• hoppsa

14-månaders och sömn...jag dör....tips och trix?

Vår lille är en glad och helt underbar kille...på dagarna.

Han VILL inte sova, det är pest. Somnar mellan 20-22. Vaknar 1-2 ggr per natt och sen är det morgon mellan 4-5 tycker han. Vi samsover.  Han vaknar och skriker och har sig men är inte riktigt kontaktbar. 

Han ammar innan sänggående, för att komma till ro, släpper bröstet själv, vänder sig och somnar efter 5-10 min i lugn och ro. Nu har han börjat bita mig i bröstet vilket gör skitont såklart och det tar bort harmonin från nattandet men han somnar alltid ganska lätt tex i famnen. Sen vaknar han efter 2-3 timmar och "kollar läget", skriker lite och somnar om efter nån minut. Vaknar igen runt 4.30 och är ledsen, hungrig, frustrerad och högljudd i allmänhet. Går inte att söva om direkt, vägrar äta dricka och blir inte glad av torr blöja heller. Trött och klängig, halvsover i min famn och jag vill bara dö. Eller sova iaf.
    Lägger jag ner honom vaknar han och är skitarg utan han vill bara mysa i min famn nån timme eller två och sen är han klarvaken och glad, jag är en zombie.

Vill bara ha lite feedback, tips eller igenkännande. Och hopp om att det går över! 

• Svar på tråden 14-månaders och sömn...jag dör....tips och trix?
  • stinajonasson

Vad får han mer för kvällsmål? Välling? Ett mätt barn sover bäst. Och hur sover han på dagarna?

• hoppsa

Han äter ordentlig middag vid 17-18 och gröt plus smörgås så han är ordentligt mätt vid 20 direkt innan sänggående. Ammar mest för att det är mysigt, inte för att bli mätt. 

Han sover 1,5 timme på förmiddagen och lika länge em. 

• Natulcien
    hoppsa skrev 2013-04-15 16:42:52 följande:
    Han äter ordentlig middag vid 17-18 och gröt plus smörgås så han är ordentligt mätt vid 20 direkt innan sänggående. Ammar mest för att det är mysigt, inte för att bli mätt. 

Fast 3 timmar dagsömn är ju ganska mycket...
    Alla barn är ju olika, men vår son sov 1 timme totalt i samma ålder.
  • vi och pyret

Prova att minska dagsömnen och se vad som händer. Det låter som väldigt mkt med 3 timmar på dagen.
    Lycka till.

• friskluft

Hur ser det ut med mörkläggning i rummet där ni sover?

Min son vaknar om det är minsta tillstymmelse till ljus som kommer in . och stör. Det kan även gå att förskjuta morgonen genom att mörklägga ordentligt.

Det är säkert mysigt att samsova, men kanske blir han störd av det numer och behöver få egen säng eller eget rum?

Att köra med samma rutiner och tider dag ut och dag in i några veckor kan också göra susen.

Korta ner middagsluren hade jag också gjort. En lur om dagen efter 4-5 h vakentid som kortas ner till 2 h kanske kan ordna upp nätterna?

Vad gör ni om dagarna? Tänker på utevistelse, sysselsättning osv.

• skogsvitter
    hoppsa skrev 2013-04-15 16:42:52 följande:

Oj, sover han så mycket vid 14 mån ålder så är det osedvanligt mycket. Så det är med all sannolikhet där problemet ligger. De flesta i den här åldern sover inte ens två vilor längre, utan sover ofta bara 1-1½ timme före eller efter lunch. Våra sov ca 40-45 min dagtid.
  • hoppsa

Tack för alla tips!
    Jag är novis på småbarn så jag kör på känsla,det har funkat ganska bra hittills :)

Fått intrycket att de flesta i min sons ålder sover ungefär lika mkt som honom,eller mer. Verkar så om man snackar med föräldrar på ÖF.
    BVC säger att bra sömn på dagen ger bra nattsömn och vice versa. 

Vi har ett väldigt aktivt liv med väldigt mkt utevistelse och lillen är en väldigt aktiv kille, han är igång konstant och blir därför trött såklart och vagnstur eller bilfärd brukar sluta i tupplur, så jag brukar planera sånt till detider han ska/brukar sova.

Vi har fasta rutiner vad gäller mat och dagsömn. 

• hoppsa

En bra dag somnar han 20, vaknar 6 (med nåt uppvak,men inget jobbigt) sover förmiddag 9-10.30 typ, sover eftermiddag ca 14-15.30. Han sover mao 13 timmar/dygn, det är väl ganska lagom?

Samsovning är ett måste än så länge, han vill vara nära när han vaknar,annars får han panik. Han är en liten närhetstorsk som kramas, pussas och sitter i famnen mkt.

Detta har funkat bra men har nu på senaste blivit tidigare och tidigare morgon, det är det som knäcker mig.
    Förstår att han måste börja sova en gång på dagen men hur får man det att bli bra?  

• Natulcien
    hoppsa skrev 2013-04-17 08:55:46 följande:
    En bra dag somnar han 20, vaknar 6 (med nåt uppvak,men inget jobbigt) sover förmiddag 9-10.30 typ, sover eftermiddag ca 14-15.30. Han sover mao 13 timmar/dygn, det är väl ganska lagom?

Samsovning är ett måste än så länge, han vill vara nära när han vaknar,annars får han panik. Han är en liten närhetstorsk som kramas, pussas och sitter i famnen mkt.

Detta har funkat bra men har nu på senaste blivit tidigare och tidigare morgon, det är det som knäcker mig.
    Förstår att han måste börja sova en gång på dagen men hur får man det att bli bra?  
    Ok. I trådstarten skrev du ju att han somnade 20-22 och vaknade 4-5..?
    Men sover han 20-06 så låter det ju helt okej.

Vår son sov också 13 timmar per dygn, fast fördelat annorlunda, d.v.s. 1-1,5 timme på dagen och 11,5-12 på natten.
    Så vill ni fördela det så att det blir mer sömn på natten, så är ju neddragning på dagsömnen nödvändigt.

• hoppsa
    Natulcien skrev 2013-04-17 09:02:55 följande:
    Ok. I trådstarten skrev du ju att han somnade 20-22 och vaknade 4-5..?
    Men sover han 20-06 så låter det ju helt okej.

Vår son sov också 13 timmar per dygn, fast fördelat annorlunda, d.v.s. 1-1,5 timme på dagen och 11,5-12 på natten.
    Så vill ni fördela det så att det blir mer sömn på natten, så är ju neddragning på dagsömnen nödvändigt.

Jo, jag skrev så för det är så det varit den senaste veckan!
    Vi är inte stenhårda på nattningstiden, ibland börjar vi med förberedelserna för natten redan vid 19 och ibland är han superpigg till 21.30-22.
    Men det drar mer och mer mot senare kvällar och supertidiga mornar, oavsett hur lite han sovit på dagen, antar att det  är nån fas men det gör ju inte mitt liv lättare... 

Vet som sagt inte riktigt vad min fråga är, vill väl mer ha klapp på axeln och "det går över"  
  • stinajonasson

Rutiner är A och O. Bästa för små barn att dagarna ser någorlunda likadana.
    Som att tillexempel nattas vid samma tid varje kväll.
    Det har min kille gjort sedan han var ca 3 månader. Nu är han 8 månader och nattas vid 18.30-19.00 och sover sedan hela natten till 6-6.30

• asp76

Våra barn, som fyller 2 om drygt en månad, har under senare delen av vintern vaknat tidigare och tidigare, i takt med att det blivit ljusare på morgonen, och efter att det blev sommartid tar det klart längre tid att lägga dem. Från att ha somnat på 10-15 minuter kl 19 så tar det nu 30-45 minuter innan de somnar och de vaknar vid 5.45-6. Under mörka vintern vaknade de sällan före 6.30. Har inte gjort nåt mörkare i sovrummet än, vi har redan mörk rullgardin, men om vi inte vill gå upp 5 under sommaren så lär vi nog få mörklägga mer Så det kanske är ljuset som ställer till det för din son oxå? Annars har särskilt vår son trasslat en del med sömnen oxå, och gnällt/ skrikit och krånglat mycket på natten i perioder. Men senaste 2 veckorna så har han faktiskt sovit jättelugnt och bra. Dottern sov mycket bra under hösten, då sov hon i egen säng i eget rum, men nu har hon oxå kommit på att samsovning is the thing så det har blivit så att jag sover i ett rum med sonen och sambon sover i ett rum med dottern Man gör liksom det som funkar för att få sova. Men nu har vi skaffat växasängar och renoverat deras rum så snart ska vi försöka skola in dem till att sova i egna sängar i eget rum (som de delar).

• Krusbär A

Jag har märkt med båda mina barn att det ligger något i det som BVC sa till dig, att bra dagssömn ger bra nattsömn. Blir de för trötta (eller om det händer väldigt mycket under dagen) är det svårare att komma till ro och sova gott på natten.

Men det är också viktigt att inte sova för mycket på dagen, utan hitta en bra balans. Två långa pass på dagen som ni har nu låter mycket för en 14-månaders, även om alla barn är olika. Jag skulle försöka att hitta en bra rytm för honom med ett sovpass på dagen och sen lite fastare läggtider på kvällen. Det är självklart ingen idé att tvinga ett piggt barn att sova för tidigt, men han kan ju som sagt bli "stissig" också om han är uppe för sent (typ 22 menar jag). Och sen kommer han troligen bli mer sovtrött på kvällen om han bara sover en gång på dagen.

Lycka till! 

Svar på tråden 14-månaders och sömn...jag dör....tips och trix?