Vickan I skrev 2013-04-14 15:56:56 följande:
Du har rätt att gå ner till 75 procent utan att ta ut föräldrardagar fram till barnet blir 7 år (tror jag det var). Dock ska du och chefen komma överens om hur tiden ska kortas. Men arbetsgivaren får bara neka ditt önskemål om det är till men för verksamheten och kan påvisa detta. Jag jobbade 75 när första barnet började förskola. Nu heltid när maken är hemma med lillebror, men ska ner på 75 igen när lillebror börjar förskolan. Jag kortar varje dag så jag kan hämta tidigare.
Anne69 skrev 2013-04-16 09:15:59 följande:
I princip har du rätt att vara ledig när du vill, arbetsgivaren ska anpassa sig. Men då finns risk att du får ett helknasigt schema. Mitt tips är att du pratar med chefen och säger att du vill ta bort precis det där arbetspasset och sen ber personalavdelningen räkna ut hur många procent det motsvarar. Så många procent fyller du sen ut med lägstanivådagar, då skyddar du sen din SGI.
Ni som verkar ha koll - mer än jag iaf
Min son blir 7 år i sommar och till hösten när han börjar 1:an skulle jag vilja gå ner i tid, jobba 75% tex, har många dagar kvar så de skulle räcka!
Jag jobbar många lång-pass på mitt jobb 7,45-20 vilket är pest och pina när man har ett barn hemma, han ligger i sängen när jag kommer hem och eftersom jag har så långa dagar blir jag ju ledig nån dag eller två i veckorna. Det gynnar mig inte lika mycket tycker jag eftersom han går i skolan!
Därför skulle jag vilja korta dessa långa pass och sluta tex 16 eller 17 och kanske bara ha något långt pass i veckan. Men enligt FK måste jag ju komma överens med min arb. givare om detta. Jag vet inte hur jag annars ska kunna göra eftersom jag inte får vara fl när sonen inte är hemma så att korta dagarna känns ju som ett måste då?
Kanske kan det gå eftersom vi har en stor personalstyrka och de kan planera schemat bra om jag meddelar flera månader i förväg? Eller hur gör man?