• jenjen01

    För gamla?

    Hej!

    Jag och min sambo har precis börjat försöka få barn. Jag är 32 och han är 39 år gammal. Jag studerar på högskola men har planer på att ta studieuppehåll om jag skulle bli gravid. Vi har pratat om adoption ifall vi inte kan få barn. Nu har jag läst att man måste ansöka om adoption innan man har har fyllt 42 år och det gäller båda parterna. Nu känner jag mig stressad. I dagsläget vet vi ju inte om vi kan få barn, det får väl tiden utvisa. Men om vi inte kan så vill vi ju adoptera. Jag vill inte leva resten av livet utan något barn :(
    Min sambo blir 40 i januari nästa år så det innebär att det är 2 och ett halvt år kvar...

    Är de någon som vet om det verkligen är så, måste båda vara under 42? Är det någon här inne som fått adoption beviljat när ni har varit yngre men er partner har varit äldre? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-13 09:55
    Är det inte så också att man måste vara gift innan man ansöker? Eller är det ett krav?

  • Svar på tråden För gamla?
  • ekke

    Det står i riktlinjerna att man en part inte får vara äldre än 42 när man ansöker om utredning. För att få adoptera måste ni vara gifta. Vissa länder kräver att man varit gift i X antal år. 

    Har ni precis börjat försöka tycker jag att ni ska fokusera på det, åtminstone ett år.

    Lycka till! 

  • Emeli

    Det gäller att ni har lite framförhållning :


    Riktlinjerna säger att man ska vara under 43 när man ansöker om medgivandeutredning hos de sociala myndigheterna.Det kan göras undantag i speciella fall och det är ingen lag, men de allra flesta kommuner följer dessa riktlinjer så räkna med att de gäller. Medgivandet är giltigt i två år. Räkna inte med att ni kan få ett nytt om ni inte har hunnit adoptera under den tiden.  Innan utredningen ska man gå en obligatorisk föräldrautbildning. Kommunen anvisar vilken utbildning de accepterar. Man måste vara gift för att få adoptera tillsammans. Svensk lag säger inget om att äktenskapet ska ha varat si eller så lång tid, men vissa länder ställer krav på X antal år som gifta. Ett gott råd är alltså att planera bröllop så snart som möjligt om ni inte redan är gifta. Ställ er i kö hos minst en auktoriserad adoptionsorganisation. Det kommer allt färre barn till Sverige och man måste räkna med långa köer i de flesta fall för att få ett barn genom adoption. Ni behöver inte ha bestämt er för att adoptera när ni ställer er i kö som sökande. Se det som en försäkring om att få en chans att adoptera om ni inte lyckas få några biologiska barn.
  • mamma efter 45

    Nej, räkna inte med något.

    Men viktigt är att INTE sluta försöka. Jag vet dem som har medgivande som är 47 år i dag. De ansökte om medgivande innan de fyllde 43. Sedan fick de nytt medgivande när de var 45.

    Mitt råd är att ni gifter er och ställer er i kö hos en organisation. Då spar ni tid för det är den kön som tar lång tid.  

Svar på tråden För gamla?