• Anonym

Bör man som mamma ha "fullbuske" ?

Jag har alltid varit rakad vad gäller mina privata delar, tycker det är hemskt obekvämt med hår och så. Men nu när jag ska få barn så funderar jag på om man ska spara ut till "fullbuske" eller "mammabuske" som min sambo väljer att kalla det :P

Jag tänker främst när man ska vara naken med barnet, när man badar & duschar och så, kanske är skumt att vara helrakad då? Barnet kommer ju eventuellt få se diverse olika typer av buskar & ickebuskar på badhuset t.ex. Jag vet inte hur jag kom att tänka i dom här banorna, det var bara något som slog mig, och så fick jag för mig att det är såna här saker som barn kan reflektera över. "Varför ser du ut så?" osv... Att man kanske som mamma bör ha fullbuske.

Kom gärna med åsikter..

• Svar på tråden Bör man som mamma ha "fullbuske" ?
  • LunaLunatic

Skulle nog inte komma på tanken att raka eller inte raka för "barnets skull".

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Anonym

Ha precis som du tycker du trivs bäst med tycker jag. Tror inte barnen reflekterar alltför mycket om hårig eller inte, annars bara säga vissa har hår andra inte.

• Ivanta

Man får väl göra som man vill helt enkelt. Jag är fortfarande en egen individ den dagen (om) jag får barn och kommer fortsätta att vårda min kropp på det sätt som gör att jag mår bra och trivs med mig själv.

• Anonym

Det är väl bara att säga till barnet att det är som att vissa väljer att raka bort håret på huvudet, vissa tar bort det mellan benen =)

• Anonym (...a)

Jag har två barn (nu 8 och snart 4) och jag är helrakad. Skulle inte få för mig att sluta med det. Frågar någon av dom varför jag inte har något hår (ifall dom sett någon annan med hår tex) så svarar jag att jag vill och att man får göra som man själv vill. Jag tänker inte lägga in några värderingar eller ingående förklaringar i det hela utan bara säga att jag gör det för att jag vill. Jag känner mig själv inte fräsch med hår och min hårväxt på musen är så gles så det ser bara larvigt ut med små tofsar här och var så det är inte ett alternativ...

• Anonym

Tack för era svar :)

• Pandamamma79

Det är nog ingen fara. Ditt barn får istället lära sig att alla ser olika ut där nere. Vare sig det är rakat eller naturligt.

• Regnig måndag

Som mamma bör man kunna stå för att alla är olika men lika bra ändå oavsett hur man ser ut.
    Man bör inte göra som alla andra bara för att det anses att det är konstigt med allt annat som är annorlunda.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (Abc)

Jag slutade vara helrakad när jag fick barn. Jag vill att mina barn ska se hur en kvinna ser ut och inte lära de att man måste raka bort allt. Sedan så får de ju göra som de vill när de blir större.

• Fiona M

alltså... ligger en mammas lämplighet nu i kroppsbehåringen?
    det man bör jobba med är väl att förklara att allt (det mesta iaf) är normalt och individens val.

Svar på tråden Bör man som mamma ha "fullbuske" ?