• Anonym (Trött...)

"Vårtrötthet" - finns det hjälp att få?

Jag har insett att varje vår blir jag extremt trött. Tidigare har jag bara trott att det varit efter en hektisk period på jobbet, för lite sömn pga sjuka barn etc, men äntligen har jag sett sambandet med att det är just på våren jag har detta problem.

De råd jag hittat har varit att man ska vara ute i dagsljuset, sova tillräckligt och även motionera. Det gör jag, utan någon större skillnad.

Jag känner nu att jag inte orkar jobba, kring lunch kan jag knappt hålla ögonen öppna så måste ibland sova en stund för att orka med eftermiddagen.

Visst kan jag sjukskriva mig, men att vara hemma från jobben en vecka eller två gör inte att jag är piggare efter det. Oftast brukar tröttheten släppa först i början av juni eller som värst framemot midsommar... Jag orkar inte gå så här två månader till.

Är det lönt att gå till Vårdcentralen för detta? Finns det någon medicin som hjälper? Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden "Vårtrötthet" - finns det hjälp att få?
  • Anonym

Du har inte tänkt på om du får förkylningssymptom på våren? Kanske du har allergi som gör dig extremt trött..

• Anonym (Trött...)

Nej, jag har ingen allergi. Sambon brukar få allergisymptom under våren, men här är det fortfarande vinter med mängder av snö så lövsprickning och gräs har inte kommit igång ännu.

• Aimee68

Kolla upp dina D vitaminvärden. De kanske sjunker mkt under vintern och när våren kommer så känner hela din kropp kanske av det. Värt att kolla upp så du inte har brist på det.

• Anonym (Trött...)

Jag äter d-vitamin (2000 IE per dag om jag minns rätt), järntabletter, ginseng, berocca boost, c-vitamin - ja allt man kan tänka sig... Enda som hjälper något är koffeintabletter (jag dricker inte kaffe), men mer än två per dag gör att jag får hjärtklappning så tar en på morgonen och en vid lunch.

• Anonym (D)

Kan vara en årtidsbunden depression. Det är ganska vanligt.

• Anonym (Trött...)

Tack för svar, men jag tror inte att det kan stämma. Eller kan man vara deprimerad trots att man inte känner sig nedstämd eller tycker att livet är skit? Förutom tröttheten är mitt liv rätt okej.

• Anonym (en till)

Hej,

jag är i samma situation som du, är så sjukt trött så det är riktigt obehagligt! Har varit det nu i 2 veckor ungefär. Jag har väldigt sjuk nacke och mycket huvudvärk, det är troligen en delorsak, men den kan absolut inte förklara all trötthet! Inte alls roligt att gå omkring och må såhär. 

• Anonym (Trött...)

Har din huvudvärk börjat nu? När jag hade det som värst under våren 2011 gick jag med huvudvärk i 5-6 veckor. Först efter det gått över insåg jag vad orsaken var - pga tröttheten sov jag med öronproppar och utan att bli störd av några ljud låg jag helt stilla hela natten (totalt däckad alltså) och det fick nacken lida av. Utan öronproppar hörde jag sambon, sonen, vinden etc och vaknade till lite lätt och såg till att byta ställning.

Är du bara trött eller kan du ha en vårdepression? Det är ju visserligen värre, men verkar finnas mer alternativ vad gäller läkemedel som kan hjälpa.

Eftersom tröttheten är så förlamande är det ju så svårt att ta sig för att söka hjälp. Idag tänkte jag ringa till vårdcentralen, men det blev helt enkelt inte av. Även om jag tar mig till läkaren så har jag nog inte energi till att argumentera för hjälp och eventuell sjukskrivning.

Och en del av problemet för mig är att jag numera har minne som en guldfisk, så jag kommer inte ens att kunna beskriva alla problem jag har. När jag skulle åka hem från jobbet idag och precis körde ut från parkeringen fick jag t.ex. lite panik. Orsak? Jag insåg att jag glömt kolla om jag satt mig i fel bil. Jovisst, väldigt troligt att jag gått fram till fel bil, låst upp den, satt mig och kört iväg. Alla nycklar passar till alla bilar. Not...

När jag duschar brukar det oftast bli att jag tvättar håret minst två gånger, kroppen tre gånger och lyckas ibland ta balsam istället för ansiktsrengöring. Jag är helt väck i huvudet och kan absolut inte gå på "autopilot", utan måste hela tiden tänka på vad jag gör och ha full koncentration. Duschat har jag ju bara gjort typ 10 000 gånger i mitt liv, så borde kunna det vid det här laget. .

• Anonym (en till)

Hej,

ja det är svårt veta vad som är vad. Jag har haft problem med nacken i många år så jag vet att när den är i sämre skick så är även huvudet i sämre skick, och nu är den riktigt dålig, ¨så jag hoppas det 'bara' är den som spökar. Eller bara och bara, det är rejält jobbigt, hellre skulle jag nog ha för låga D-vitamindepåer eller nåt för det skulle vara enklare att åtgärda. Men för mig känns det inte som att det är 'bara' nacken, det är nog nåt annat också.

Jag är ofta tröttast på våren, kan det vara nån form av vårdepression, inte vet jag. Men imorgon ska jag till läkaren och försöka få en mängd olika blodprover tagna, om inte annat för att lugna mig själv. Hoppas jag kan stå på mig för det brukar inte vara lätt, ofta när man sitter vid läkaren så låter ens problem så fjuttiga 'jamen alla är vi extra trötta ibland'. Men det är skillnad på trötthet och trötthet. Förlamande trötthet i mitt fall. Gäsp. Jag sov goa 8 timmar i natt, men känner mig redan att jag skulle kunna lägga mig ner och sova på nytt. Helt slut.

Sköter mig annars. Äter nyttigt, äter vitaminer, tar en promenad i ljuset varje dag, stressar inte så värst mycket.

• Vårtrött

Många som blir trötta på våren kan egentligen lida av allergi. Även om man tror att man inte är allergisk mot pollen så kan man ändå vara överkänslig mot detta. Och har man inte testat sig mot allergier på senaste tiden så är det ju fullt möjligt att man har utvecklat allergi, även i vuxen ålder.

Jag har upptäckt att jag och pollen inte fungerar så bra något mer och just nu blommar det för fullt ute. Det exploderade för någon vecka sedan. Äter allegra och det hjälper mot mina ändå milda besvär. Tröttheten är den jobbigaste dock.

Har hört om man minskar/utesluter intaget av E330 (citronsyra) från Feb - Aug så minskas/försvinner ens besvär med pollen. Dock inte testat så vet inte om det fungerar för mig. Finns många andra saker man kan dock göra för att minska på besvären med pollen.

• Också vårtrött

Hej.

Jag har samma skit. Känns som om jag bara sovit en time per natt - oavsett hur länge jag sover. Kroppen SKRIKER efter fsömn. Jag hallucinerar om att sova, hittar mentala ställen hela tiden. Under skrivbordet, Ii ett hörn I lunchrummet, på en bank utanför förskolan. 

Min teori är att det är "kemiskt". Det drabbar mig varje vår. Allergitabletter gör varken till eller ifrån (gjorde ett pricktest för några år sedan - och det gav ingenting).

Mitt liv blir helt uppånerpå I November/December också.  Fast då blir det på ett annat sätt. Kan för mitt liv inte sova på nätterna - men kan lätt sova på dagarna. Någonstans, för  manga år sedan, läste jag om att det har med förändringen I ljuset att göra - att de påverkar hormone I hjärnan (Melatonin?).

Hur som. Känns som att det bara är att bita ihop. att inte bli galen. Att inse att man KAN fungera på jobbet och privat - bara inte så bra just nu. Och hålla koffeinet hart I handen - som en bästa vän I en storm.            

• Elin 885

pollenallergisk?
    Vitaminbrist?
    Mineralbrist?
    Utbränd?

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Steffe

Hej, det kanske inte är någon tröst men du är inte ensam om detta. Jag har själv precis samma problem och att äta rätt, röra på sig mm gör ingen större skillnad. Jag brukar dock ha dessa problem något tidigare än dig nämligen mellan slutet av januari till april. Tyvärr har jag inte hittat någon medicin/metod mot detta.

Svar på tråden "Vårtrötthet" - finns det hjälp att få?