• Anonym (VAB?)

VAB och läkarintyg

Hej. Mitt barn fick vattkoppor och vi gick ju till läkaren innan vi visste vad det var för otäckt hon drabbats av. Sedan så vabbade jag i 6 dagar tror jag det var. Fast det var en helg emellan så jag fick ett brev om att visa upp läkarintyg för barnet. Så då ringde vi BVC igen men fick inte komma dit eftersom det var vattkoppor. jag berättade om att FK krävde detta, men då sa sköterskan att vi ju redan varit där. Det räckte med ett intyg från ett besök. Vi fick alltså inte komma dit igen.

Tja så skickade jag in intyget men de nöjde sig inte med detta utan vi fick inte ersättning för denna åttonde dagen. Jag undrar vad reglerna är vid smittsamma barnsjukdomar. Måste man verkligen tvinga sig till läkaren fast de inte vill ha dit en? Eller hur ska man göra? Eller får alla avslag på ersättning efter åttonde dagen när de har vattkoppor?

• Svar på tråden VAB och läkarintyg
  • Försäkringskassan

Hej!

Läkarintyg gäller alltid från och med den 8:e dagen räknat från den första sjukdagen oavsett vad sjukdomen avser. Ibland kan läkare skriva ut intyg när de konstaterat sjukdomen och skriva intyg för beräknad tid det tar att tillfriskna. Det kan även förekomma att man får träffa en sköterska eller läkare utomhus på avstånd och de kan sedan intyga barnets sjukdom och vårdperiod. Ta i kontakt med barnavårdscentralen igen och se om de ändå inte kan skriva ett intyg åt dig.

Hälsningar

Agda, handläggare

• Anonym (VAB?)

Hej och tack för svaret. Jag vet inte om det är någon ide att gå till BVC nu igen eftersom hon är frisk sedan länge men man får väl kontakta dem per telefon och be dem skriva ett till intyg tolkar jag svaret som.

Vad ska jag då be BVC skriva i det nya intyget? De har ju redan skrivit intyg åt oss på att hon har vattkoppor. Vad mer ska man be dem skriva? Ska de utveckla lite mer om just själva sjukdomen vattkoppor och vad det är för en sjukdom kanske?
    De kommer ju bara att skicka mig en kopia på det första intyget känner jag på mig, det som jag redan har skickat in till FK.

• Försäkringskassan

Hej!

Det som är viktigt är att läkarintyget gäller från och med den 8:e sjukdagen. Jag tror inte att de behöver skriva så mycket mer än att det handlar om vattkoppor, intyget har förtryckta frågor som läkaren skall besvara.

Hälsningar
    Sigrid, handläggare

Svar på tråden VAB och läkarintyg