• dude85

Levaxin och träning

Äter sedan ca 10 år tillbaka levaxin. (tagit bort sköldkörteln pga hypotyreos). Det jag undrar är om jag måste höja dosen när jag börjat träna rätt hårt. gym/kondition. Det är ju känt att träning över huvud taget ökar "ämnesomsättningen" men kan den ens öka eftersom jag saknar sköldkörtel, eller kommer ämnesomsättningen ligga på den nivå som min levaxindos tillåter oavsett träning eller inte? 

Har tränat övervägande kondition senaste tiden för att bli av med lite vikt, därför jag undrar hur det hänger ihop. kond.träning 5dagar i veckan, gym 2. även börjat äta betydligt mycket bättre ändå bara -2kg på två månader. Någon som vet?
  • Svar på tråden Levaxin och träning
  • dude85
    Äter sedan ca 10 år tillbaka levaxin. (tagit bort sköldkörteln pga hypotyreos). Det jag undrar är om jag måste höja dosen när jag börjat träna rätt hårt. gym/kondition. Det är ju känt att träning över huvud taget ökar "ämnesomsättningen" men kan den ens öka eftersom jag saknar sköldkörtel, eller kommer ämnesomsättningen ligga på den nivå som min levaxindos tillåter oavsett träning eller inte? 

Har tränat övervägande kondition senaste tiden för att bli av med lite vikt, därför jag undrar hur det hänger ihop. kond.träning 5dagar i veckan, gym 2. även börjat äta betydligt mycket bättre ändå bara -2kg på två månader. Någon som vet?
  • Jättekul

Favoritar. Jag har också hypotyreos och äter levaxin sedan ca 10 år. Dock har jag kvar sköldkörteln.

• Signa tur

Aldrig hört talas om att man behöver ändra dosen pga träning. Hoppas någon kan svaret för det vill jag med veta då jag också käkar levaxin.

• Anna83 m Juline och Vincent

JAg undrar oxå.Jag fick Levaxin i November om jag minns rätt.Jag märkte fort en klar förbättring.Men när jag började träna styrketräning så blev jag dålig igen :( Så jag ökade med 1 tablett och märkte återigen en stor förbättring på bara 1 vecka.

Nu mår jag sämre igen.Bara massa infektioner som avlöser varandra,dimmig och känner hur bubblan kommer tillbaka tillsammans med orkeslösheten.

• Jättekul

@Anna 83. Har du varit på flera kontroller sedan november för att fastställa hur mycket levaxin du ska äta?

Det låter som om du tog beslutet själv att ta "1 tablett" till. Hur många mikrogram var den på.

Det är jätteviktigt att man ökar sakta med levaxin annars kan man få allvarliga biverkningar. 

Jättekul skrev 2013-04-16 12:26:52 följande:
    @Anna 83. Har du varit på flera kontroller sedan november för att fastställa hur mycket levaxin du ska äta?

Det låter som om du tog beslutet själv att ta "1 tablett" till. Hur många mikrogram var den på.

Det är jätteviktigt att man ökar sakta med levaxin annars kan man få allvarliga biverkningar. 
    Jo,jag tog beslutet själv.Jag blev ordinerad 25 microgram så nu tar jag 50 microgram.Tog först och ökade med en halv tablett och sen en hel.Det står inget om biverkningar på Levaxin.Inte som jag hittat iaf.
  • Jättekul
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2013-04-16 12:36:11 följande:
    Jo,jag tog beslutet själv.Jag blev ordinerad 25 microgram så nu tar jag 50 microgram.Tog först och ökade med en halv tablett och sen en hel.Det står inget om biverkningar på Levaxin.Inte som jag hittat iaf.
    Grejen är att du får inte öka själv hur som helst. Det är just ökningen som kan ge biverkning iform av darrning och även i värsta fall depression. det är hormoner det handlar om.

Du måste gå till doktorn och ta prover de först månaderna för att fastställa hur mkt just du ska äta.

har du sett hypotrådarna vi har här på FL?

Det är oerhört viktigt att du får rätt inställning på levaxinet för just din kropp. 

Jo,jag vet att man kan få darrningar och så. Jag ska in och ta prover. Bara det att jag blivit sjuk hela tiden :/ Så jag ska ta tag i det.

Jättekul skrev 2013-04-16 12:39:12 följande:
    Grejen är att du får inte öka själv hur som helst. Det är just ökningen som kan ge biverkning iform av darrning och även i värsta fall depression. det är hormoner det handlar om.

Du måste gå till doktorn och ta prover de först månaderna för att fastställa hur mkt just du ska äta.

har du sett hypotrådarna vi har här på FL?

Det är oerhört viktigt att du får rätt inställning på levaxinet för just din kropp. 

• Nidorina

Kan vara allvarligt att öka dosen på eget bevåg, det kan bl a belasta hjärtat. Så gör inte det. Har f ö ätit Levaxin i kanske 13 år och tränar rätt mkt, har aldrig märkt någon skillnad på något eller hur man ska säga. Sen är ju frågan om du inte har någon sköldkörtel alls, om de tog bort den på bägge sidorna. Oftast behövs ju bara den ena sidan tas bort.

• Elisa01

Vore intressant att få svar på det dude 85 frågade . Jag har tagit bort 3/4 av sköldkörtel, och kommer inte ner i vikt trots dagliga långpromenader i berg o mark, joggar/promenerar .Det är ju tröttsamt när man inte ser resultat utan det går snarare åt fel håll. Börjar närma mig de 50 med övergångsålder å allt va de e Tungan ute. Nåväl hoppas att någon kan och vet svaret. Annars ska jag fråga min läkare. Tack dude för att du fundera på detta.

• Nidorina

Även för mig är det totalt hopplöst med vikten efter sköldkörtelop, trots Levaxin som är bra inställt. Gick upp 20 kg i samband med detta och det är otroligt hopplöst att gå ner. Det enda som hjälper mig att gå ner lite eller åtminstone inte gå upp, är att utesluta socker. Är inte helt rabiat med att inte äta socker, jag äter t ex inlagd sill ibland fast det är socker i det, men ytterst lite godis/kakor och lägger aldrig till extra socker i något samt äter begränsat med frukt. Tränar rätt hårt flera timmar i veckan plus vardagsmotion.

• Daniel 723
    dude85 skrev 2013-04-15 18:12:54 följande:

Hur ser läget ut idag? -1 kg i månaden är riktigt bra om du kan hålla det. 
Svar på tråden Levaxin och träning