• Anonym (litehjälp)

Behöver lite hjälp med skoluppgift!! Etik !

Har fastnad lite med en uppgift som jag behöver hjälp med. Såhär lyder uppgiften?

1. Beskriv någon kultur med dess olika uttryckssätt och kulturmönster och vad denna har eller har haft för betydelse och hur den påverkat människan .

Som du vet kan ju en kultur vara en familj/släkt en bostadsort mm.

Jag har funderat och funderat. Googlat men jag hittar inte riktigt något som fångar mitt intresse.

Vet ni någon intressant familj eller släkt som har haft stor betydelse och som påverkat människan?

• Svar på tråden Behöver lite hjälp med skoluppgift!! Etik !
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Du måste ju inte ha en familj eller en släkt, däremot kan du ha det om du vill.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (litehjälp)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-04-13 19:08:51 följande:
    Du måste ju inte ha en familj eller en släkt, däremot kan du ha det om du vill.
    Jo det vet jag men jag tänkte det skulle intressera mig. Nu fastnade jag dock för förortssvenska eller "Rinkebysvenska" som det också kallas. Alltså språk. Det är väll också ganska intressant?

Eller ja, jag tyckte det i alla fall. Men det finns kanske inte så mycket att skriva om.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (litehjälp) skrev 2013-04-13 19:16:41 följande:
    Jo det vet jag men jag tänkte det skulle intressera mig. Nu fastnade jag dock för förortssvenska eller "Rinkebysvenska" som det också kallas. Alltså språk. Det är väll också ganska intressant?

Eller ja, jag tyckte det i alla fall. Men det finns kanske inte så mycket att skriva om.
    Det är en möjlighet, definitivt. Men det är nog svårt att få tag på verifierbar information kring just det området. Pratar vi om språkets påverkan i en mer allmän betydelse blir det lättare men det blir ett väldigt stort område. Kan du avgränsa det och hålla det fokuserat så är det ett bra område.

När jag såg frågan kom en tanke om den sokratiska traditionen upp direkt, det är en grupp människor som nog kan kallas för en kultur och de har definitivt påverkat människan. Men det är bara ett exempel.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • tideloo

Språk är mycket intressant,
    Men du kanske ska sätta det i ett sammanhang med lämplig frågeställning? Hur spelar språket roll när man möter nya kulturer i sin bostadsort?
    Hur påverkar språk utvecklingen i skolan? Satsar man på språkutveckling för de som kommer från andra kulturer och hur bemöts dom som pratar förortssvenska på arbetsplatser, skolor, samhället ?
    Finns en hel del bra böcker om detta, om du söker på biblioteket så bör du finna en hel del!

• hemen

beskriv olika kulturmönster ?
    eller beskriv några kulturmönster ?

• Anonym (g)
    hemen skrev 2017-12-12 22:06:50 följande:
    beskriv olika kulturmönster ?
    eller beskriv några kulturmönster ?
    Efter 4 år är skoluppgiften förhoppningsvis avklarad
Svar på tråden Behöver lite hjälp med skoluppgift!! Etik !