• iochj

Att studera med 2 småbarn

Hej!

Jag kommer efter min förlossning, som äger rum i sommar, ha 2 terminer kvar av min utbildning. Det är en vuxenutbildning, så det är inte en "svår" utbildning enligt mig, jag ligger på B/C i alla ämnen nu, utan större ansträngning.
    Jag hade tänkt vara hemma 14 månader med bebisen. Jag har ett barn som är 2 år och 3 månader. 
    Jag vill gärna bli klar med utbildningen så fort som möjligt. Att då behöva vänta 14 månader + 2 terminer till som är kvar av utbildningen gör att jag inte är färdigutbildad förrän sommaren 2015. Det känns väldigt avlägset för mig.
    Jag går i tankar på att studera hemma samtidigt som jag har bebis. Åtminstone en termin. Dottern är berättigad förskola tis-tor 9-14 när jag är föräldraledig.
    Vet dock inte hur det ser ut om jag väljer att studera på heltid, om hon får vara där längre?

Är det någon av er som är i samma sits, och hur går tankarna. Eller har du kanske varit i samma sits, vad valde du, och är du nöjd med ditt val? 

• Svar på tråden Att studera med 2 småbarn
  • Sisisisi

Jag läste på komvux när jag var mammaledig. Det gick hur bra som helst! Läste 50 % och fick ha 3-åringen på fsk 50 %. Det blev lite svårare när lillen blev 8 månader, sov mindre och började krypa.

Jag är nöjd med valet att plugga under mammaledigheten!

• iochj
    Sisisisi skrev 2013-04-15 13:01:15 följande:
    Jag läste på komvux när jag var mammaledig. Det gick hur bra som helst! Läste 50 % och fick ha 3-åringen på fsk 50 %. Det blev lite svårare när lillen blev 8 månader, sov mindre och började krypa.
    Jag är nöjd med valet att plugga under mammaledigheten!
    Tack så mycket för ditt svar! Vad roligt att höra att det gick bra, och att du fick utökad tid på fsk för ditt stora barn. 
    Precis, sådär tänker jag med, det blir ju svårare ju äldre bebisen blir.  
  • mrs Vilja

Vi fick vårt tredje barn i jan och jag pluggar 50% på distans. Påbörjade en treårig utbildning i höstas på universitetet. Våra äldsta barn är 6 och 4 år och går ca 30h/vecka i förskoleklass/förskola. Det funkar hur bra som helst.

• kaffeamanda

Jag pluggade 50% förut när jag var föräldraledig med mitt första barn, hade nog kunnat plugga mer också. Nu med mitt andra + att maken jobbar 60 timmar i veckan så hade jag nog inte orkat med mer än 25% (men det beror på att vi har kommit överrens om att jag gör allt i hemmet när jag är föräldraledig så att han kan koncentrera sig på karriären, nästa halvår byter vi)

• iochj

Vad roligt att läsa att ni har positiva erfarenheter! 
    Jag känner mig peppad till att försöka! 

• kaffeamanda
    iochj skrev 2013-04-17 10:58:23 följande:
    Vad roligt att läsa att ni har positiva erfarenheter! 
    Jag känner mig peppad till att försöka! 
Svar på tråden Att studera med 2 småbarn