• Rouge

Vad vet du om Australien? Berätta allt.

Bor du i Australien? Har du varit i Australien?
    Dela med dig av allt du kan, vad ska man göra inte missa, vad bör vi tänka på innan avresa eller ner vi är där? 

Tex,
    Är det lätt att få jobb?
    Vad tjänar man?
    Vad kostar boende i Sydney?

Tack alla där ute som vill hoppa in och  berätta allt ni kan eller om ni bara som jag vill veta mer.

Kramen 

• Svar på tråden Vad vet du om Australien? Berätta allt.
  • AgentApelsin
    Rouge skrev 2013-04-14 22:05:13 följande:
    Bor du i Australien? Har du varit i Australien?
    Dela med dig av allt du kan, vad ska man göra inte missa, vad bör vi tänka på innan avresa eller ner vi är där? 

Tex,
    Är det lätt att få jobb?
    Vad tjänar man?
    Vad kostar boende i Sydney?

Tack alla där ute som vill hoppa in och  berätta allt ni kan eller om ni bara som jag vill veta mer.

Kramen 
    Ratt kluriga fragor eftersom dom inte ar specifierade, jamfor med att fraga om lonen i Sverige eller hyran i Stockholm. Det varierar ju sa otroligt beroende pa var och hur man bor. Likadant lonerna, ar ju olika beroende pa om du plockar bananer, jobbar som sjukskoterska eller passar barn som au pair. Likadant ar det med forsta fragan, vad har ni planerat jobba som?

Ska ni backpacka? Enbart besoka Sydney eller ovriga Australien?

• Rouge

Det som är tänk är att vi ska jobba som bartender, har riktig utbildning inom bar yrket med certifikat.

Till en början har vi tänk Sydney med flytt ditt i okt.

Vad kostar hyran då tro? Finns det områden man inte bör bo på?
    Vart vi bor spelar inget större roll bara det är ett ok område som är någorlunda

• AgentApelsin
    Rouge skrev 2013-04-18 00:03:43 följande:
    Det som är tänk är att vi ska jobba som bartender, har riktig utbildning inom bar yrket med certifikat.

Till en början har vi tänk Sydney med flytt ditt i okt.

Vad kostar hyran då tro? Finns det områden man inte bör bo på?
    Vart vi bor spelar inget större roll bara det är ett ok område som är någorlunda
    Antar ni kommer som backpackers pa W&H visum (det enda visumalternativet om man vill jobba men inte har utbildning och fardig arbetsgivare)?

Kolla pa www.gumtree.com.au/  och www.realestate.com.au, bada har annonser for boende plus den forsta (gumtree) kan du ocksa hitta jobbannonser. Tror inte det ska vara nagot problem att hitta jobb inom den branschen, lonen ligger nog runt minimilon sa runt $15- $20 aud per hour.

Har aldrig bott i Sydney sa kan tyvarr inte alls vilka omraden som ar bra, men www.pomsinoz.com brukar ha ratt bra beskrivningar over vart soka. Hyran ar hogre som det ar en storstad, men vet inte om ni ar ute efter rum, unit, hus?
  • Lilia

Om man är över 25 år så behöver man ett arbetstillstånd och uppehållstillstånd för att få jobba där. Och att man gillar Australien eller dylikt räknas inte som skäl. De är rätt hårda.

• AgentApelsin
    Lilia skrev 2013-04-18 01:31:06 följande:
    Om man är över 25 år så behöver man ett arbetstillstånd och uppehållstillstånd för att få jobba där. Och att man gillar Australien eller dylikt räknas inte som skäl. De är rätt hårda.
    Du behover ALLTID visum for att jobba har, om du inte ar australiensisk medborgare. Oavsett din alder. Daremot ar det enklare upp till 30 ar, med W&H visum som ar enklet att fa. Daremot begransar det tiden du kan stanna hos en arbetsgivare (3 manader? 6 manader? Kommer inte ihag, Kolla upp!).
  • LoPax

Kan inget om löner och boendekostnader, så det kan jag inte svara på. 

Men jag har vart där, och det är ett helt fantastiskt land. Befolkningen är underbar, naturen är fantastisk och det är rent och snyggt. Maten var betydligt godare än väntat! 

Jag kan egentligen inte peka på något som du måste se. Mitt tips är att försöka uppleva så mycket som möjligt, utifrån dina intressen. I många fall var de upplevelser vi hade baserade på människorna vi träffade, och inte vad vi såg/gjorde.  

Australien är det enda landet jag rekommenderar alla att åka till, det är en upplevelse man aldrig glömmer!  

Jag menar det jag skriver, och ingenting annat.
  • AgentApelsin

Vad det galler sevardheten finns det massor... Vi reser sallan utomlands nufortiden, finns inget behov langre.

Givet ar snabbis i Sydney, Melbourne och Perth. Fina stallen, men som vilken anna storstad som helst i slutandan. Byron Bay, Airlie Beach, Whitsunday Islands (hoppa pa en segelbat i nagra dagar), Australia Zoo i Brisbane, Gold Coast (vattenparker, nojesparker, uteliv), Sunshine Coast, Noosa,sjalva kustenremsan mellan Brisbane och Cairns ar fantastisk. Alla sma byarna mellan ar sa fina. Stop i Townsville och besok Magnetic Island med koalor. Cairns och Tablelands, Daintree och Mossman Gorge, Cooktown och sma byarna mellan, regnskogarna. Dykning vad the Reef ar ett maste, bara valj en company som ar battre (Passions of Paradise, TUSA dive eller Prodive). Dyk garna Yongala wreck utanfor Ayr, du maste ha advanced diver cert men ar fantastiskt.

Outback givetvis, Savannah Highway och ner till Alice Springs och Coober Pedy. WA, som ar jattestort. Esperance, Middle island med Pink Lake (Hiller Lake), Margaret River, Mandurah med delfinerna, Exmouth (good diving), Broome... Darwin givetvis.

Beror helt pa vad ni vill se och gora, vi trottnar aldrig pa att resa runt.

Svar på tråden Vad vet du om Australien? Berätta allt.