• ncfb

Present 40-års kalas för kollega

Min man och jag ska på 40-års fest för min mans kollega i slutet på månaden.
    Jag undrar nu för vilket belopp ni skulle köpt något för? Min man har hittat en present för 600-700 :-.
    Är det för mycket? Eller lagom? Eller för lite? Min man jobbar inte med denna kollega varje dag. Så de har inte en jättenära relation. 1-2 gånger i veckan jobbar de ihop...

Vad skulle ni köpa?    

• Svar på tråden Present 40-års kalas för kollega
  • Tonårsmamman1

Ja, jag tycker det är för mycket. Men det beror ju också på hur mycket man tjänar, har man en mycket hög lön så är ju det kanske en rimlig summa.
    Jag hade köpt en flaska fint vin, för ett par hundra.
    Är ni inte flera som kan lägga ihop?

• ncfb
    Tonårsmamman1 skrev 2013-04-16 08:36:03 följande:

Ja, jag tycker det är för mycket. Men det beror ju också på hur mycket man tjänar, har man en mycket hög lön så är ju det kanske en rimlig summa.
    Jag hade köpt en flaska fint vin, för ett par hundra.
    Är ni inte flera som kan lägga ihop?

Nej, vi kommer köpa våran present själva. Jag tyckte också det var aningen för mycket med tanke på att det "bara" är en kollega som vi inte umgås med privat i vanliga fall   Men jag vet inte vad folk "brukar" ge. Man vill ju inte köpa för lite liksom..
  • Lilia

Vanligtvis lägger man ju ihop, och då kan jag tycka att runt 100 kronor/person är rimligt. Är det din man som håller i "insamlingen"? Då beror det på hur många kollegor som ska dela på de där 600-700 kronorna tycker jag.

• ncfb
    Lilia skrev 2013-04-16 08:40:32 följande:
    Vanligtvis lägger man ju ihop, och då kan jag tycka att runt 100 kronor/person är rimligt. Är det din man som håller i "insamlingen"? Då beror det på hur många kollegor som ska dela på de där 600-700 kronorna tycker jag.

Finns ingen insamling. Så jag och min man köper något separat.. Det är alltså jag och min man som ska köpa något enbart.. De övriga köper själva något
  • Sarina47

Jag tycker att det spelar roll bad det är för sorts kalas, är det på fin restaurang, catering, trädgårdsfest eller hyrd båt? Är kalaset påkostat, klädkod, serveringspersonal etc. så skulle jag lägga ner lite mer pengar på pressent, typ 300-500kr! Är det en trädgårds fest med grillat och potatissallad ( ;) ) skulle jag köpa något enklare för Max en hundralapp.

600kr tycker jag låter väldigt mycket! Möjligtvis skulle jag lägga ut denna summa för någon av mina närmsta vänner/släkt om hen önskat sig något specifikt som kostade den summan.

Annars är det så svårt med presenter, om sanningen ska fram så blir de nästan aldrig helt bra, det är super svårt att köpa något till någon annan så hen blir nöjd! Jag brukar köpa något till välgörenhet om jag ska bort på kalas, om hen inte önskat sig något specifikt!

Svar på tråden Present 40-års kalas för kollega