• Anonym (ingen mens?)

ingen mens på grund av hälsosam viktnedgång?

Jag slutade äta ppiller förra våren utan att då aktivt försöka bli gravid, ville just då bara sluta äta dem. Ganska snart fick jag tillbaka min mens och den blev relativt regelbunden (28-35 dagars cykler). I januari i år började jag "ett nytt liv" och tog tag i min vikt, har sedan dess gått ner ca 15kg och har fortfarande drygt 20kg kvar att gå ner för att enligt bmi vara normalviktig.
    Nu lyser min mens med sin frånvaro, den senaste började 15.2, alltså över 8 veckor sedan. Jag tog ett graviditetstest 21 mars som visade negativt och ska alltså inte vara gravid.
    Nu funderar jag om mensen kan rubbas även av en hälsosam viktnedgång? Jag har alltså inte slutat äta, utan bara börjat äta hälsosammare och röra på mig mera än tidigare.

• Svar på tråden ingen mens på grund av hälsosam viktnedgång?
  • Anonym

Ja det kan spela in. Äter du tillräckligt med kalorier? äter du för lite kalorier varje dag och rör på dig mycket så blir det att din kropp sätts i svält då brukar mensen försvinna.

• Anonym (ingen mens?)
    Anonym skrev 2013-04-16 09:28:22 följande:
    Ja det kan spela in. Äter du tillräckligt med kalorier? äter du för lite kalorier varje dag och rör på dig mycket så blir det att din kropp sätts i svält då brukar mensen försvinna.
    Jag äter tillräckligt med kalorier, mitt medeltal under en vecka brukar variera mellan 1300 & 1600 kcal per dag.
  • Anonym

Att gå ner 15 kg sen januari är ingen normal viknedgång.

• Anonym (ingen mens?)
    Anonym skrev 2013-04-16 09:41:21 följande:
    På vilket sätt motiverar du det?
  • Anonym (för lite)
    Anonym (ingen mens?) skrev 2013-04-16 09:38:34 följande:
    Jag äter tillräckligt med kalorier, mitt medeltal under en vecka brukar variera mellan 1300 & 1600 kcal per dag.
    Nä, det är inte tillräckligt, speciellt inte om du tränar.
  • Anonym
    Anonym (ingen mens?) skrev 2013-04-16 09:43:16 följande:
    På vilket sätt motiverar du det?
    Att det är alldeles för snabbt och innebär en väldigt stor påfrestning för kroppen. Därav utebliven mens.
  • MajaVira
    Anonym skrev 2013-04-16 09:41:21 följande:
    1 kg i veckan är väl en ganska normal viktnedgång, särskilt med tanke på att TS hade 35 kg övervikt när hon började gå ner i vikt.
  • Anonym (nja)
    MajaVira skrev 2013-04-16 09:46:29 följande:
    1 kg i veckan är väl en ganska normal viktnedgång, särskilt med tanke på att TS hade 35 kg övervikt när hon började gå ner i vikt.
  • Anonym (ingen mens?)
    Anonym (för lite) skrev 2013-04-16 09:43:38 följande:
    Nä, det är inte tillräckligt, speciellt inte om du tränar.
    Jag tränar inte i den bemärkelsen, simmar 1-2ggr per vecka och går promenad nu och då. Skrev att jag börjat röra på mig mer än tidigare.
  • Anonym (ingen mens?)
    Anonym skrev 2013-04-16 09:44:16 följande:
    Att det är alldeles för snabbt och innebär en väldigt stor påfrestning för kroppen. Därav utebliven mens.
    Eftersom min övervikt var (och till en del fortfarande är) väldigt omfattande brukar vikten rasa ganska snabbt för en del i början då man lägger om sin kost. Jag är mån om att vara hälsosam i min viktnedgång.
  • Tesselajnen

Klart viktnedgången kan påverka menscykeln, men om jag vore du skulle jag för säkerhetsskull ta ett nytt gravtest, det är ju snart en månad sedan du tog ett. Bara för att vara på säkra sidan.

Kilo för kilo ska bort! ~ fran100till60.blogspot.se/ ~
  • Anonym (ingen mens?)
    Tesselajnen skrev 2013-04-16 17:26:49 följande:
    Klart viktnedgången kan påverka menscykeln, men om jag vore du skulle jag för säkerhetsskull ta ett nytt gravtest, det är ju snart en månad sedan du tog ett. Bara för att vara på säkra sidan.
    Kanske jag borde ta ett test till då... :) läste lite om din viktnedgång, inspirerande! Rubbades din mens då du började gå ner i vikt?
  • Tesselajnen

Tack :)

Nej, mensen rubbades inte för min del. Min kropp sa i från på andra sätt, tex så tappade jag mycket hår och de gånger jag har varit sjuk så har jag varit sjukare än "normalt" elller hur man ska säga. Kroppen sätts ju i ett stresstillstånd när det är saker som förändras som det gör vid en stor viktnedgång. :)

Kilo för kilo ska bort! ~ fran100till60.blogspot.se/ ~
  • Anonym (ingen mens?)

Jag tog ett gravtest nu på morgonen, övertygad om att inte vara gravid, men fick genast två starka streck på testet.... Är milt sagt lite omtumlad nu. Tydligen blev jag gravid direkt när jag gick ner i vikt, trots att jag ännu har mycket att gå ner för att klassas som normalviktig. Tänker ännu testa med ett digitalt test för jag tror inte riktigt på det ännu. Hur lite är för lite att äta då man är gravid? En massa tankar som snurrar i skallen :)

Svar på tråden ingen mens på grund av hälsosam viktnedgång?