• Frågetecknet01

Illamående och ostabil mage, varför?

Hej! I fredags så började jag må illa när jag åt middag, avstod från maten men fick i mig lite senare på kvällen. På lördagen när jag vaknade så blev jag helt plötsligt väldigt illamående, fick sitta vid toan i tron om att jag drabbats av magsjuka men inget hände. Har varken kräkts eller haft diarré under dessa dagar. På lördags eftermiddagen så kunde jag äta lite igen men var ändå lätt illamående och hade en " tomhetskänsla" i magen. Idag (söndag) så har jag ätit relativt normalt och mått bra, tills framåt kvällen då "tomhetskänslan" och illamåendet är tillbaka, jag har som en klump i halsen och känner mig också bajsnödig fast kan inte uträtta det behovet. Har två morgnar denna vecka också haft kraftigt illamående. Är inte kul att må illa hela tiden, har emetofobi så denna ovisshet är svår att hantera likaså illamåendet. Vad kan detta bero på tror ni? Är det vanligt eller är det kanske någon annan här som har haft det likadant? Kan det vara så att jag är på väg att bli magsjuk? Jag är inte gravid eller liknande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-15 01:04
    Ber om ursäkt för den svårlästa texten, har inte riktigt lärt mig familjeliv ännu.

• Svar på tråden Illamående och ostabil mage, varför?
  • pollydolly

Hm..... Vet inte vad det kan va , men jag mådde illa tog graviditetstest som visade negativt. Tog ett nytt 1,5 vecka senare och då visade det positivt. Var i v 6 då.

• simmisen

Precis så där har jag också, och haft sen i lördagsmorse! Illa mående och en lustig känsla i magen! Undrar just pm det är magsjuka, ingen annan i familjen mår dåligt så det verkar inte smitta iallafall!

• Frågetecknet01
    pollydolly skrev 2013-04-15 03:08:03 följande:
    Hm..... Vet inte vad det kan va , men jag mådde illa tog graviditetstest som visade negativt. Tog ett nytt 1,5 vecka senare och då visade det positivt. Var i v 6 då.

Har min mens och hormonspiral så graviditet kan det inte vara..
  • pollydolly

Okej då vet jag tyvärr inte... Får avvakta och se. Blir det inte bättre så får du gå till doktorn.

• Liloo

Jag har också mått illa sen i fredags, inte direkt bättre, har tyvärr inga ideer vad det kan vara, tycker också det är jobbigt, vill ju må bra.

• Frågetecknet01
    Liloo skrev 2013-04-15 15:04:24 följande:
    Jag har också mått illa sen i fredags, inte direkt bättre, har tyvärr inga ideer vad det kan vara, tycker också det är jobbigt, vill ju må bra.

Usch vad tråkigt, idag mådde jag illa imorse men sen har jag gjort saker för att skingra tankarna, nu mår jag bättre och hoppas att det fortsätter vara bra. Hoppas det ordnar sig för dig också!
  • Nussan

Har exakt samma symptom. Det är magkatarr. Ät omeprazol i 7 dagar. Två tabletter om dagen. Ät "snäll" mat, drick mjölk, fil, yoghurt. Helst så lite stekt mat som möjligt.
    Jag är inne på min andra dag med omeprazol och är redan bättre (inte helt ok än dock) men lycka till och hoppas du mår bättre snart. :)

• Frågetecknet01
    Nussan skrev 2013-04-15 18:35:28 följande:
    Har exakt samma symptom. Det är magkatarr. Ät omeprazol i 7 dagar. Två tabletter om dagen. Ät "snäll" mat, drick mjölk, fil, yoghurt. Helst så lite stekt mat som möjligt. Jag är inne på min andra dag med omeprazol och är redan bättre (inte helt ok än dock) men lycka till och hoppas du mår bättre snart. :)

Trodde inte det var magkatarr eftersom jag inte har ont i magen, men kanske ska ta att kolla upp det iallafall. Tack för svaret! :)
  • Liloo

Ska testa omeprazol jag med, kan ju inte skada iaf. Tack för tipset.

• Nussan

Ja, prova omeprazol :) jag har inte ont i magen, bara illamående... Alla reagerar olika på magkatarr :)

• Frågetecknet01
    Nussan skrev 2013-04-16 14:34:44 följande:
    Ja, prova omeprazol :) jag har inte ont i magen, bara illamående... Alla reagerar olika på magkatarr :)

Mitt illamående har börjat gå över, har fortfarande klump i halsen och tomhetskänslan kvar i magen. Antar att det är värt att prova omeprazol, tack för tipset! :)
Svar på tråden Illamående och ostabil mage, varför?