tips på hur jag kan få göra praktik? Har min arbetsförmedlare verkligen rätt i att jag inte kan få detta?

Mvh en sysslolös 

• Svar på tråden Kan jag verkligen inte få en praktik??
  • poiuytr

Praktik är ingen lösnig. Praktik är permanent. När din praktikperiod gått ut ersätts du av någon annan.

• Chocoholica

Jag tycker att du själv ska ringa arbetsplatser och fråga om praktik. Testa företag där du redan sökt jobb så ser de att du är intresserad. Har du tur så kanske de till och med har ett jobb! Jag gjorde så det sista när jag var arbetslös. Det visade sig att de hade ett jobb istället för praktik. Chefen hade behållt mitt CV, veckan därpå fick jag komma på intervjun och måndagen efter så sa de att jag fick det. Lycka till! Glad

• jassikan
    poiuytr skrev 2013-04-12 23:29:19 följande:
    Praktik är ingen lösnig. Praktik är permanent. När din praktikperiod gått ut ersätts du av någon annan.

Praktik kan vara en väg in. Tyvärr tillåter vissa arbetsförmedlingar att vissa arbetsgivare utnyttjar detta. D.v.s. låter dem byta praktikant om och om igen, och en del har flera stycken.

På min arbetsplats tänkte vi att det var en bra chans för någon som varit borta länge så vi anmälde företaget till arbetsförmedlingen. Något som kunde ge båda parter något.
    Resultatet var under all kritik.

Först var arbetsförmedlingen positiva och engagerade, men när allt satte igång så blev det pannkaka.

Vi fick först en lista på personer med helt fel kvalifikationer, de var ordentligt överkvalificerade.
    Först en månad senare fick vi en lista på personer som var mer rätt. Men dessa fick vi själva ta kontakt med. Och arbetsförmedlingen hade inte pratat med dessa personer innan.

Kontaktade alla sju, men ingen var intresserad. Trots att vi sade att det kunde leda till jobb. Som arbetsgivare kan man ju inte lova jobb i det skedet, då man inte vet hur en viss person utför sitt jobb.

Vi fick även olika svar på vad som gällde för en och samma typ av praktik etc.  Kändes som en smärre soppa då det var svårt att få raka svar.

Så vi struntade i arbetsförmedlingen och gav helt enkelt ge jobben till några andra.
    De, två, hade först provanställning i tre månader och sedan anställning. De har nu jobbat hos oss i ca 3,5 år.
Svar på tråden Kan jag verkligen inte få en praktik??