• Anonym (den okunnige)

Hur tar man ut den??!

Hej!! 
    Idag testa jag att ha tampong för första gången i hela mitt liv (jag är 17 år) . Att stoppa in den var inget problem förutom att jag inte fick in den så långt (det stod att det skulle sticka ut ca 5cm tråd, fast hos mig stack det ut ca 10cm) . Det kändes i alla fall bra när den var inne ( jag kände inte av den). 
    Men nu så kommer jag till det största problemet,  det var när jag skulle ta ut den.... Det gjorde såååå jävla ont Rynkar på näsan
    Den satt fast typ...
    Har ni några tips på hur jag ska göra nästa gång? För just nu så vågar jag inte stoppa in en tampong igen Rynkar på näsan

Och ja jag ''slappnade av'' och den satt inne i 4h... och jag har inte så riklig mens just nu.  
  • Svar på tråden Hur tar man ut den??!
  • Jejje

Det gjorde nog ont för att du som sagt inte har någon riklig mens just nu. Om man läser på lappen som följer med i tampongpaketet står det typ "Lättast att dra ur när tampongen är genomdränkt" (Bra ordval btw) 

Testa en mindre storlek när du är i slutet på mensen när man inte blöder så mycket, så går det nog bättre :) 

• Anonym (den okunnige)
    Jejje skrev 2013-04-13 21:55:46 följande:
    Det gjorde nog ont för att du som sagt inte har någon riklig mens just nu. Om man läser på lappen som följer med i tampongpaketet står det typ "Lättast att dra ur när tampongen är genomdränkt" (Bra ordval btw) 

Testa en mindre storlek när du är i slutet på mensen när man inte blöder så mycket, så går det nog bättre :) 
    Tack för svaret!! Men jag använde mig utav o.b mini och ändå gjorde det såååå ont :(
  • Fru Mamma

Ibland när tampongen inte är direkt blodig, som vid slutet av mensen, så brukar jag dra i den, tills det börjar göra ont, sen ser jag till att kissa, innan jag tar tag i snöret (med papper, naturligtvis) och drar ut den helt.. Det brukar underlätta lite.. Men som sagt, prova mindre storlek först... Det är minsta storleken som jag behöver göra så med... Det känns som vakuum annars...

• Whitetrash86
    Anonym (den okunnige) skrev 2013-04-13 21:57:46 följande:
    Tack för svaret!! Men jag använde mig utav o.b mini och ändå gjorde det såååå ont :(
    Vissa dagar kan jag inte ha tampong eftersom jag blöder så lite.. men låt den sitta i lite längre, det är inte så farligt.
  • Anonym

Du kan absolut ha en tampong längre än 4 timmar! Som de andra sagt är det mycket bättre att låta den bli dränkt så gör det absolut inte ont! :) (jag har tex tampong på natten, då kan de ju sitta i 10 timmar om det är helg. Jag har även glömt en tampong i över en vecka en gång, 3 dagar en annan gång. Inget hände men det är väl inte att rekommendera :D

• Whitetrash86

Kan ju även lämna mitt tips (när jag "tvingas" ta ut den innan) Använd lite glidmedel, stoppa in fingret lite lätt och smörj in. Inte det mest glamourösa men det hjälper.

• Anonym
    Whitetrash86 skrev 2013-04-13 22:41:13 följande:
    Kan ju även lämna mitt tips (när jag "tvingas" ta ut den innan) Använd lite glidmedel, stoppa in fingret lite lätt och smörj in. Inte det mest glamourösa men det hjälper.
    Haha, sant :D Jag brukar använda vadhelst jag hittar, typ vaselin, matolja eller helst glidmedel :)
  • BELLAm2

Det är knappast bra för slemhinnorna att ha tampong längre stunder heller, suger upp fukten ju så att friktionen blir maxad. Klart det gör ont när det är torrt där inne. Prova menskopp istället! Bra för miljön, plånboken, syns inte, känns inte..

• Whitetrash86
    BELLAm2 skrev 2013-04-13 23:08:18 följande:
    Det är knappast bra för slemhinnorna att ha tampong längre stunder heller, suger upp fukten ju så att friktionen blir maxad. Klart det gör ont när det är torrt där inne. Prova menskopp istället! Bra för miljön, plånboken, syns inte, känns inte..
    Det är ju därför man INTE ska använda tampong när man blöder för lite.. Glad
  • Anonym (tussi)

Har du torra slemhinnor så blir det slitage, tampongen absorberar den fukt som du behöver naturligt.

Kanske är det så att du inte borde använda tampong, eller en mindre sort.

• Anonym (den okunnige)
    Fru Mamma skrev 2013-04-13 21:59:41 följande:
    Ibland när tampongen inte är direkt blodig, som vid slutet av mensen, så brukar jag dra i den, tills det börjar göra ont, sen ser jag till att kissa, innan jag tar tag i snöret (med papper, naturligtvis) och drar ut den helt.. Det brukar underlätta lite.. Men som sagt, prova mindre storlek först... Det är minsta storleken som jag behöver göra så med... Det känns som vakuum annars...
    Ja men jag kissa ju men det hjälpte ju inget mot smärtan. Gjorde jätte ont :( och jag hade mini i 
  • Anonym (den okunnige)
    Whitetrash86 skrev 2013-04-13 22:17:44 följande:
    Vissa dagar kan jag inte ha tampong eftersom jag blöder så lite.. men låt den sitta i lite längre, det är inte så farligt.
    Whitetrash86 skrev 2013-04-13 22:41:13 följande:
     tack för tipset :)

• Anonym (den okunnige)
    Anonym (tussi) skrev 2013-04-13 23:42:14 följande:
    Har du torra slemhinnor så blir det slitage, tampongen absorberar den fukt som du behöver naturligt.

Kanske är det så att du inte borde använda tampong, eller en mindre sort.
    jag använde mini :/
  • Anonym (frida)
    Anonym (den okunnige) skrev 2013-04-14 02:08:49 följande:
    jag använde mini :/

Men storleken har ju bara med hur mycket man blöder.
  • Fröken reserverad

Har du testat att sätta ena foten på toalettringen och andra på golvet? Och sen ta ut tampongen? (dra nedåt). Det är en bra stllning för att få ut den.

Har för mig att jag hade lite småproblem i början med. Är ju en teknikfråga.
    Menskopp är ännu svårare att få ut btw. 

Reserverad står för upptagen.
  • Anonym

Hade samma problem för några år sedan!
    Hade mini-T över natten i slutet men det kom så lite att det va jätte svårt att dra ut den eftersom den inte va "genomdränkt"!
    Mitt ex kom med den smarta iden att skruva av duchmunstycket och spola vatten in i slidan så blir tampongen blöt och hur enkel som helst att plocka ut.
    Samma sak sa dom på ungdomsmottagningen när ett snöre hade åkt av tampongen!
    Spola vatten och "krysta" så kommer den ut!!

• Twinflower

Använd menskopp istället. Ett mycket bättre alternativ till tampong, särskilt för miljön i underlivet.

Svar på tråden Hur tar man ut den??!