Hundvakt VS kattvakt mellan vänner. Pengar - funderingar
Jag satt förra sommaren hundvakt åt en kompis hund, detta trots att jag har katter som inte går ihop med hund och därför fick ha katterna inlåst i sovrummet under delar av dagarna och fick se till att vara utomhus resten av tiden och aktivera hunden.
Jag gjorde detta för att min kompis skulle kunna ta ett jobb som inte annars funkade om denne hade hund och på detta vis slapp hunden säljas.
För detta krävde jag inga pengar, inga pengar eller ersättning kom ens på tal.
Nu behövde jag någon som kollade till mina katter när jag åkte utomlands i 10 dagar. Min kompis åkte hem till mig (bor en mil utanför staden och kompisen valde att denna period bo hos en kompis en mil utanför staden åt motsatt håll) fyra gånger under dessa 10 dagar, hade ett syskon som var här övriga dagar.
Här om dagen ringer kompisen och vill ha betalt för kattvaktningen. Kompisen räknar på det, räknar på varje mil denne har åkt, och tar en liter milen för bilen och får fram en summa på lite under 400 kronor.
Jag kommer absolut betala. Men det känns ändå fel med tanke på vad jag gjorde för min kompis i somras. Jag trodde faktiskt att tjänsterna skulle jämna ut sig. Jag var ju tvungen att använda min bil för att åka till olika ställen, som mina föräldrar och till olika vänner, under dagarna för att ha någonting att göra.
Som sagt, jag kommer betala och har inte tjafsat om det och kommer inte tjafsa om det.
Men hur ser ni på situationen? Om jag skulle få diskutera igenom det hela.