F i matte ? Hur blir med gymnasiet ?
Min dotter har F i matte och hon går i grundskolan ? Hon ska söka till gymnasiet (samhällsvetenskap, beetendevetenskap och har 182 poäng. Hur blir det ? Kommer hon komma in ?
Min dotter har F i matte och hon går i grundskolan ? Hon ska söka till gymnasiet (samhällsvetenskap, beetendevetenskap och har 182 poäng. Hur blir det ? Kommer hon komma in ?
Jag kan inte det där nya betygssystemet om det räcker med F. Ring studie- och yrkesvägledaren på skolan.
F är underkänt och man måste ha godkänt i.minst 10 ämnen har jag för mig och då är det svenska, engelska,.matte och 7 ämnen till.
har man F och inte klarat upp det tex genom sommarskola (kolla på din dotters skola om de erbjuder det) kan man gå på Individuella programmet och läsa upp F-betyg och sen söka ett nationellt program året efter. Man kan, om man bara har ett F med sig, eventuellt ändå komma in på ett nationellt program men då måste man läsa upp betyget medan man går där, tex gå på stödmatte eller hur nu just den skolan har löst det.
Om man kommer in på ett nationellt program eller inte beror på söktrycket och hur just den kommunen hanterar den gruppen elever.
Jag jobbar inom gymnasiet och på min skola har vi tex ett par elever som hade F i engelska som nu läser stöd för att klara av den ordinarie engelskkursen i åk 1. Klarar de nationella provet i år anser man att de även klarat kraven för åk 9 och ett betyg kan sättas men stödet är obligatoriskt för dem.
Det kan säkert skilja lite mellan kommunerna hur man löser de här frågorna så börja med att fråga på din dotterns nuvarande skola.
Japp
Det är ma, sv och eng och 9 andra ämnen som ska vara godkända
www.gymnasium.se/Gymnasiebehoerighet__d4264.html
Har man F i något av ämnena sv, eng, ma så måste man plugga upp det betyget först på ett eller annat sätt. Sommarskola finns i många kommuner nu för tiden, annars får hon gå IP tills hon pluggat upp betyget.
Måndag
Tisdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
8.00
9.00
10.00
11.00
12.00
13.00
14.00
15.00
Jösses, ingen aning om vad som kom in under mitt inlägg!? Bortse från det
Hon kommer inte att kunna söka samhälls med ett F i matte. Sommarskola är för sent, då är ansökningarna redan inne och man söker på de betyg som finns i betygskatalogen. MEN terminen är ju inte klar, vad behöver hon göra för att fixa ett E. Be läraren att hon får jobba enbart mot de mål som hon ännu inte fixar. Be att få hjälp av spec ped på skolan för att hon ska få extra stöd. Avsätt 40 min varje dag då hon jobbar med matte hemma. (Skippa fredag, lördag och söndag!) om hon presterar bra på de kommande nationella proven så kan de ligga till grund för att visa att hon klarat vissa mål som hon kanske missat på tidigare
Lycka till!
Man ska också komma ihåg att matematik förekommer som kärnämne på gymnasiet också och det lär bli svårt att klara den om man inte har kunskaperna från högstadiet.
Det är även något att tänka på lite längre fram, om hon vill läsa på högskola så är matematik ett krav. Jag minns inte om det är ett krav för grundläggande behörighet men jag tror det och det finns också för särskild behörighet på ett antal program, inklusive beteendevetenskapliga.
Hon har misslyckats på ett prov på ett kapitel resten har hon klarat. Så ifåfall när det bara är ett kapitel borde det ju vara enkelt att arbeta upp till ett E ?
Hur länge varar en sommarskola isåfall?
Hon har misslyckats på ett prov på ett kapitel resten har hon klarat. Så ifåfall när det bara är ett kapitel borde det ju vara enkelt att arbeta upp till ett E ?