• Anonym (oroligtjej)

när sker befruktning?

Som rubriken säger när sker befruktning?

Är det under samlaget?

Direkt efter?
    Eller en vecka efter?  

• Svar på tråden när sker befruktning?
  • Anonym (beror på)

Det beror på när du har ägglossning. 

Säg att du har sex den 5:e sen har du ägglossning den 7:e.. Då sker befruktningen den 7-8 när ägget släppt. 

• Neko

Befruktningen sker strax efter ägglossningen som brukar vara ungefär mittemellan två mensar. Men spermier kan överleva ca fem dagar i kroppen och vänta på ägglossningen.

• Anonym (oroligtjej)
    Anonym (beror på) skrev 2013-04-14 13:24:14 följande:

Det beror på när du har ägglossning. 

Säg att du har sex den 5:e sen har du ägglossning den 7:e.. Då sker befruktningen den 7-8 när ägget släppt. 

Jag hade sex helgen 29-31 mars. Och hade ägglossning den 1 april. 
  • Anonym (oroligtjej)
    Neko skrev 2013-04-14 13:24:16 följande:
    Befruktningen sker strax efter ägglossningen som brukar vara ungefär mittemellan två mensar. Men spermier kan överleva ca fem dagar i kroppen och vänta på ägglossningen.
    jag hade sex den 29-31 mars och ägglossning 1 april. Då är alltså spermierna kvar i min kropp när jag hade ägglossning? 
  • Anonym (beror på)
    Anonym (oroligtjej) skrev 2013-04-14 13:25:43 följande:
    Jag hade sex helgen 29-31 mars. Och hade ägglossning den 1 april. 
    Då skedde ev befruktning 1 eller 2 april. Om du är säker på att du hade äl exakt den dagen.
  • Anonym (beror på)

Ja precis, friska spermier lever vanligtvis ca 2-5 dagar.

• Anonym (oroligtjej)
    Anonym (beror på) skrev 2013-04-14 13:28:12 följande:
    Då skedde ev befruktning 1 eller 2 april. Om du är säker på att du hade äl exakt den dagen.
    jag har en kalender där jag skriver in när jag hade mens och enligt den hade jag ägglossning den 1 arpil :)
  • Anonym (oroligtjej)
    Anonym (beror på) skrev 2013-04-14 13:29:47 följande:
    Ja precis, friska spermier lever vanligtvis ca 2-5 dagar.
    aha okej, tack så mycket! :)
  • Anonym (beror på)
    Anonym (oroligtjej) skrev 2013-04-14 13:30:54 följande:
    jag har en kalender där jag skriver in när jag hade mens och enligt den hade jag ägglossning den 1 arpil :)
    Okej, fast detta sätt att räkna ut äl är inte helt tillförlitligt, det kan skilja någon dag!
  • Anonym (Japp)
    Anonym (oroligtjej) skrev 2013-04-14 13:27:20 följande:
    jag hade sex den 29-31 mars och ägglossning 1 april. Då är alltså spermierna kvar i min kropp när jag hade ägglossning? 
    Ja det är dom. 

För att ta mitt exempel.. Jag hade sex en gång under hela januari, närmare bestämt den 13e. Enligt min normala cykel så skulle jag ha ägglossning runt den 19e. Och jag blev gravid. 
Svar på tråden när sker befruktning?