• mjaoooo

Bryter snart i hop, orkar inte med folk efter förlossningen

I onsdags föddes min dotter (5 dagar sen) allt har gått bra, förrutom att jag orkar inte ta emot besökare som vill se henne , min pojkvän har en stor släkt så varje dag sedan förlossningen har alltid några släktingar kommit varje dag, mina vill oxå komma men jag känner mig helt slut och allt är så rörigt i mitt huvud. Är sliten och mår dåligt av amingen pga att de gör så ont. När vår dotter har somnat vill jag ha de så lungt som möjligt med alltid ska någon jävla släkting till han eller hans familj komma varje dag. Min pojkvän värkar fan inte bry sig om mig, jag har sagt hur jävla tröttjag är . idag skulle vi ha de lugnt utan besök, men då ringer bvc å vill vi kommer dit, sen ringer hans farmor å farfar å vill komma å min pojkvän kan såklart inte säga nej. Han vet hur jobbigt jag tycker de är och har sagt 100 gånger att jag bara vill ha EN jävla dagjävel utan folk. Men de som störde mig mest är att han ringer sin mamma och ber henne komma hit med några jävla kläder som är helt jävla oviktiga att ha nu!!! Blev så jävla lack och ledsen på honom så bröt ihop och har gråtit nu i en timme. Jag sa till honom att han inte är redo för att ha barn eller flickvän. Jag vill att han ska tänka på mig och min dotter i första hand! Är de fel på mig ?? är jag överkännslig??? Allt jag ber om är att få 1-2 dagar utan hans jobbiga familj eller släktingar!!! 

• Svar på tråden Bryter snart i hop, orkar inte med folk efter förlossningen
  • Natulcien

Nej, du är inte överkänslig! Jag förstår dig. Jag hade absolut inte orkat med så mycket besök så snabbt efter förlossningen.
    Vi fick första besöket efter en vecka, sen lugnt en vecka, sen kom några till etc.

Du måste nog säga ifrån ordentligt. Förklara att en förlossning är en enorm påfrestning på kroppen, och att du är jättetrött, att du behöver lugn för att få igång amningen etc. Han verkar vara lite i det blå och inte förstå...?
    Säkert är han ju stolt och glad och vill visa upp sin dotter också, men du får försöka förklara att det får vänta.

• tundra

Ville inte se en käft de första 5 dagarna - hade min man släppt in någon hade han fått hett om öronen.

Förstår precis dig precis!!!! Säg ifrån så att han fattar att han inte FÅR ta hem ngn. Vill han träffa dem så får han gå ut ur huset och umgås på gatan.

Andra barnet visade vi oss lite snabbt vid hemkomst eftersom de varit barnvakt några timmar. Sen tog vi det lugnt hemma med syskonet några dagar.

• Housemouse

Man kan alltid säga att nyfödda inte ska utsättas för främmande människor de tre första veckorna, det räcker så gott att bebisen får anpassa sig till egna lilla familjens bakterieflora först och främst.

• jashrinah

här kommer ingen komma in under första veckan , inte ens svärföräldrarna !
    nån jävla måtta får det va !
     om någon mot förmodan ska komma så får dem nöja sig med att se bebis på avstånd lite snabbt men inte röra eller hålla !
    och sedan fika i köket med min sambo , jag däremot kommer vara på övervåningen tillsammans med bebis 

• jodå
    Natulcien skrev 2013-04-15 21:10:56 följande:
    Nej, du är inte överkänslig! Jag förstår dig. Jag hade absolut inte orkat med så mycket besök så snabbt efter förlossningen.
    Vi fick första besöket efter en vecka, sen lugnt en vecka, sen kom några till etc.

Du måste nog säga ifrån ordentligt. Förklara att en förlossning är en enorm påfrestning på kroppen, och att du är jättetrött, att du behöver lugn för att få igång amningen etc. Han verkar vara lite i det blå och inte förstå...?
    Säkert är han ju stolt och glad och vill visa upp sin dotter också, men du får försöka förklara att det får vänta.
    Tror precis som Natulcien skriver att han är så stolt så att han inte riktigt klarar av att behärska sig!
    Jag tycker absolut inte att du är överkänslig, utan har all rätt att få sitta hemma å bara snusa på din bebis utan att behöva umgås med resten av släkten. Låter sjukt jobbigt! Ryt ifrån och hota med att du och bebisen tar in på hotell om han inte slutar upp med sina familjebjudningar.
  • vårankärlek

Nää känner igen mig precis!
    Jag vart snittad och mannen tog barnet och gick och träffade våra föräldrar någon timma efter... Och hela dagen efter..Plus att vi hade sån jäkla press från våra föräldrar i flera veckor efter att vi kom hem ifrån bb att dom ville komma hem till oss. Satt och grät i flera dagar pga alla hormoner och detta.

Jag är bitter än idag över att ingen lyssnade på vad jag ville...

• iakttagare

Du har all rätt att får vara ifred, den första tiden. Lås dörrarna och sätt en passande käpp, på dörrhandtaget, så att de inte kan rubba handtaget. Sen skall främmande människor inte komma och utsätta lillan för obekanta baciller.
    Den lilla kan faktiskt bli sjuk och allvarligt. Din pojkvänns släktingar skall respektera, att du inte orkar!
    Det är absolut inget fel på dig! man är faktiskt mycket skör efter födseln.  

• mucklas

Vi krävde att alla som kom de första två veckorna hade lagad mat med sig och diskade och gjorde fint efteråt. Det ställde släkten upp på och det satte faktiskt en trend. Nu blir alla mammor i släkten uppvaktade med grytor och kastruller, får glänsande rena kök och toaletter och tas det med presenter finns det alltid något till storasyskon.
    Jättebra!

• iakttagare

Släpp inte in över huvudtaget

• enlitenbitkaka

Att du vill vara ifred och ta det lugnt är inte fel, helt normalt och inte att överreagera. Men det här; "Jag sa till honom att han inte är redo för att ha barn eller flickvän. Jag vill att han ska tänka på mig och min dotter i första hand!! är att överreagera enligt mig. Han har också blivit pappa, det är inte bara du som blivit mamma. Naturligtvis prioriterar man familjen först men han är fortfarande en egen person som också har rätt att tycka och tänka.

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på drommenomlycka.blogspot.com/
  • kinna3

Hahaha 1-2 dagar??? Jag sa typ nej till alla förutom kanske nån gång i veckan i typ några månader pga sömn lugn & ro mm. De va INTE populärt bland folk, MEN de e DU/NI som bestämmer!!! Så kan dom andra sura bäst dom vill...Prata med din kille eller prata med bvc & be dom prata med er eller din kille :) ??!!

Svar på tråden Bryter snart i hop, orkar inte med folk efter förlossningen