Nyss fått autismdiagnos på min 5åring
För ca 6 månader sen började vi en ADHD utredning på 5åriga sonen då vi tyckte oss känna igen mycket från både hans pappa och bror som båda har ADHD. I Fredags fick vi besked och det visar sig nu att han har någon form av Autism. Fortsatt utredning ska visa vilken grad han har. Första dagarna efter beskedet kände jag mig ganska lugn och tänkte att allt ordnar sig, vi kommer ju att få hjälp. Men när sedan verkligheten kommer ikapp och jag inser att mitt barn kanske aldrig kommer att kunna fungera "normalt" i en grupp. Att han kommer att ha svårt att leka med kompisar osv så knyter det sig i magen och tårarna tar aldrig slut. När jag tänker på framtiden ser jag min son som den där "annorlunda" som alltid är utanför och aldrig vill vara med i gruppsammanhang. Att det även är och kommer att vara svårigheter här hemma som vi måste brottas med dagligen känns inte som det värsta. Utan det är just den sociala biten hugger i hjärtat. Jag vill gärna komma i kontakt med andra föräldrar som har barn med "lindrigare" autism som min son har. Just nu känns allt bara upp och ner!