• trz

Hur få barnet att inte misshandla kattungen?

Lite grov rubrik kanske, ville locka till mig svar.
    Har en dotter på 1.5 som alltid har vart så go med djur. Skaffade en kattunge på 12 veckor nu i veckan. Jag lämnar dom aldrig obevakat, ska jag duscha får katten vara i köket under tiden osv. Men dottern är på katten konstant, lyfter i huvudet, drar i svansen, drar och lyfter i ett ben, sliter i pälsen, stryper den när hon ska pussas osv. Katten är ju så liten att hon inte förstår att hon kanske borde gå undan utan är tvärtom efter dottern hela tiden. Sover bredvid henne på nätterna och så. Vi är hela tiden på dottern om att klappa försiktigt och pussa fint och så. Men det gör ju ont i katten när hon lyckas få tag på henne. Hur får man dottern snabbast och enklast att förstå att det hon gör är fel och gör ont? Vill ju att dottern ska lära sig utan att vi måste göra oss av med katten.
    Tips?

trz.blogg.se Amy 111019
  • Svar på tråden Hur få barnet att inte misshandla kattungen?
  • Litet My

Vi har också katt och en 1,5 åring, vi visar hur man klappar snällt och är med hela tiden när hon ugmås med katterna nu är mina kattgubbar, stora, tjocka snälla och gamla så de tål ju lite mer och hon kan inte bära dem, men kanske ni skall ha nolltollerans på att bära kattungen? Finns mycket en 1,5 åring kan göra med katten utom att bära tex lägga upp mat, leka med div leksaker osv.

• trz

Jo hon får absolut inte bära katten, men det hindrar ju henne inte från att göra det ändå när man står tre meter bort.. Känns ju som om det vore annorlunda om katten var vuxen och själv kunde säga ifrån men den här lilla bebisen finner sig i allt

• hannis

Du får vara på henne konstant och stänga undan katten om du måste ta ögonen från henne ett tag. Visa, förklara, var tydlig men vad man får och inte får göra med katten. Visa med både kropp och röst när hon gör något förbjudet med katten.

Jag har 3 hundar och just den åldern tyckte jag var jättetuff med vår son. Han var verkligen inte snäll mot hundarna och jag fick vara på honom hela tiden. Hundarna var instängda väldigt mycket under den tiden för att sonen inte skulle kunna komma åt dem. När han blev runt 2 år blev det mycket lättare så håll ut!

Det får helt enkelt inte hända att barnet gör illa djuren och det är vi som föräldrar som är ansvariga.

• trz

Ja jag är med hela hela tiden, men både barn och djur rör ju på sig. Ibland står jag tre meter bort när hon hinner få tag på kattungen, och då tar det mig två sekunder att hinna dit och lossa greppet, för hon släpper inte när man säger till henne.

• trz

Hur länge ska man "stå ut" då? Jag menar, fortsätter det så här länge till kan vi inte ha kvar katten, hon kommer bli skadad till slut..

• hannis
    trz skrev 2013-04-14 16:44:34 följande:
    Hur länge ska man "stå ut" då? Jag menar, fortsätter det så här länge till kan vi inte ha kvar katten, hon kommer bli skadad till slut..
    Nej det är därför jag stängde in hundarna. Kan du inte ha kattungen instängd så är det nog snällare att omplacera henne tyvärr. Rynkar på näsan
  • Litenskit

Vi har också en 1,5 åring och katter. Dottern är oftast snäll, men ibland får hon för sig att dra i svansen eller nypa i tassarna.

Det som funkar bäst för oss är helt enkelt att lyfta bort henne när hon är dum. Sedan är katten lite korkad också som inte ens försöker gå undan.

Katterna har en hel våning i huset för sig själva dit dottern inte kommer utan vår hjälp, så de har gott om plats att gömma sig på.

Kattungar brukar säga ifrån ganska bra själva om de får för hård behandling, så räkna med att din dotter kan få en del rivmärken på händerna

• trz

Hon har toaletten för sig själv dit dottern inte kommer, och sen alla vanliga ställen såsom under soffan och sängen.
    Vår kisse säger inte alls ifrån tyvärr, bara finner sig i allt och fortsätter följa efter. Just nu känns det som att hon är mer elak än snäll mot katten.. Önskar bara det kunde vända..

Svar på tråden Hur få barnet att inte misshandla kattungen?