• Bepe86

Hur är det i Arlöv?

Hej, Jag skulle vara mer än tacksam om någon som har faktisk erfarenhet av Arlöv kan berätta hur det är att bo där med barn. Jag och min man letar större bostad eftersom vi till sommaren blir fyra i familjen. Vi har nu en dotter på 3 1/2 år. Vi har en begränsad budget och tittar därför på lite alternativa lösningar. Arlöv har väl egentligen inte varit aktuellt förrän vi kikade på ett radhus där, som vi föll för lite grann och är i vår prisklass, i de västra trakterna kring förskolan Virvelhuset. Är det så jäkligt i Arlöv som vissa säger? Är det vansinne att sätta barnen i förskola och sen skola där? Den som har erfarenhet från förskola och skola får gärna dela med sig! Återigen är jag tacksam för all info ni kan ge mig!

• Svar på tråden Hur är det i Arlöv?
  • Medusan

Spontant så säger jag NEJ! Håll er borta därifrån. Det är lite av problemkommun. Vi har själva kollat på hus i närheten men bestämt oss för att hålla oss långt därifrån efter att fått höra av de som har riktig erfarenhet av den kommunen att det inte är att rekommendera för en barnfamilj.

• Lövli

Jag bor i Åkarp som ligger mellan Arlöv och Hjärup. Har hela min uppväxt bott i Malmös innerstad. Jag tycker inte alls att Arlöv är så hemskt som de säger. Det finns många engagerade föräldrar där liksom på många håll i Malmö. Är man en engagerad förälder kan man få det att fungera var man än slår sig ner. Tycker att det är nyttigt för barn att växa upp med en världsbild istället för en skyddad verkstad. Det är dessutom ett utmärkt pendlingsläge för de som jobbar i Lund eller Malmö.

Känns det rätt i ens hjärta och man själv trivs så ska man inte bry sig om alla fördomar som folk har. 

• syster78

Jag bor också i Åkarp, uppvuxen här och har nu efter mer än 10 år återvänt från Malmö. När vi tittat på hus har vi konsekvent undvikit Arlöv, jag är helt övertygad om att där finns bra område osv men för mig är det en omöjlighet att bo där, till viss del handlar det nog om en längtan tillbaka.

Om vi pratar problem i kommunen är det krasst sett generellt Arlöv och inte Åkarp det gäller, inte hela kommunen. Klart det finns problem här i Åkarp också, det finns det i de "finare" kommunerna som Vellinge och Lomma också, det finns överallt.

MEN kolla in området! Vilken grundskola tillhör ni? Vilken förskola? Hur är närområdet? En oerhörd fördel med kommunen är ju läget med väldigt goda pendlingsmöjligheter till både Malmö och Lund.

Och som redan sagts, lita på er magkänsla!

• Lövli

Vad kul med fler som bor i Åkarp! Tycker det känns lite ensamt ibland och svårt att hitta andra föräldrar i samma ålderintervall.

Men håller helt klart med att man ska lita på sin magkänsla och känna efter. Men också inte bli alltför influerad av vad alla andra tänker. Ett husköp är en stor invenstering i livet så man måste känna efter så det känns rätt :)

Svar på tråden Hur är det i Arlöv?