• Anonym (Hundvakten)

Hundvakt VS kattvakt mellan vänner. Pengar - funderingar

Jag satt förra sommaren hundvakt åt en kompis hund, detta trots att jag har katter som inte går ihop med hund och därför fick ha katterna inlåst i sovrummet under delar av dagarna och fick se till att vara utomhus resten av tiden och aktivera hunden. 
    Jag gjorde detta för att min kompis skulle kunna ta ett jobb som inte annars funkade om denne hade hund och på detta vis slapp hunden säljas. 
    För detta krävde jag inga pengar, inga pengar eller ersättning kom ens på tal. 
    Nu behövde jag någon som kollade till mina katter när jag åkte utomlands i 10 dagar. Min kompis åkte hem till mig (bor en mil utanför staden och kompisen valde att denna period bo hos en kompis en mil utanför staden åt motsatt håll) fyra gånger under dessa 10 dagar, hade ett syskon som var här övriga dagar. 
    Här om dagen ringer kompisen och vill ha betalt för kattvaktningen. Kompisen räknar på det, räknar på varje mil denne har åkt, och tar en liter milen för bilen och får fram en summa på lite under 400 kronor. 

Jag kommer absolut betala. Men det känns ändå fel med tanke på vad jag gjorde för min kompis i somras. Jag trodde faktiskt att tjänsterna skulle jämna ut sig. Jag var ju tvungen att använda min bil för att åka till olika ställen, som mina föräldrar och till olika vänner, under dagarna för att ha någonting att göra. 

Som sagt, jag kommer betala och har inte tjafsat om det och kommer inte tjafsa om det. 
    Men hur ser ni på situationen? Om jag skulle få diskutera igenom det hela.  

• Svar på tråden Hundvakt VS kattvakt mellan vänner. Pengar - funderingar
  • LFF

Jag tycker det är smågint att ta betalt för att man hjälpt en vän med att passa dess katt eller hund om man inte kommit överens om eventuell betalning innan. Skulle aldrig komma på tanken att kräva pengar i efterhand om det inte är utlägg för att djuret blivit dåligt (vilket man då kontaktat ägaren om och informerat om när det skett).

• Anonym (Hundvakten)
    LFF skrev 2013-04-15 09:02:48 följande:
    Jag tycker det är smågint att ta betalt för att man hjälpt en vän med att passa dess katt eller hund om man inte kommit överens om eventuell betalning innan. Skulle aldrig komma på tanken att kräva pengar i efterhand om det inte är utlägg för att djuret blivit dåligt (vilket man då kontaktat ägaren om och informerat om när det skett).
    Ja det är så jag tänker också. Och just att kompisen satt och räknade på varje mil och sedan gånger litern och bensinpris osv, det var så noggrant och ja........känns bara lite underligt. 
  • Anonym (..)

Gu va sniket av din vän!

Jag skulle resonera precis som du, betala och fundera på att aldrig byta tjänster med henne igen... 

• Anonym

tjänster och gentjänster, man hjälper varandra med det man behöver som vänner. och ni har ett väldigt jämnt fördelat behov :)

• Parel

När jag har haft vänner som passat mina djur har jag alltid införskaffat dem en liten present som tack - men att jag skulle betala dem tycker jag känns helt uppåt väggarna galet!

• tessum

"Vänner" tar inte betalt för varandras tjänster!

Jag har en vän som brukar vakta dotterns hamster och ta in posten åt oss när vi är utomlands och för det så brukar jag alltid köpa presenter till henne och hennes dotter som tack.

Skulle hon velat att jag vaktade hennes hundar så hade jag varit nöjd så länge hon tog med mat till dem.

• MissStrawberry
    Parel skrev 2013-04-15 09:06:47 följande:
    När jag har haft vänner som passat mina djur har jag alltid införskaffat dem en liten present som tack - men att jag skulle betala dem tycker jag känns helt uppåt väggarna galet!
    Jag hade nog betalat en vän (om vi inte brukar hjälpa varandra naturligt) som hjälpte till och passa djuren en längre period om jag jag visste att det förde med sig kostnader för hen i bensin, mat eller liknande. Alltså bidragat till eventuella merkostander som kompisen tvingas dra på sig för att hjälpa mig. Jag hade som tack för hjälpen bara lämnat en lite gåva. 

Dock anser jag att tjänster och gentjänster oftast jämnar ut sig och  jag har flera kompisar där det aldrig skulle vara tal om några pengar utan där vi hjäper varandra när de behövs och som tack brukar vi oftast ge en blomma eller en vinflaska.
  • snällochgla
    Anonym (Hundvakten) skrev 2013-04-15 09:05:06 följande:
    Ja det är så jag tänker också. Och just att kompisen satt och räknade på varje mil och sedan gånger litern och bensinpris osv, det var så noggrant och ja........känns bara lite underligt. 
    Hoppas du säger NEJ om din kompis behöver hjälp i fortsättningen!!
  • Anonym (Hundvakten)

Men då reagerar inte jag helt galet på det här. För det känns lite som att min hjärna kräver millimeterrättvisa, precis som min kompis gör med bensinpengar, när jag känner att jag faktiskt ställde upp för min kompis utan att kräva betalt. 
    Känner mig lite löjlig.  

• Anonym (Vett & Etikett)

Din kompis skulle ha sagt från början att hon ville ha betalt! Hon kan inte komma i efterhand och kräva så mycket som 400:-! Jag skulle inte betala en krona till en sådan sk vän!

• mjäk

Jag hade inte betalat om hon sa det i efterhand. Tjänster och gentjänster liksom.

• Anonym (Barbie)

Jag måste sluta att läsa så många trådar på Familjeliv, - jag börjar tro att var och varannan människa är sniken, egoistisk, respektlös och oempatisk...

Jag tycker det är riktigt illa av din kompis att kräva pengar för tillsynen av katterna, efter att du ställt upp för henne. Kan du inte vänligt säga att du trodde ni kunde kvitta det mot den tidigare hundpassningen? Sedan bör du nog omvärdera hennes vänskap...

• Helly

Jag tycker att du borde påtala att det borde jämna ut sig mot att du var hundvakt åt henne.

• Apopan

Knäpp vän! Jag tar aldrig betalt för att vara hund eller kattvakt, däremot så tar jag mig rätten att tacka nej till förfrågan om det blir FÖR jobbigt för mig... Sedan så är det aldrig fel att få en blomma eller dylikt som tack för hjälpen, men det är ju bara en bonus... Grejen är väl att du riskerar att förlora henne som vän om du vägrar betala, men kanske gör det inget?

Svar på tråden Hundvakt VS kattvakt mellan vänner. Pengar - funderingar