• Anonym (Aj :()

Ni som har/har haft problem med gallblåsan - hjälp

Har vad jag tror gallbesvär och har haft det i flera år. Tidigare har jag fått anfallen (som jag tror det är) så sällan att jag förklarat det med "något jag ätit" allmänt "ont i magen" osv.

Senare tiden kommer det här onda oftare och oftare och jag blir betydligt sämre varje gång,
    det blir kramper och smärta i högersidan precis i revbensbågen. Tidigare har det hållit i sig ett par timmar med kallsvettning och oroskänsla och smärta men sedan blir det ganska ok, men man känner sig allmänt sjuk ett par dagar.

Vid senaste tillfället i torsdags blev jag JÄTTE-dålig, hjärtklappning och kallsvettades, diarré tills hela maginnehållet  var tömt och illamående men jag kunde inte  kräkas, bara hulka över toastolen. Diarrén gick från vanlig färg till att vid sista toabesöket vara kolsvart nästan grönaktig Kräks
    Efter anfallet blev jag istället förstoppad och törstig och känner mig uttorkad, har fortfarande efter 4 dagar inte gjort nr.2. I helgen hade jag låg feber och mådde riktigt riktigt pyton och ska idag till Vårdcentralen på eftermiddagen. Att jag inte sökte tidigare beror på att jag var utomlands och valde att stå ut tills jag kom hem.

Nu när jag äntligen ska till läkare mår jag naturligtvis bra igen... Eller bra är väl en överdrift men jag har varken feber eller outhärdlig smärta längre bara lite molvärk.
    Kan en läkare se om det är någon inflammation eller liknande genom blodprov eller klämmer dom på magen och bara konstaterar att "allt är bra"???
    Jag reser utomlands i arbetet ganska ofta och nu har jag vid två tillfällen blivit väldigt dålig när jag inte är hemma och jag är rädd att det ska bli något som kräver sjukhusvård när jag är utomlands! Dessutom när man är där i jobb så kan man ju inte låsa in sig på rummet och vara sjuk utan man gör det man ska och låtsas må bra trots allt...

Snälla ni som känner igen besvären som gallbesvär, ge tips om hur jag ska lägga fram det för läkaren så han inte viftar bort det. Vilka prover ska jag be att få ta osv? 

• Svar på tråden Ni som har/har haft problem med gallblåsan - hjälp
  • 1lingon1blåbär

Får man fråga vilket land du har varit i?

Det kan vara viktigt att tala om det för läkaren, ifall dom ska börja leta efter orsaken och det kanske inte visar sig vara gallsten (även om jag tycker det låter som så), då man kan börja leta efter bakterier som inte är så vanliga i Sverige men som är vanligt om man varit utomlands.. som orsakar detta! 

• ex ungue leonem

Begär ultraljudsundersökning av gallan

Vill du läsa min blogg?
  • Anonym

Be att de tar CRP (snabbsänka för att se om du har inflammation/infektion), leverstatus (om det är gallvägarna som spökar kan levern påverkas) och blodstatus och elektrolyter (balansen salter och vätska i kroppen).

Självklart ska läkaren också känna igenom magen så var beredd på det också, de känner igenom magen för att se om du är öm och för att känna om något organ inte känns som det ska.

Berätta helt ärligt precis vad som händer vid dina anfall och lås inte fast dig vid att "det är gallblåsan" för det kan vara många olika orsaker till dina problem.

Just denna gången var jag i Skottland, men annars är det mest Grekland så jag tror inte det har med just landet att göra då det är olika från gång till gång.
    Däremot förmodligen kosten kanske då man inte riktigt kan styra själv vad man stoppar i sig utan man äter det som bjuds. Och dricks ska väl tilläggas Flört 

Känner själv att jag är jättekänslig för alkohol, starksprit går helt bort t.ex. Jag har alltid haft problem med magkatarr osv så maten brukar jag försöka vara försiktig med. 

• Anonym
    Anonym (Aj :() skrev 2013-04-15 11:20:03 följande:
    Just denna gången var jag i Skottland, men annars är det mest Grekland så jag tror inte det har med just landet att göra då det är olika från gång till gång.
    Däremot förmodligen kosten kanske då man inte riktigt kan styra själv vad man stoppar i sig utan man äter det som bjuds. Och dricks ska väl tilläggas Flört 

Känner själv att jag är jättekänslig för alkohol, starksprit går helt bort t.ex. Jag har alltid haft problem med magkatarr osv så maten brukar jag försöka vara försiktig med. 

Bra :)
  • solvindoch vatten

Hejsan!
    Ja jag tycker verkligen att det låter som det. Jag har själv en "helt sammanfallen" galla som ultraljudsexperten uttryckte sig. Så jag känner igen symptomen, det som utlöste mina senaste anfall var rålök så har undvikit det sen i somras o har inte haft något anfall sedan dess...phu så skönt! Men jag kan må jätte illa o vara lite "körig" i magen men inte så ofta utan om jag misskött kosten, typ ätit chips :P
    De klämde o kände på mig o sa att det verkade ok men tog blodprover på bla lever. Levern hade för höjda värden och då skickades jag på ultraljud och där såg dem då att det inte längre fungerade, den var full med stenar så han rekommenderade mig att operera bort blåsan....vilket jag inte gjort, pga rädsla men också att jag vill ha mycket mer besvär innan jag överväger operation, vilket jag gör om det kommer betydligt oftare, nu har jag diklafenak som jag hoppas ska hjälpa jätte mycket om anfallen kommer igen. 
    Men tycker att det är jätte bra att du sökt vård för det är verkligen hemskt detta, hoppas du med kan få smärtlindring om det visar sig vara detta. Lycka till :)

Då har jag varit hos läkaren och klämt och tagit prover, får se vad de säger när svaren kommer. Ska få remiss till ultraljud för att se om det finns stenar för det var mest troligt att det var gallstensanfall jag haft. Stenar kan man ju gå med hela livet utan att få problem, men om man börjar få tätare och tätare anfall så skulle man försöka göra något åt det.
    Är det inte stenar kan jag bara vara känslig i gallgångarna och får lägga om kosten, försöka hitta något som funkar för mig. När jag tänker efter så har jag ätit GI-kost  ett antal år, men ibland slarvar jag om jag är på resande fot eller det är kalas osv. Det är mest då som jag blir dålig så eventuellt är det när jag tillsätter en massa snabba kolhydrater som jag inte tål, en tanke bara. När jag äter ägg osv. har jag inte alls blivit dålig, däremot av alkohol...det är nog den största boven för det tål jag inte alls...

Får se vad proverna säger, tills vidare blir det en "vit" period och kosthållning som gäller :) 

• VickyHurtig

Innan jag opererade bort gallblåsan hade jag 12 anfall på 14 dar. Likvärdiga symtom utom diarrén, fick bara smärta som gjorde att jag inte kunde röra mig el andas, vrålade bara rakt ut. Fick hjälp av diklofenak (o nån annan medicin jag inte kommer ihåg just nu) o det blev lite bättre men inte helt bra. Försökte undvika ägg, lök o stekt mat osv. Opererade bort gallan för 1,5 år sen o har inte haft besvär sen dess. Bland det bästa jag gjort! Fick sedan veta att den var kronisk inflammerad... Lycka till hoppas du (o ni andra med samma besvär) blir av med besvären.

Svar på tråden Ni som har/har haft problem med gallblåsan - hjälp