• Anonym (bekymrad..)

Hur gör ni "håriga" under graviditet?

Vet inte om tråden är placerad rätt, men jag kör ändå.
    Jag och min sambo har precis börjat försöka skaffa barn, första försöket nu ikväll ;)

Jag har dock ett "problem" som bekymrar mig lite.. Jag har ganska många mörka hår runt bröstvårtorna och mellan brösten samt mörka hårstrån under naveln (som jag just nu går och tar bort med diatermi).

Jag bekymrar mig så för hur det blir när jag väl blir gravid så småningom, det känns som att jag är ensammast i världen med hår på dessa ställen och jag ser bara framför mig när jag väl i framtiden ligger där nyförlöst med en bebis på bröstet och jag kanske missat att noppa bort några strån så alla kan se dem :(

Men det som oroar mig mest är hur jag ska göra när jag väl får en stor mage, hur i hela världen ska jag kunna noppa bort allt då när man inte ser något nedanför en bebiskula? :(

Jag hör aldrig om någon som har hår på brösten och "raggarsträng" som gravid, är det väldigt ovanligt? :(
    Jag har inte PCO då jag kollade upp det efter att jag slutat med p-piller förra året. 

Mina "problem" låter kanske väldigt löjliga, men det oroar mig då jag mår väldigt dåligt över denna behåringen :(
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur gör ni "håriga" under graviditet?
  • Chocoholica

Jag fick också hår precis överallt på överkroppen. Det beror på hormoner. Är det ingen som kan hjälpa dig att ta bort det värsta?

• jashrinah

vaxremsor kanske kunde vara nått =) ? 
    eller sån hårborttagningscreme , då behöver man ju inte se nått :)
     och sedan skymmer inte kulan så mycket som man tror ;) 

• Anonym (bekymrad..)
    Chocoholica skrev 2013-04-12 23:49:17 följande:
    Jag fick också hår precis överallt på överkroppen. Det beror på hormoner. Är det ingen som kan hjälpa dig att ta bort det värsta?
    Jag har ju hår nu innan graviditet så med otur blir jag väl ordentligt lurvig under en graviditet =/
    Skulle väl kanske kunna be min sambo isf hjälpa mig med det värsta!
    jashrinah skrev 2013-04-12 23:49:18 följande:
    vaxremsor kanske kunde vara nått =) ? 
    eller sån hårborttagningscreme , då behöver man ju inte se nått :)
     och sedan skymmer inte kulan så mycket som man tror ;) 
    Ja det var ingen dum idé med vaxremsor! Haha kanske inte, det ser alltid ut så på andra ;)

• Zs1985

Man använder en handspegel och fingertopparna och känner sig fram, svårare än så är det inte :)

Nej det är inte ovanligt att man får en ökad "behåring" som gravid just vid raggarsträngen. Men oftast döljs den om man får en skarp hormonrand på magen så hårstråna inte syns lika tydligt.

Men annars så rekommenderar jag en handspegel, gärna med två sidor där ena sidan förstorar (lättare att se de små jäklarna)...

• Anonym (bekymrad..)
    Zs1985 skrev 2013-04-12 23:53:01 följande:
    Man använder en handspegel och fingertopparna och känner sig fram, svårare än så är det inte :)

Nej det är inte ovanligt att man får en ökad "behåring" som gravid just vid raggarsträngen. Men oftast döljs den om man får en skarp hormonrand på magen så hårstråna inte syns lika tydligt.

Men annars så rekommenderar jag en handspegel, gärna med två sidor där ena sidan förstorar (lättare att se de små jäklarna)...
    Okej! Tack för ditt svar :)
    Usch jag oroar mig för att den jag "raggarsträng" jag redan har kommer bli värre under en graviditet, men det får jag väl ta då ;) 
  • MeAngeleyes

Tuttarna ser du ju hela tiden så noppa bort där blir ju inte svårt. Raggarsträngen och resten rakade jag hela graviditeten, med lite hjälp av sambon på slutet.
    Har förövrigt hår där jämt så på mig är det inte hormonellt (lr det kanske det är men iaf inte pga av graviditet)

• Anonym (bekymrad..)
    MeAngeleyes skrev 2013-04-12 23:56:30 följande:
    Tuttarna ser du ju hela tiden så noppa bort där blir ju inte svårt. Raggarsträngen och resten rakade jag hela graviditeten, med lite hjälp av sambon på slutet.
    Har förövrigt hår där jämt så på mig är det inte hormonellt (lr det kanske det är men iaf inte pga av graviditet)
    Då får jag helt enkelt göra som du, ta hjälp av sambon när man inte ser själv!
    Låter kanske konstigt, men det känns skönt att det finns fler som är "håriga" redan innan graviditet. Tycker man hör så många som får ökad eller mörkare behåring under graviditetens gång, men sällan någon som är hårig sen innan. Skönt att veta att man inte är ensam :) 
  • Anonym
    Anonym (bekymrad..) skrev 2013-04-12 23:46:15 följande:
    Vet inte om tråden är placerad rätt, men jag kör ändå.

Jag och min sambo har precis börjat försöka skaffa barn, första försöket nu ikväll ;)

Jag har dock ett "problem" som bekymrar mig lite.. Jag har ganska många mörka hår runt bröstvårtorna och mellan brösten samt mörka hårstrån under naveln (som jag just nu går och tar bort med diatermi).

Jag bekymrar mig så för hur det blir när jag väl blir gravid så småningom, det känns som att jag är ensammast i världen med hår på dessa ställen och jag ser bara framför mig när jag väl i framtiden ligger där nyförlöst med en bebis på bröstet och jag kanske missat att noppa bort några strån så alla kan se dem :(

Men det som oroar mig mest är hur jag ska göra när jag väl får en stor mage, hur i hela världen ska jag kunna noppa bort allt då när man inte ser något nedanför en bebiskula? :(

Jag hör aldrig om någon som har hår på brösten och "raggarsträng" som gravid, är det väldigt ovanligt? :(

Jag har inte PCO då jag kollade upp det efter att jag slutat med p-piller förra året. 

Mina "problem" låter kanske väldigt löjliga, men det oroar mig då jag mår väldigt dåligt över denna behåringen :(

Tacksam för svar.

Har du barn innan?

Jag kan säga att efter första barnet blev jag rejält mkt mer hårig på hela kroppen, men jag fick precis reda på att jag har pco också.

Jag skulle hellre skippa diatermi om jag var du och köra ipl istället. Men då får du ju inte raka stråna, och så ska man väl inte göra dom behandlingarna som gravid. Men håren försvinner fortare
  • MeAngeleyes

Jag blev faktiskt mindre hårig under själva graviditeten!

• Swaj

Du är inte ensam, jag mår väldigt dåligt över samma behåring :/

Svar på tråden Hur gör ni "håriga" under graviditet?