• Anonym (mamma)

dagis ska ta in en specialpedagog för att mitt barn inte lyssnar

vi har haft en längre period med problem då mitt barn inte vill lyssna, barnet är 4 år och har sedan straxt innan jul haft problem med att lyssna.

nu vill dagis ta in en specialpedagog för att få hjälp i om hur dom ska hantera situationen då barnet hånar dagis personalen. visst barnet lyssnar inte alltid hemma heller men det känns som om dagis har större problem med detta att inte lyssna än vad vi har hemma.

vad fan ska jag göra? jag frågar om jag ska koppla in BUP men det säger dom inte behövs än. men vad kan jag som förälder göra? vi läser sagor om att lyssna och vara snäll och vi pratar mycket om det hemma osv.

jag mår faktiskt ganska dåligt och skäms över hur barnet beter sig på dagis. dagis berömmer ju också barnets intelligens osv men det kommer alltid ett men barnet lyssnar inte. barnet har ju dagar som är bättre osv.

barnet det gäller är det förstfödda.

• Svar på tråden dagis ska ta in en specialpedagog för att mitt barn inte lyssnar
  • Anonym

Bra att han eller hon får hjälp. Vänta med BUP tills de testat det här så blir det nog bra.

• Anonym (Xxx)

Jättebra att ni får hjälp att personalen uppmärksammat problem som ni till viss del även har hemma. Bra verktyg för hur de ska bemöta ditt barn på fsk.

• Bibbidi
    Anonym (Xxx) skrev 2013-04-15 16:47:33 följande:
    Jättebra att ni får hjälp att personalen uppmärksammat problem som ni till viss del även har hemma. Bra verktyg för hur de ska bemöta ditt barn på fsk.
    Håller med.

Det är absolut ingenting du behöver skämmas eller må dåligt för ts!  
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (mamma)

Min son mådde uppebarligt dåligt med sin pedagog.
    Hon ringde mig upp emot flera gånger i veckan för att fråga vad hon skulle ta sig till med sonen som bara grät/skrek/ inte lyssnade mm mm.
    Det var bara hon som hade problem. Ingen av de anfra pedagogerna hade samma problem som hon.
    Till slut bad jag henne ta in en specialpedagog i gruppen för att ge henne verktyg hur hon ska arbeta i gruppen. Svaret jag fick var att det behövs väl inte räcker väl med att jag frågar dig vad jag ska göra.... Ja och mitt svar står fast... Ta in en specialpedagog. Tyvärr gjorde hon inte det och problemen eskalerade.
    När vår son av olika själ inte träffat denna person på ca 3 veckor såg vi en enorm skillnad även hemma. Han var en lycklig och harmonisk kille igen. Efter 2 dagar tillbaka så började helvetet igen. Då hon fortfarande inte tagit in hjälp flyttade vi honom. Och nu mår han bra. Vår lille prins
    Vad jag ville säga.... Ge förskolan en chans att få ert barn att må bra. Låt de ta in en specialpedagog.     

• Maria 622

Helt otroligt att jag råkade välja samma nick som TS.... Förlåt mig.... Det är jag som är anonym(mamma) nr2 :-P

• PolyPond

Det är väl jättebra att det sätts in resurser redan på så låg ålder? Det kan ju innebära att barnet klarar sin skolgång och upp i vuxen ålder med bra resultat. Jag blir så glad när jag ser exempel på att man tar in resurser i tid!

Och så tänker jag bland annat på den vuxne killen som inte fick gå en kurs jag gick för ett antal år sedan, för att han inte kunde läsa så bra...
    Det är så hemskt. En kille som man inte lyckats hjälpa under hela skolgången och som uppe i vuxen ålder inte kan gå en kurs som skulle kunna leda till ett jobb han skulle klarat hur bra som helst. Svek på svek.     

• Anonym (mamma)

känner absolut ingen ångest över att dom tar in en specialpedagog. men jag känner ångest över att mitt barn beter sig så att dom behöver göra det

• Anonym (mamma)

problemet med mitt barn är att det finns en OTROLIG intelligens hos barnet som pedagogerna är noga att berätta om, ät duktigare på vissa saker än vad 6 åringarna är.

detta kände jag började med när det kom in en ny pedagog och sedan vart det värre när en av bästisarna slutade.

• Anonym (kanske)
    Anonym (mamma) skrev 2013-04-15 18:14:43 följande:
    problemet med mitt barn är att det finns en OTROLIG intelligens hos barnet som pedagogerna är noga att berätta om, ät duktigare på vissa saker än vad 6 åringarna är.

detta kände jag började med när det kom in en ny pedagog och sedan vart det värre när en av bästisarna slutade.
    Det kan ju hända att ditt barn behöver mer stimulans och inte klarar av förändringar så bra. Så var mitt barn, som förvisso har aspergers, men h*n fick för lite stimulans och när h*n blev tillsagd så kunde barnets beteende tydas som hån, vilket det inte alls var.

Om ditt barn kan få hjälp med att trivas så är det ju bara bra. DU kan ju inte påverkar så mycket hur barnet är på dagis.
  • PolyPond
    Anonym (mamma) skrev 2013-04-15 18:14:43 följande:

Men varför ser du det som ett problem? Intelligens och att vara duktig på vissa saker innebär ju inte att det kan behövas stöd i andra avseenden. Om vi tar extremexemplet med autism, så är ju dessa barn ganska ofta väldigt intelligenta, i synnerhet inom vissa områden.
  • PolyPond

Det är ju inte ditt FEL att de behöver ta in en specialpedagog. Det är ingen vettig människa som skulle komma på tanken att döma dig för det. Tvärtom blir man jätteglad som personal om föräldrarna ser värdet i det och är "samarbetsvilliga för barnet och gruppens bästa". Det är en enorm skillnad att arbeta med sådana föräldrar och sådana som inte vill se att det finns ett problem.

• Litet My

Se det positiva, dvs att de får hjälp att bemöta ditt barn på bästa sätt och är intresserade istället för att ignorera eller placera ditt barn i facket " skitunge"

• Anonym (mamma)

ja jag är ju glad över att dom hjälper barnet. dock känns det lite som ett misslyckande från min sida att inte kunna uppfostra bättre.

PolyPond skrev 2013-04-15 18:37:43 följande:

Men varför ser du det som ett problem? Intelligens och att vara duktig på vissa saker innebär ju inte att det kan behövas stöd i andra avseenden. Om vi tar extremexemplet med autism, så är ju dessa barn ganska ofta väldigt intelligenta, i synnerhet inom vissa områden.
    skrev väl lite klumpigt men det var inte så jag menade.
  • PolyPond
    Anonym (mamma) skrev 2013-04-15 19:12:42 följande:
    ja jag är ju glad över att dom hjälper barnet. dock känns det lite som ett misslyckande från min sida att inte kunna uppfostra bättre.

Det är det inte alls. Du säger ju dessutom att det fungerar bra hemma. Slappna av nu!
  • Anonym (förskollärare)
    Anonym (mamma) skrev 2013-04-15 19:12:42 följande:

Men du, allt handlar inte om uppfostran, du har inte misslyckats! Du är engagerad och vill ditt barns bästa vad jag kan se utifrån det du skrivet. Barn har ju en egen vilja med Glad
Svar på tråden dagis ska ta in en specialpedagog för att mitt barn inte lyssnar