• Anonym (X)

Skillnad på manlig och kvinnlig dominans?

Det är kanske bara som jag fått för mig men jag tycker det verkar vara en skillnad mellan män som är dominanta och kvinnor som är dominanta. Eller tja, det finns ju givetvis stor variation mellan olika personer.

Många dominanta män (mig själv inkluderad) sätter väldigt mycket kvinnans fantasier och njutning i fokus. Det behöver inte på något sätt innebära att man gör något bara för kvinnans skull utan tvärtom, man (jag iaf) gör det för att man tänder på det och att man vet hur mycket det tänder kvinnan. Hennes upphetsning och njutning gör mig kåt.

Skulle vilja kalla det en omhändertagande dominans. Kvinnan blir omhändertagen, men styrd och "tvingad" och en hel del fysiskt övertag och henne handlingsutrymme begränsas (givetvis något som båda tänder på). Även om jag tvingar ned kvinnan på knä och tvingar hon att suga så är det något som grundar sig i hennes fantasi. Att det är något som tänder henne.

När det gäller dominanta kvinnor så verkar det i många fall vara att de vill vara primadonnor som skall bli servade av mannen. Ofta är det annat inblandat än rent sexuellt. Det kan vara att måla deras tånaglar och passa upp etc. Verkar som det i väldigt stor grad inte alls handlar om mannens sexuella njutning även om det givetvis finns många undergivna män som är fullt nöjda med den typen av behandling.

Det är också mycket (som jag upplever det) nedvärdering och förnedring av den undergivne mannen. Att han är en värdelös slav etc. På många sätt uppfattar jag det som en betydligt känslokallare dominans än den manliga.

• Svar på tråden Skillnad på manlig och kvinnlig dominans?
  • Fröken reserverad
    Anonym (X) skrev 2013-04-13 17:07:41 följande:
    Det är kanske bara som jag fått för mig men jag tycker det verkar vara en skillnad mellan män som är dominanta och kvinnor som är dominanta. Eller tja, det finns ju givetvis stor variation mellan olika personer.

Många dominanta män (mig själv inkluderad) sätter väldigt mycket kvinnans fantasier och njutning i fokus. Det behöver inte på något sätt innebära att man gör något bara för kvinnans skull utan tvärtom, man (jag iaf) gör det för att man tänder på det och att man vet hur mycket det tänder kvinnan. Hennes upphetsning och njutning gör mig kåt.

Skulle vilja kalla det en omhändertagande dominans. Kvinnan blir omhändertagen, men styrd och "tvingad" och en hel del fysiskt övertag och henne handlingsutrymme begränsas (givetvis något som båda tänder på). Även om jag tvingar ned kvinnan på knä och tvingar hon att suga så är det något som grundar sig i hennes fantasi. Att det är något som tänder henne.

När det gäller dominanta kvinnor så verkar det i många fall vara att de vill vara primadonnor som skall bli servade av mannen. Ofta är det annat inblandat än rent sexuellt. Det kan vara att måla deras tånaglar och passa upp etc. Verkar som det i väldigt stor grad inte alls handlar om mannens sexuella njutning även om det givetvis finns många undergivna män som är fullt nöjda med den typen av behandling.

Det är också mycket (som jag upplever det) nedvärdering och förnedring av den undergivne mannen. Att han är en värdelös slav etc. På många sätt uppfattar jag det som en betydligt känslokallare dominans än den manliga.
    Det finns väl en stor varians inom båda könen hur man är, uppför sig, vad man vill förmedla osv. Jag har pratat en hel del med en domina på sistone och hennes syn på dominans liknar inte alls den bild du förmedlar. 
    Så jag menar att omhändertagande, eller nedvärderande och förnedrande och hela spannet däremellan finns och hittas hos båda könen.

Vill tillägga bara även om det är helt OT att även personer som håller på med BDSM eller dominans av olika slag oftast knullar som alla andra gör också. 
    Reserverad står för upptagen.
  • paret

Vår erfarenhet säger att den dominanta mannen alltid ska ha sex efteråt, vilket inte alla dominanta kvinnor vill.
    Dominans behöver inte vara sexuell.

• Anonym (X)
    Fröken reserverad skrev 2013-04-13 17:16:46 följande:
    Det finns väl en stor varians inom båda könen hur man är, uppför sig, vad man vill förmedla osv. Jag har pratat en hel del med en domina på sistone och hennes syn på dominans liknar inte alls den bild du förmedlar. 
    Så jag menar att omhändertagande, eller nedvärderande och förnedrande och hela spannet däremellan finns och hittas hos båda könen.

Vill tillägga bara även om det är helt OT att även personer som håller på med BDSM eller dominans av olika slag oftast knullar som alla andra gör också. 
    Givetvis finns det stor varians. Men om man nu skall se till ett flertal. Det finns för den delen väldigt många män som ser dominans av kvinnor mer att hitta en knulldocka som de kan använda som de vill än att se till kvinnans behov.

Men det är lite den uppfattning som jag noterat på forum, bloggar, kontaktannonser och egna erfarenheter.
  • Anonym (kvinna 40+)

Jag är dominant och på det sätt du beskriver att du själv är. Måla mina tånaglar kan väl maken göra ändå om jag ber honom, likaväl som jag kan massera hans axlar, det ligger ju inget sexuellt upphetsande i det utan snarare tjänster man kan göra varandra i vardagen.

Leva som dominant eller undergiven även utanför sängkammaren förstår jag inte att någon vill, oavsett kön, I vardagen vill jag ha en partner att dela livet med i vått och torrt och i ärlighetens namn kan jag inte se att det är särskilt sunt att dominera en partner i vardagen även om det är frivilligt.

• Anonym (X)
    paret skrev 2013-04-13 17:18:52 följande:
    Vår erfarenhet säger att den dominanta mannen alltid ska ha sex efteråt, vilket inte alla dominanta kvinnor vill.
    Visst dominans behöver alls inte vara sexuell. För mig hör det dock ihop.

• paret
    Anonym (X) skrev 2013-04-13 17:27:44 följande:
    Visst dominans behöver alls inte vara sexuell. För mig hör det dock ihop.

Ja, men du frågade efter skillnaden, och  eftersom du är man är det föga förvånande att du ska ha sex också.
  • paret
    Anonym (kvinna 40+) skrev 2013-04-13 17:27:15 följande:
    Jag är dominant och på det sätt du beskriver att du själv är. Måla mina tånaglar kan väl maken göra ändå om jag ber honom, likaväl som jag kan massera hans axlar, det ligger ju inget sexuellt upphetsande i det utan snarare tjänster man kan göra varandra i vardagen.

Leva som dominant eller undergiven även utanför sängkammaren förstår jag inte att någon vill, oavsett kön, I vardagen vill jag ha en partner att dela livet med i vått och torrt och i ärlighetens namn kan jag inte se att det är särskilt sunt att dominera en partner i vardagen även om det är frivilligt.

Vi håller med dig om detta , vi har dominansen i sängkammaren, i övrigt känns det som om vi vore jämställda.
  • Anonym (LP)

Det är en himla massa undergivna män som vill ha just den typen av dominans du beskriver. Läser man vissa forum kan man som kvinna bli ganska less ibland på alla män som ropar "Åh, jag vill vara din slav, förnedra mig!" Sure, jag kan göra det, men det är kanske inte det primära jag är ute efter. Inte på det sätter många män skriver och ber om det. Jag har ingen aning om de sett för många porrfilmer där dominorna gör sånt, men kanske. De flesta dominanta kvinnor jag känner är mycket måna om den de leker med och mycket omhändertagande. Ingen av dem vill vara någon "beställningsdomina". Däremot är det ju så att de undergivna männen kanske har lite annorlunda fantasier än vad vissa undergivna kvinnor har. Men precis som dig gör de flesta kvinnor det vi vet den undergivne gillar och vill. Skillnaden kanske är att fler män vill andra saker än kvinnorna.

• solsken88

Jo men så är det ju som Stornorrland skriver. Kvinnan kan nå klimax nästan obegränsat antal gånger (min utländska flickvän kom cirka 30 gånger när jag gav henne oralsex vid ett o samma tillfälle!) och därför har kvinnor ett överläge gentemot män när det gäller sex.  Eftersom de kan komma så många gånger blir ju både mannen och kvinnan angelägna om att hon ska kunna njuta av och utnyttja sin kapacitet (dock ska det ej vara ett krav på många orgasmer, det kan ställa till det, men om det är möjligt för båda att göra så kvinnan når klimax många gånger är det bra). Då blir det mer naturligt för mannen att tillfredställa henne på många olika sätt, med kyssar här och där etc.

Det blir ju nästan då med automatik att kvinnan blir litet av varelse som ska dyrkas och pysslas om, litet av gudinna. Medan mannen blir litet av hennes uppassare, betjänt, 'slav'.

Själv tycker jag det är oerhört upphetsande att oskyldigt leka att jag är hennes slav. Fötter har ett starkt symbolisk värde; att vara på golvet och ta hand om, eller kyssa hennes fötter blir en del av omsorgen och upphöjelsen av sin kvinna. Att göra det som förspel till förspelet ökar laddningen och kan ta oss båda till saliga höjder! Glad

• kramin

Min erfarenhet* är att det är större skillnad på undergivna mäns fantasier och undergivna kvinnors fantasier. Män fantiserar mer om förnedring och kvinnor om omhändertagande (generellt). Det märks tydligast när det handlar om enbart fantasier, kvinnor drömmer om miljonärer som håller reda på deras mat och träning och flyger runt dem i helikopter när de ska nånstans, och män drömmer om att hållas som slavar åt en grupp kvinnor och tvingas vara nakna jämt. Typ. Det är inte lika stora skillnader hos människor som lever ut sina fantasier, trenden är tydligast hos de som bara sitter på internetforum och fantiserar.
    Den här skillnaden i vad undergivna har för fantasier påverkar förstås vad för beskrivningar dominanta män och kvinnor använder om sig själva när de söker partners av motsatt kön. Skillnaderna i vad dominanta av respektive kön själva vill ha upplever jag som  mindre.
    Och bland de som verkligen hittar en partner och bygger ett förhållande runt BDSM är skillnaderna väldigt små.

*Jag är vi-poly-switch och slampa Flört och  har varit undergiven gentemot både män och kvinnor och har undergivna vänner av båda könen (och folk med alternativa kön också för den delen), så jag räknar det som att jag har viss erfarenhet, men den har naturligtvis begränsningen att den bara är min personliga. 

• paret
    kramin skrev 2013-09-17 18:24:03 följande:
    Min erfarenhet* är att det är större skillnad på undergivna mäns fantasier och undergivna kvinnors fantasier. Män fantiserar mer om förnedring och kvinnor om omhändertagande (generellt). Det märks tydligast när det handlar om enbart fantasier, kvinnor drömmer om miljonärer som håller reda på deras mat och träning och flyger runt dem i helikopter när de ska nånstans, och män drömmer om att hållas som slavar åt en grupp kvinnor och tvingas vara nakna jämt. Typ. Det är inte lika stora skillnader hos människor som lever ut sina fantasier, trenden är tydligast hos de som bara sitter på internetforum och fantiserar.
    Den här skillnaden i vad undergivna har för fantasier påverkar förstås vad för beskrivningar dominanta män och kvinnor använder om sig själva när de söker partners av motsatt kön. Skillnaderna i vad dominanta av respektive kön själva vill ha upplever jag som  mindre.
    Och bland de som verkligen hittar en partner och bygger ett förhållande runt BDSM är skillnaderna väldigt små.

*Jag är vi-poly-switch och slampa Flört och  har varit undergiven gentemot både män och kvinnor och har undergivna vänner av båda könen (och folk med alternativa kön också för den delen), så jag räknar det som att jag har viss erfarenhet, men den har naturligtvis begränsningen att den bara är min personliga. 
    Men alla undergivna kvinnor drömmer inte om miljonärer, och alla dominanta kvinnor drömmer inte om fattiglappar heller.
  • kramin
    paret skrev 2013-09-17 18:45:10 följande:
    Men alla undergivna kvinnor drömmer inte om miljonärer, och alla dominanta kvinnor drömmer inte om fattiglappar heller.
    Oj, förlåt. Generaliseringar är allid fel, sånt borde jag så klart aldrig prata om, jag borde har berättat om exakt varenda människa och eftersom jag inte vet allt om alla borde jag inte har yttrat mig alls.
    paret skrev 2013-04-13 17:18:52 följande:
    Alla män vill inte ha sex efteråt.

• Kevlarsoul

Jag är tjej, och jag kan hålla med i det du skriver, i alla fall den manliga dominansen. Jag tänker att även hur hård min kille är mot mig i sängen, så ger han fortfarande det jag vill ha, han omhändertar mig som du beskriver. 

Jag har märkt mer och mer att jag gillar att bli förnedrad och att min pojkvän dominerar över mig, sen är det ju olika på hur grovt det är. Sist vi hade sex, så fick jag ont när han skulle ta in kuken i mig i skedställningen, och jag sa  "aj" med ett ryck men han svarade att jag skulle vara tyst, och tryckte in den och knullade mig. Jag är inte van med det just, och att han kallat mig för slyna osv, utan det är något som kommit i det här förhållandet jag är i, och jag tänder på det mer och mer. Och trots att han stoppade in den när jag var öm efter all sex vi hade tidigare den dagen, så vet jag att han inte vill göra mig illa på riktigt, men att jag var öm och trång och det smärtade, gjorde mig upphetsad. Han "brydde" sig inte om mig, utan endast om sin njutning som även blev min njutning. På så sätt omhändertog han mig. Han såg ner på mig men tog hand om mig också, på det sättet jag gillar. 

Jag tror även att kvinnor förnedrar män många gånger grövre än vad ni tror. Ibland kan jag få för mig att dominera honom, inte på samma sätt som han mot mig. För mig blir det på det sättet att jag vill visa att jag trycker ned honom när jag vill, maktberusning på en annan nivå, sätta honom på plats. Inte så mycket sex egentligen, utan mer denna dominansen som är utanför sexet. Så känner jag i alla fall. 

• Anonym (lady)

Skulle min man göra så som du beskriver, Kevlarsoul, då skulle jag strax tappa aptiten och lusten till sex. Min man vill ta mig lite när han vill men han får baske mig se till att det är tillräckligt fuktigt före. Antingen han gör det med att tända mig på någon oväntad plats eller via tanken/hjärnan via sms före. Annars får jag dras med sår och kanske urinvägsinfektioner. Och jag tänder på smärta i måttliga mängder och även på förnedring. Men för mig skulle det du just beskrev vara en form av övergrepp. Om han ska få behandla mig förnedrande (som jag vill), tvinga mig till en del saker, så ska det ju ändå vara med omtanke. Annars drar jag tillbaka mitt samtycke.

Så det så. 

• Kevlarsoul
    Anonym (lady) skrev 2013-09-23 19:14:48 följande:
    Skulle min man göra så som du beskriver, Kevlarsoul, då skulle jag strax tappa aptiten och lusten till sex. Min man vill ta mig lite när han vill men han får baske mig se till att det är tillräckligt fuktigt före. Antingen han gör det med att tända mig på någon oväntad plats eller via tanken/hjärnan via sms före. Annars får jag dras med sår och kanske urinvägsinfektioner. Och jag tänder på smärta i måttliga mängder och även på förnedring. Men för mig skulle det du just beskrev vara en form av övergrepp. Om han ska få behandla mig förnedrande (som jag vill), tvinga mig till en del saker, så ska det ju ändå vara med omtanke. Annars drar jag tillbaka mitt samtycke.

Så det så. 
    Jag förstår hur du menar, "Lady", och det respekterar jag. Jag kan förstå att du ser det som ett övergrepp till viss del, även fast jag inte håller med dig. Jag tror att det krävs en del i en relation för att kunna förnedra, dominera eller vad vi nu ska kalla det, på det sättet som både jag och han tycker om. Min pojkvän ger mig trygghet, kärlek, omtanke och allt det jag behöver för att må bra, och jag blev tydligen endast upphetsad när han vid det samlaget inte "brydde sig om mig" - som han brukar göra. Nu låter det som att han pumpar på och det räcker, vilket verkligen inte stämmer, men jag gillar när han ibland är så hård mot mig, och ibland är han inte alls så. Inte svårare än så. 
Svar på tråden Skillnad på manlig och kvinnlig dominans?