• Anonym

Drulleförsäkring via hemförsäkringen

Det är så att för ca 2 månader sen råkade min nya iphone bli tappad i vatten. Vi öppna upp telefonen och lät den torka. När vi sen satte ihop den igen fungera den fint, förutom några ljusprickar. Och den har fungerat fint, tills idag! Nu är displayen trasig, helst svart men telefonen är igång. Har skickat in en skadeanmälan idag till vårat försäkringsbolag, och dom kommer nog ringa upp om några dagar för att stämma av allt. Min fråga är väl egenltligen hur ärlig jag ska vara? Kommer det gå igenom om jag säger att olyckan hände i feb men att skadan kom först nu och att det har därför jag anmälde först nu? Eller ska jag dra en vit lögn och säga att allt hände i dagarna? Har även varit i kontakt med en reparationsverkad som sagt att fuktskador inte alltid visar sig på en gång.. Hur skulle ni gjort? Vad tror ni om mina chanser? Drulle/Allrisk ska väl egentligen täcka det mesta? Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Drulleförsäkring via hemförsäkringen
  • Anonym

Jag skulle säga att jag tappade den i vatten igår, lät den torka och testade idag men att den inte fungerar. 

• Boosse
    Anonym skrev 2013-04-14 23:53:15 följande:
    Jag skulle säga att jag tappade den i vatten igår, lät den torka och testade idag men att den inte fungerar. 
    Kör på det. Har man hemförsäkring, drulle eller allrisk på det så ska väl det täcka allt i princip?
  • Anonym
    Boosse skrev 2013-04-15 00:03:18 följande:
    Kör på det. Har man hemförsäkring, drulle eller allrisk på det så ska väl det täcka allt i princip?
    Precis. Jag tappade en mobil i en vattenpöl en gång så den stendog, och en annan gång tappade jag en mobil på en promenad och hittade den aldrig. Fick ersättning för båda. En annan gång tappade jag ut ett glas vatten i min nya macbook pro så den stendog, och jag fick ersättning för den med. Datorn tjänade jag till och med på att ha sönder eftersom jag sålde den trasiga som reservdelsdator för 4000:- haha. 
  • Anonym

Tack för era svar!

Har fått ett mail från försäkringsbolaget om att dom inväntar kostnadsuppfattning från en reparatör.

Så vi får se hur det här blir tillslut.

Men vad är mest sannorlikt? Att dom tar in den och reparerar, eller att det blir pengar för att köpa en ny?
    Och hur mycket kan jag då räkna med i ersättning, inte nypris va? även fast att jag bara haft den några månader..        

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-15 16:49:56 följande:
    Tack för era svar!

Har fått ett mail från försäkringsbolaget om att dom inväntar kostnadsuppfattning från en reparatör.

Så vi får se hur det här blir tillslut.

Men vad är mest sannorlikt? Att dom tar in den och reparerar, eller att det blir pengar för att köpa en ny?
    Och hur mycket kan jag då räkna med i ersättning, inte nypris va? även fast att jag bara haft den några månader..        
    Men reparerar aldrig en iphone, men en verkstad måste titta på den och konstatera att den är trasig. 

Det är olika ersättningar beroende på hur gammal den är, hur hög självrisken är och vilket försäkringsbolag du har. Svaren på de här frågorna hittar du i försäkringsvillkoren som du bör ha papper på hemma (de finns ofta även på hemsidan).
Svar på tråden Drulleförsäkring via hemförsäkringen