• lola08

Dålig matlust - ADHD - äter ej i skolan

Hej, 

Min son äter Concerta 54 mg sen två år tillbaka och har väldigt svårt att äta i skolan. Han har ingen som helst matlust.
    Tänkte höra med er andra som har barn som tappat matlusten, hur får ni era barn att äta under
    skoltiden? Min som struntar i att äta, sitter bredvid sina kamrater och ser på när de äter.. jag skickar med
    knäckemackor, bars samt frukt, men han äter inte det heller.. Frustrerad nu, då han inte får någon
    ork att jobba på lektionerna, sur och grinig när han kommer hem. Hur gör ni?

Han  är 12 år, fyller 13 senare i år.

Har ni med er något till skolan, och isåfall hur får ni barnet att äta den, min son struntar i
    om jag skickar med något till skolan..

Jag önskar tips och råd!

/ Lola08

• Svar på tråden Dålig matlust - ADHD - äter ej i skolan
  • Mamma7603

Jag har en dotter på 14 som också har ADHD. Hon äter concerta 54mg.
    Hon hade lite problem med matlusten när hon började med medicinen, ätit den i 4 år.
    Jag fick ge henne lite extra lite då å då på dagarna. I skolan bad jag lärarna att hjälpa mig. Att se till att hon åt lite i allafall. Sant även skickade med frukt spände sa åt henne att äta.
    Prata med klassföreståndaren om den kan hjälpa dig med att få i honom något under skoldagen.
    Vet att det är svårt men försök prata med honom om att det är väldigt viktigt att äta.
    Det påverkar allt för honom. Samt att vikten är ju viktig med. Om medicinen fungerar och han vill äta den , så är det viktigt att äta mat. Annars kan de plocka bort den.

Hoppas du lyckas med att hitta ett sätt att få honom att äta.

• lola08

Tack för ditt svar. Går din tjej i vanlig klass eller specialklass?
    Min son går i vanlig klass.

• skogsvitter

Jag har haft en elev med liknande problematik och på vår skola testade vi att låta honom gå tidigare än alla andra till matsalen, de öppnade då spec för honom ca 10 min innan de andra hade lunch. Tanken var att han behövde lugn och ro, det är en väldigt stor skola och en enorm matsal som ju blir extremt livad när många barn äter samtidigt. Så vi misstänkte att han blev överstimulerad av själva miljön, och därmed inte förmådde äta. Han fick ta med sig sin bästa vän om han ville. En del är ju extra beroende av lugn och ro när de ska äta så det är ju egentligen inte så långsökt att vissa elever som är känsligare reagerar väldigt negativt mot den stimmiga miljön, i synnerhet när det finns en bakgrundsproblematik.

• Camillapunktslut

Jag har hört att det finns droppar som ökar matlusten. Vet ej vad dom heter.

• lola08

Skogsvitter:  okej, ja min son har fått välja mat, han går in i köket och får välja mat, men tyvärr så gör han inte det varje dag.. vi hoppades på det, men ibland sitter han bara vid kompisarna och väntar. Det konstiga är att han gillar sallad jättemycket, men han tar inte det heller, pga ingen matlust. Annars har de ju rätt trevligt salladsbord.. Det är inte lätt alltid..

• lola08

camillapunktslut:  Intressant med droppar, det måste jag kolla. Återkommer om det.

• Totoolah

Har också haft en elev med samma problematik, det verkar vara vanligt just vid concerta-medicinering? Jag har tyvärr inga råd att ge eftersom föräldrarna valde att avbryta medicineringen då han tappade matlusten och därmed också orken. Äter han hemma? Vad säger läkarna? Kan man prova en annan sort?

• lola08

Vi ska träffa läkaren på torsdag och se om vi kan byta sort. Eller kombinera kanske.. vi får se vad de säger.
    Ibland äter han upp sig hemma, men problemet är att han inte orkar em när han inte äter lunch och heller inte annat som jag skickar med i väskan, för att han kommer inte på det, när han inte har hungerskänslor. Och lärarna påminner honom var dag att han måste äta, men det går inte.. näringsdrycker har vi testat - inte goda!
    När det är lov, så ger vi honom inga piller, då får han äta upp sig. 

Idag testade vi att ta två piller på morgonen och sen en efter lunch då var han faktiskt hungrig vid kl 16 redan och 
    det var positivt;) 

• Mamma7603

Hej !
    Min tös går i vanlig klass. Det fungerar väldigt bra. Skolan har verkligen lyssnat på henne.

• Camillapunktslut
    lola08 skrev 2013-04-16 19:24:21 följande:
    camillapunktslut:  Intressant med droppar, det måste jag kolla. Återkommer om det.

Jag hörde det av en förälder på jobbet som har ett barn med dålig matlust pga diagnos och mediciner. Det skulle tydligen ha hjälpt jätte bra!
  • Alvi

Ta kontakt med ditt barns läkare. Kanske behöver Concertan minskas, eller kanske helt byta preparat?

Mamma till ett knasbarn och två normalstörda
Svar på tråden Dålig matlust - ADHD - äter ej i skolan