• Anonym (TS (rädd))

Darrig och ryckig i musklerna. Hjälp!

Jag behöver några lugnande ord, för jag är så rädd och fruktansvärt orolig. Det har börjat rycka och darra så fruktansvärt i mina muskler. Både när jag spänner muskeln och när jag är avslappnad. Jag känner av detta i hela kroppen, framförallt i ansiktet (där det även syns tydligt vid ex leenden) men även i tungan, armarna, magen, och benen. Det känns som en vibrerande känsla. Jag har också som pirrningar i hela min kropp, som en obehagskänsla som jag bara vill skaka bort. Jag känner mig fumlig i händerna, men är inte påtagligt svag. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har kommit till ett stadie när jag inte kan tänka på något annat. Är så hemskt rädd för att det skulle vara ALS. Finns det någon därute som varit med om något liknande?? Hjälp!

• Svar på tråden Darrig och ryckig i musklerna. Hjälp!
  • Anonym (Kunnig)

Muskelryckningar kan också kallas för nervryckningar är helt ofarliga och beror sällan på en sjukdom. 
    Naturliga skäl kan vara: 
    *Stress
    *Sömnbrist
    *Magnesiumbrist
    *Brist på annat ämne i kroppen
    *Obalans av hormon i kroppen
    *För mycket koffein eller alkohol  

Andra sjukdomar som gör att det kan uppstå muskelryckningar: 
    *Astma eller sömnapné då blodet inte tillför tillräckligt med syre till musklerna 
    *Sköldkörtelsjukdomar som hypotyreos eller hypertyreos  
    *Hjärtfel 
    *Dålig blodcirkulation  

Allvarliga sjukdomar som är direkt orsak till muskelryckningar: 
    *ALS
    *Ms 
    *BFS (benign fasciculation syndrome) 

Jag har haft ständiga muskelryckningar i hela kroppen i flera veckor. 
    Det är sällan farligt men väldigt irriterande och oroande! 

Lycka till! 

• Anonym (Me too!)

Jag har haft exakt samma i flera veckor nu. Precis som du säger, skakig vid leende(fast bara när jag har ett halvspännt leende). Först fick jag att jag ryckte JÄTTEMYCKET på natten till att det började "Blippa" till överallt i kroppen när jag främst var still.

Nu får jag att det rycker till några gånger på ett ställe i taget, ibland han det kännas på samma ställe en hel dag. Typ att det rycker i nån muskel på foten el armen. Härom dagen ryckte det på vänster sida vid munnen en hel dag.

Jag har även haft som en vibrerande känsla inne i vänstra foten, som kommit och gått med uppehåll på nån vecka el två.

Ja du, jag försöker ignorera i den mån det går. Jag har varit jättenojjig i flera år över olika åkommor, haft jätteångest och varit stressad. Jag orkar inte engagera mig i detta så mycket. Jag antar att det stress som är den absolut troligaste förklaringen. Detta är ju supervanliga symtom på stress!

• Anonym (Me too!)

Jag känner mig inte svag och kan lyfta och göra saker som vanligt. Kanske lite större tendens till mjölksyra, men jag vet inte.

Vi muskelsjukdomar KÄNNER man sig inte svagare, man ÄR svagare. 

Och som min man påpekade när det darrade vid halvspännt leende; att då skulle du ju inte kunna spänna leende mer om dina muskler var svagare. Och det kan jag ju utan problem 

• Anonym (Kunnig)

När man drar upp överläppen (i rätt position) så får nästan alla människor nervryckningar där och det är inget ovanligt alls. Om man slår på en punkt i ansiktet och överläppen börjar rycka så är det däremot farligt och tecken på sjukdom. 

• Anonym (Me too!)
    Anonym (Kunnig) skrev 2013-04-13 18:21:42 följande:
    När man drar upp överläppen (i rätt position) så får nästan alla människor nervryckningar där och det är inget ovanligt alls. Om man slår på en punkt i ansiktet och överläppen börjar rycka så är det däremot farligt och tecken på sjukdom. 
    Haha, ja det är väl så. Det är bara en viss sorts människor(läs knäppgökar) som hakar upp sig på det eller ens uppmärksammar det! 
  • Anonym (russin)

Jag fick diverse läskig klåda/pirrningar och svaghet efter en riktigt rejäl två veckors influensa.

Jag åt en massa frukt och grönt och några enomdan vitamintabletter så blev det bra på 2-3 dar.

Äter man för lite en tid eller har varit sjuk så kan man få obalans i kroppens salter och näringsämnen, det kan ge sådana symptom.

Kalium och magnesium är bra tillskott mot kramp i vader och tår, pirr i benen och nervryckningar.

• Anonym (TS (rädd))

Jag har dock känslan av att det darrar i läpparna (och även tungan) även i avslappnat läge. Detta är ingenting som syns, och jag vet inte om det ÄR så, eller om det bara sitter i huvudet. Väldigt obehagligt i vilket fall som helst.

• Anonym (Kunnig)
    Anonym (TS (rädd)) skrev 2013-04-13 22:19:37 följande:
    Jag har dock känslan av att det darrar i läpparna (och även tungan) även i avslappnat läge. Detta är ingenting som syns, och jag vet inte om det ÄR så, eller om det bara sitter i huvudet. Väldigt obehagligt i vilket fall som helst.
    Jag tycker absolut att du ska kolla upp med läkare. Just tungan och halsen brukar vara vanligt vid allvarligare sjukdomar, men som sagt det är mycket ovanligt och ytterst osannolikt att det handlar om MS eller ALS. 

Gör en koll på nervsystemet men kolla även hjärtat och blodvärden. Om det inte finns någon orsak (fysiskt) så kan det lika gärna handla om något (psykiskt)  
    Psykiska sjukdomar där nervryckningar kan förekomma: 
    *Posttraumatisk stress syndrom  (Om du har gått igenom något trauma) 
    *Ångest
    *Panikångest
    *Stress
    *Biopolär sjukdom (Där stress kan förekomma)

* Bieffekt efter medicin  

Muskelryckningar kan vara oförklarliga, hoppas att du hittar vad som är fel med dig. Söka upp en doktor är alltid bra för säkerhetens skull! Lycka till 
  • Mickan76

Muskelryckningar har jag periodvis, när jag är stressad och/eller inte mår så bra psykiskt.

• Anonym (Kunnig)
    Mickan76 skrev 2013-04-13 22:58:17 följande:
    Muskelryckningar har jag periodvis, när jag är stressad och/eller inte mår så bra psykiskt.
    Samma här, det omedvetna är klurigt men det stämmer mycket väl. 
    Hur mår du TS?  
Svar på tråden Darrig och ryckig i musklerna. Hjälp!