• jenjen01

    För gamla?

    Hej!

    Jag och min sambo har precis börjat försöka få barn. Jag är 32 och han är 39 år gammal. Jag studerar på högskola men har planer på att ta studieuppehåll om jag skulle bli gravid. Vi har pratat om adoption ifall vi inte kan få barn. Nu har jag läst att man måste ansöka om adoption innan man har har fyllt 42 år och det gäller båda parterna. Nu känner jag mig stressad. I dagsläget vet vi ju inte om vi kan få barn, det får väl tiden utvisa. Men om vi inte kan så vill vi ju adoptera. Jag vill inte leva resten av livet utan något barn :(
    Min sambo blir 40 i januari nästa år så det innebär att det är 2 och ett halvt år kvar...

    Är de någon som vet om det verkligen är så, måste båda vara under 42? Är det någon här inne som fått adoption beviljat när ni har varit yngre men er partner har varit äldre? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-13 09:55
    Är det inte så också att man måste vara gift innan man ansöker? Eller är det ett krav?

  • Svar på tråden För gamla?
  • ekke

    Det står i riktlinjerna att man en part inte får vara äldre än 42 när man ansöker om utredning. För att få adoptera måste ni vara gifta. Vissa länder kräver att man varit gift i X antal år. 

    Har ni precis börjat försöka tycker jag att ni ska fokusera på det, åtminstone ett år.

    Lycka till! 

  • Emeli

    Det gäller att ni har lite framförhållning :