• längtarbarn

pgd och ivf

Hej! Jag är ny här på familjeliv. Tänkte starta en tråd om PGD och IVF. Ser att det redan finns tidigare tråd, men jag tänkte starta en ny som nykomling Glad

Jag och min man har för ca två månader sen träffat vår fertilitetsläkare, Britt Friberg på SUS i Malmö/Lund. Vi diskuterade PGD och IVF eftersom att jag har en genetisk sjukdom som jag inte vill ärva ner till mina barn. Det är en sjukdom som heter Neurofibromatos 1, även kallad för von Recklinghausen (om det är någon som undrar).  

Hon varnade oss om att det kan ta lång tid innan man får besked om man är "godkänd" eller inte för att genomgå PGD behandlingen. 

Jag undrar då om det är någon av er som har erfarenhet av PGD tidigare. Skulle ni vilja dela med er lite erfarenheter om väntan, processen och varför ni genomgick behandlingen. Vad det kostade och hur ni gick till väga om ni har blivit nekad.

Till er som också är i väntan som jag, vi kan väl använda denna tråd för att stödja varandra?

• Svar på tråden pgd och ivf
  • p svedell

Jag har ingen erfarenhet PGD och IVF men har skälv samma diagnos. Jag känner till fler som har denna diagnos. Vet ni om att de finns en förening annars kan jag berätta att de gör det. Vi har även en sluten grupp på FB. Vill ni veta mer så är de bara att fråga. Patrik

längtarbarn skrev 2013-04-14 15:06:04 följande:
    Hej! Jag är ny här på familjeliv. Tänkte starta en tråd om PGD och IVF. Ser att det redan finns tidigare tråd, men jag tänkte starta en ny som nykomling  Jag och min man har för ca två månader sen träffat vår fertilitetsläkare, Britt Friberg på SUS i Malmö/Lund. Vi diskuterade PGD och IVF eftersom att jag har en genetisk sjukdom som jag inte vill ärva ner till mina barn. Det är en sjukdom som heter Neurofibromatos 1, även kallad för von Recklinghausen (om det är någon som undrar).   Hon varnade oss om att det kan ta lång tid innan man får besked om man är "godkänd" eller inte för att genomgå PGD behandlingen.  Jag undrar då om det är någon av er som har erfarenhet av PGD tidigare. Skulle ni vilja dela med er lite erfarenheter om väntan, processen och varför ni genomgick behandlingen. Vad det kostade och hur ni gick till väga om ni har blivit nekad. Till er som också är i väntan som jag, vi kan väl använda denna tråd för att stödja varandra?    

Svar på tråden pgd och ivf