• babybell

Exempel på stressiga situationer man hanterat bra?!

Ska på arbetsintervju imorgon och håller på att förbereda mig nu.. har planerat att säga att jag är stresstålig vilket jag är, men vad ska man svara om dom ber en ge ett exempel på det? har jobbat på café är helt tomt i huvudet nu.. alla exempel mottages tack!!

• Svar på tråden Exempel på stressiga situationer man hanterat bra?!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ett hett tips är ju att säga en stressig situation som du faktiskt varit med om. Lite svårt för andra att veta vilka det är.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Nape

Jag brukar säga att jag i stressade lägen är duktig på att göra en "prioriteringslista", andas djupt och beta av en sak i taget.

• Nape

Tillägg: Att man fortsätter hålla sitt lugn även om omgivningen är stressig.

• Gladskit
    Nape skrev 2013-04-15 19:36:04 följande:
    Jag brukar säga att jag i stressade lägen är duktig på att göra en "prioriteringslista", andas djupt och beta av en sak i taget.

Det är ju just förmågan att prioritera i stressiga situationer som arbetsgivaren vill veta att man klarar av. Att man kan bedöma vad som är viktigast i sitt eget arbete, i förhållande till kollegorna (om man arbetar med olika delar av ett projekt tex) och för att nå målen för avdelningen/företaget. Så det är en bra poäng!
  • gavagai

Det du behöver är ju en konkret situation där det faktiskt varit stressande och där du hanterat det bra. Från caféet borde du väl kunna hitta en sådan situation, typ att det varit lång kö, köket frågar någonting och en kund ber att få låna toalettnyckeln samtidigt... eller liknande. Bara du vet ju vilka situationer du mött.

När jag var på anställningsintervju som lärare vet jag att jag tog upp bl.a. en situation där jag sade till en elev att lägga ner mobiltelefonen och hen istället började filma mig i ett videosamtal och skrattande berättade för personen hen just ringt till att hens lärare ville att hen skulle lägga ner telefonen. Någon sådan oväntad och jobbig situation, om du löst den bra, eller t.o.m. om du inte löst den bra men lärt dig någonting av det. Dryga cafégäster borde du ju ha haft, som prövar tålamodet.

Svar på tråden Exempel på stressiga situationer man hanterat bra?!