• Zarina

Tror ni vi kommer att få problem i framtiden? 2-åring lägger sig samtidigt som vi, somnar i famnen...

Vår 2-åring somnar samma tid som vi vuxna, alltså 22-23 tiden, han somnar alltid bredvid mig kramandes. Tror ni detta kommer att ge oss problem i framtiden, eller tror ni det kommer att helt naturligt gå till det att han i något skede gärna vill "sova i sin egen säng som en stor pojke"? vet liksom inte hur vi ska få honom i säng typ 20 tiden som "normala" barn, han verkar inte alls trött.. Känns så otroligt onödigt/tidskrävande/frustrerande att lägga en timme på att försöka få honom i säng tidigare när man lika gärna kan strunta i det och gå i säng samtidigt hela familjen. Men någon egentid med maken existerar ju överhuvudtaget inte.
    Behöver råd och åsikter och erfarenheter TACK?!

• Svar på tråden Tror ni vi kommer att få problem i framtiden? 2-åring lägger sig samtidigt som vi, somnar i famnen...
  • snällochgla
    Zarina skrev 2013-04-15 18:02:49 följande:
    Vår 2-åring somnar samma tid som vi vuxna, alltså 22-23 tiden, han somnar alltid bredvid mig kramandes. Tror ni detta kommer att ge oss problem i framtiden, eller tror ni det kommer att helt naturligt gå till det att han i något skede gärna vill "sova i sin egen säng som en stor pojke"? vet liksom inte hur vi ska få honom i säng typ 20 tiden som "normala" barn, han verkar inte alls trött.. Känns så otroligt onödigt/tidskrävande/frustrerande att lägga en timme på att försöka få honom i säng tidigare när man lika gärna kan strunta i det och gå i säng samtidigt hela familjen. Men någon egentid med maken existerar ju överhuvudtaget inte.
    Behöver råd och åsikter och erfarenheter TACK?!
    Är det viktigt med egentid med gubben? Kan ni inte stjäla er till lite tid när grabben tittar på barnprogram? Jag skulle aldrig börja krångla med lillkillen utan låta honom somna i min famn varje kväll. 
  • puss

vad är problemet? förklara tydligare.

Easy cum easy go
  • Skitoxå

Väck barnet tidigare på morgonen? Funkar alltid för mig om jag vill styra barnens sovtider. Om barnet blir väckt en timme tidigare än vanligt i flera dagar så lär det bli tröttare på kvällen

• Zarina

Alltså jag är rädd att denne kille ännu som tex 4-åring endast kommer att kunna somna i min famn och sådär jättesent... Tycker det skulle vara enklare om han kunde somna på annat sätt, och gärna normaltid typ 20-20.30 tiden. Men tror ni det blir lättare att åtgärda det när han är äldre?

• puss
    Zarina skrev 2013-04-15 18:11:57 följande:
    Alltså jag är rädd att denne kille ännu som tex 4-åring endast kommer att kunna somna i min famn och sådär jättesent... Tycker det skulle vara enklare om han kunde somna på annat sätt, och gärna normaltid typ 20-20.30 tiden. Men tror ni det blir lättare att åtgärda det när han är äldre?

ja. han lär inte Ilja somna i din famn när han är 20. eller 15. eller 12. eller tio. osv.
    Easy cum easy go
  • snällochgla
    Zarina skrev 2013-04-15 18:11:57 följande:
    Om jag ville få en fyraåring i säng tidigt så skulle jag gå ut med hen och busa riktigt rejält. Frisk luft kombinerat med fysisk ansträngning gör mig aptrött och det borde funka på småttingar också?
  • Liljan77

Min son ville somna med min hand på hans mage eller att jag skulle hålla honom i handen.
    När han var ca 3 år började jag med att ligga o gosa som vanligt,men att jag tvungen att gå på toa o kissa.
    De första veckorna ville sonen följa med,vilket han fick.

Sen så låg han kvar i sängen o väntade på mig.Han talade alltid om att han hört vattnet från spolningen.
    Trots att jag bara var borta någon minut,hann han ibland att somna innan jag kom.
    När han var ca 3.6 år sa han att han ville sova själv,men att jag skulle vänta i hallen.
    Någon vecka senare så kunde jag lämna rummet o hallen utan problem efter gosningen.

Jag är/var ensamstående så jag lät det få ta sin tid.
    När han sen började sova hos sin pappa,var det inga problem med nattningen.Pappan gjorde som jag hade gjort  o det tog inte mer än någon månad så kunde han lämna rummet utan problem.

• Zarina
    puss skrev 2013-04-15 18:13:06 följande:

ja. han lär inte Ilja somna i din famn när han är 20. eller 15. eller 12. eller tio. osv.
    Nej =P

Sover dagssömn på 1-2h... Tror ni problemet kan ligga där också?
  • puss
    Zarina skrev 2013-04-15 18:23:17 följande:
    Nej =P

näh. är han trött på an så är han. man kan inte vänta med att vara trött.
    Easy cum easy go
  • Natulcien
    Nej =P

Ja, det kan det göra...
    Alla barn är ju olika...men vår son slutade sova på dagen när han blev 2 år. Och han somnar runt 20-20.30.
  • Frontline
    Nej =P

För oss var det ett stort problem när äldsta grabben sov middag, han kunde sova 1 timma på dagen och var vaken till 22-23, vi började plocka bort dagsvilan successivt när han var runt 2 år och efter det somna han mellan 19-19.30 och sov hela natten.
    Han var lite seg första veckan fram på eftermiddagen.
    Flickan hon vägrade att sova middag från hon var 1½ och hon kommer i säng runt 19 nu, bara lägga henne i sängen och säga godnatt sen sover hon resten av natten.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • tintilade

Min dotter somnade alltid i famnen för att hon inte kunde varva ner själv. Antingen grät hon eller så satte hon sig upp eller ställde dig upp och pratade. Sen kom lillebror och jag testade att hon skulle somna själv. Då var hon drygt 2 år. Började med att hon år välling i sängen sen sa god natt och stoppade om. Om hon började sparka eller så som en lek höll jag fast henne tills hon lugnade sig och då släppte och höll på så tills hon insåg att hon skulle ligga stilla. Så fort hon låg stilla somnade hon. Blev några jobbiga kvällar men till slut räckte det med bara sitta bredvid och nu ca 2 mån senare sitter jag i en fåtölj och bara viskar att hon ska lägga sig ner och ligga stilla. Somnar på 30 min. Trodde aldrig det var möjligt efter att ha somnat i famnen i två år men det går. Man måste bara orka ta fajten. Lycka till. Ps. Hon lägger sig ca 19:15-19:30 och somnar vid 20.

• outsider

Mina pappa har jättesvårt att få min lillebrorsa att sova i egen säng, han är 7 och vägrar sova utan mamman sin. Testat det mesta... Barn är olika.

• Lindsey Egot the only one

Tre av mina fem barn har gjort precis likadant. De två stora har somnat runt åtta när de började skolan, ibland även innan runt 4-5 års åldern men inte varje natt men när de började skolan blev det runt 20 snåret varje natt. Vår yngsta är precis likadan och han kan nu vid tre års ålder somna ibland vid 20 tiden men han vill helst att både jag och mannen ska ligga bredvid. Sedan har vi två som sov själva i sina sängar och somnade så fort de lägger sig på kudden.

• snällochgla
    LindaEfraim skrev 2013-04-20 07:31:03 följande:
    Tre av mina fem barn har gjort precis likadant. De två stora har somnat runt åtta när de började skolan, ibland även innan runt 4-5 års åldern men inte varje natt men när de började skolan blev det runt 20 snåret varje natt. Vår yngsta är precis likadan och han kan nu vid tre års ålder somna ibland vid 20 tiden men han vill helst att både jag och mannen ska ligga bredvid. Sedan har vi två som sov själva i sina sängar och somnade så fort de lägger sig på kudden.
    Ja barn är olika. Och den som är tre år och vill somna supertrygg nära mamma och pappa ska få göra det tycker jag.  Tanka trygghet är svårt att göra senare i livet!
  • Lindsey Egot the only one

Ja och även trygga barn kan bli oerhört otrygga som äldre pga yttre omständigheter som påverkar deras psyke. Att få vara nära sina föräldrar för att bygga upp det livsviktiga förtroendet är jätte viktigt

• snällochgla
    LindaEfraim skrev 2013-04-20 08:01:00 följande:
    Ja och även trygga barn kan bli oerhört otrygga som äldre pga yttre omständigheter som påverkar deras psyke. Att få vara nära sina föräldrar för att bygga upp det livsviktiga förtroendet är jätte viktigt
    Jo man har ju inga garantier inför livet. 

Något som jag upptäckt med ökad ålder är något jag INTE väntat mig och det är att barndomen och tankar och känslor kring den blir viktigare med åren. Saker som jag kunde fnysa åt när jag var 18 eller 37 kan jag idag gråta hejdlöst över. 
Svar på tråden Tror ni vi kommer att få problem i framtiden? 2-åring lägger sig samtidigt som vi, somnar i famnen...