• kaffeamanda

Husvagnsmat

I helgen ska vår familj bo i husvagn, inte så van vid det så jag behöver mattips. Vi har en gasolspis, ingen Micro. Två vuxna och en sjuåring, två är laktosintolleranta varav en har veteallergi så mycket halvfabrikat går bort.

• Svar på tråden Husvagnsmat
  • yellowcab

Grillat brukar gå hem på alla husvagns semestrar:) för egen del känns det nästan inte som en husvagns semester om man inte grillar ett par gånger:)

• kaffeamanda
    yellowcab skrev 2013-04-15 12:52:09 följande:
    Grillat brukar gå hem på alla husvagns semestrar:) för egen del känns det nästan inte som en husvagns semester om man inte grillar ett par gånger:)

Ja grilla tänkte vi göra en kväll, med potatissallad (hade gärna köpt för jag tänkte vara lite lat men har inte hittat någon bra laktosfri variant)och cole slaw.

Men annars då? 
  • Regnig måndag

Jag vandrar mycket och så där och lagar egentligen samma mat som hemma, det som skiljer är tillagningssätten. Man kan göra det mesta tom på ett spritkök mao.

Jag tycker mer att du ska anpassa mat efter temperatur utomhus (säger jag som i princip är utomhus 100% av tiden) Jag hade inte serverat potatissallad iom att det är kallt och det är kyligt ute. Jag hade gjort potatisgratäng i kastrull (om du saknar riktig ugn). Det är samma sak som i ugn bara det att värmen kommer underifrån så det blir lite taskig färg.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • kaffeamanda
    Regnig måndag skrev 2013-04-15 13:14:29 följande:
    Jag hade gjort potatisgratäng i kastrull (om du saknar riktig ugn). Det är samma sak som i ugn bara det att värmen kommer underifrån så det blir lite taskig färg.

Har gjort potatisgratäng i kastrull förut, men det blir inte så bra att värma, jag vill helst ha mat som bara är att värma så att vi kan umgås istället.
  • Regnig måndag
    kaffeamanda skrev 2013-04-15 13:20:15 följande:

Har gjort potatisgratäng i kastrull förut, men det blir inte så bra att värma, jag vill helst ha mat som bara är att värma så att vi kan umgås istället.
    Näe, det är klart, det kräver ju en hel del.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • tro  hopp  kärlek

Laga det du kan hemma, tex en gryta, frys in. Så kan du bara värma upp och servera ris till. 
    Grilla som ngn sa, gör så knyten av potatis, lägg i smörad folie med lite lök, paprika kryddor. Lägg på grillen.
    Kokt korv, mos.
    Makaroner och egna köttbullar (som du förberett och fryst in innan)
    Grillad fisk i folie.
    Hamburgare.

Varför jag säger att man kan frysa in är att kylskåpet är så litet, man lägger den frysta maten i en kylbag så håller den sig i några dagar. så kan man använda kylen till pålägg, drickbart, rester osv.

• kaffeamanda
    tro hopp kärlek skrev 2013-04-15 13:53:26 följande:
    Laga det du kan hemma, tex en gryta, frys in. Så kan du bara värma upp och servera ris till. 
    Grilla som ngn sa, gör så knyten av potatis, lägg i smörad folie med lite lök, paprika kryddor. Lägg på grillen.
    Kokt korv, mos.
    Makaroner och egna köttbullar (som du förberett och fryst in innan)
    Grillad fisk i folie.
    Hamburgare.

Varför jag säger att man kan frysa in är att kylskåpet är så litet, man lägger den frysta maten i en kylbag så håller den sig i några dagar. så kan man använda kylen till pålägg, drickbart, rester osv.

Det med att frysa gryta var smart tänkt. Blir nog soppa en lunch (från färdig burk). Foliepaket ska vi testa.
  • jassikan

Stekt potatis/rösti i stekpanna kan vara ett bra alternativ om man inte tål laktos. Brukar funka bra, men tar lite tid och måste passas på spisen.

Vi brukar laga mycket vanlig mat, men vi har ingen ugn. Så man får tänka om en del.

Blir enstaka konserver.    

• Obeli

Vi brukar alltid göra våfflor minst en gång vid varje campingtillfälle!! Om du blandar sextioåtta ingredienserna i en burk innan ni åker så är det enkelt att tillsätta vätska och fett när ni väl ska göra dom. Lätt, lyxigt och mättande!

Svar på tråden Husvagnsmat