• TeriChan

Putande mage trots bra kost och träning...

....och nej jag är inte gravid!! Jag har normalränad mage, äter nyttigt och rör mig normalt mycket varje dag. Men ändå räcker det med ett glas vatten så putar min mage ut och jag SER gravid ut! På morgonen är den normal och platt, men en kopp te eller ett äpple t.o.m räcker för att hela magen ska puta!
    Vad är det för fel på min mage?!?!?! 
    Jag har ett barn på 5 år och jag har aldrig varit överviktig/fet/mullig eller liknande. Nästan alltid lite i undervikt. Helt plötsligt känner jag mig jätte tjock pga detta och jag mår SKIT DÅLIGT över att äta!!

Och kom inte och snacka om att "du är fin som du är" osv... För jag vet att ni själva är missnöjda med NÅGOT oavsett hur mkt ni intalar er själva detta... JAG är inte nöjd med hur jag ser ut nu! Jag vill se ut som jag gjorde för 3 år sedan... Smal, fin och utan "massa" fett och bullande mage!! 

Jag vill bara kunna äta som förr och leva som förr utan att behöva må dåligt...

Någon som har tips på varför magen putar så? Är det kosten? Fysiskt/muskulaturen? Själva magen i sig/tarmarna? 
    Någon med liknande problem??

Snälla hjälp för jag vill inte svälta mig, jag vill må bra..... 

• Svar på tråden Putande mage trots bra kost och träning...
  • TeriChan
    Essence skrev 2013-04-16 10:35:31 följande:
    Har du läst något om delade magmuskler?
    Nä vad är det? jag googlar!
  • Essence

Under en graviditet så delar sig magmusklerna och förs åt sidan så att säga. Efter förlossningen är det inte alla vars magmuskler går ihop igen, utan de kan fortsätta vara delade. När det sker så kan musklerna inte hålla tillbaka magen så att säga, utan minsta lilla gör att det buktar ut. 

Det värsta man kan göra åt detta är sit-ups. Det finns tonvis med bra övningar man kan göra för att försöka få ihop magmusklerna igen. Däremot, om de är för mycket delade, eller om det har gått alldeles för lång tid, så kan en operation vara den enda lösningen.   

• TeriChan
    Essence skrev 2013-04-16 10:35:31 följande:
    Har du läst något om delade magmuskler?
    Men för ca 3 år sedan hade jag magrutor.... 6 pack! Då red jag 2-4 ggr i veckan. Kan magen separera sig efter det bara sådär?
  • Essence

Inte om du inte fått barn efter det. Förvånad 

Men sen beror det på lite. Man kan ha magrutor, fast magmusklerna är delade..
    Lägg dig på rygg, lyft upp huvudet lite och spänn magen. Hur många fingrars avstånd är det mellan dina magmuskler?   

• TeriChan

Jag hittade något test för det. jag tror inte det är det som är mitt problem dock... :/ Något annat är det!

• Essence

Är du gravid?

Har du problem med gaser?

Har du utvecklat laktos/glutenintollerans?      

• TeriChan
    Essence skrev 2013-04-16 10:46:34 följande:
    Är du gravid?

Har du problem med gaser?

Har du utvecklat laktos/glutenintollerans?      
    Nej jag är inte gravid!!

Jae eller det har jag väl alltid haft men i perioder har jag fått mer! xD

Det vet jag inte!?! hur vet man det? Laktos tror jag inte, för det har jag testat att ta bort ur kosten utan att det förändrats... Men Gluten kan man ju inte göra så med! Eller? 
  • Essence

Testa inte själv, hemmatesterna man köper på apoteket kan visa fel. Jag skulle rekommendera att du besöker vårdcentralen och förklarar ditt problem och ber om att få bli testad för gluten, mjölk, ägg osv.

Vissa livsmedelsprodukter kan man vara känslig mot, vilket gör att man kanske blir extra gasig eller uppblåst. Jag som är både laktos- och glutenintollerant kan bli så sjukt uppblåst av bullar, glass och liknande att jag verkligen ser ut att vara 6 månader gravid.  

• TeriChan

Min lillebror har IBS... Så jag har funderat att kolla det! Men gluten.. Nja jag har ju inga andra symptom på det! men jag får väl göra det, kontakta vårdcentralen.... Tack för svar!! :)

• Essence
    TeriChan skrev 2013-04-16 11:29:45 följande:
    Min lillebror har IBS... Så jag har funderat att kolla det! Men gluten.. Nja jag har ju inga andra symptom på det! men jag får väl göra det, kontakta vårdcentralen.... Tack för svar!! :)

Åh, IBS is a bitch. Har haft det till och från sen jag var 18. Det är svårdiagnostiserat eftersom de flesta har så olika symptom. Dessutom måste de oftast ta prover i tarmen, genom ändtarmen, för att bekräfta. Usch!

Hoppas det löser sig iallafall. 

Ett tips är att du ger din mage en total paus en vecka. Ät inget annat än ångkokta grönsaker och kokt fisk. Drick jättemycket vatten.  Jag brukar ta en sån kur en gång om året bara för att ställa om allt i magsäcken och tarmarna och låta de vila från stark, stekt och kryddig mat.  
  • BabyBlues85

Har haft samma problem, började springa samt göra plankan och det är det enda som hjälpt =)

• TeriChan
    Essence skrev 2013-04-16 15:48:59 följande:

Åh, IBS is a bitch. Har haft det till och från sen jag var 18. Det är svårdiagnostiserat eftersom de flesta har så olika symptom. Dessutom måste de oftast ta prover i tarmen, genom ändtarmen, för att bekräfta. Usch!

Hoppas det löser sig iallafall. 

Ett tips är att du ger din mage en total paus en vecka. Ät inget annat än ångkokta grönsaker och kokt fisk. Drick jättemycket vatten.  Jag brukar ta en sån kur en gång om året bara för att ställa om allt i magsäcken och tarmarna och låta de vila från stark, stekt och kryddig mat.  
    Kör nu socker/glutenfri "snäll" mat ett tag framöver! Hoppas det hjälper!
    BabyBlues85 skrev 2013-04-16 15:52:35 följande:
    Har haft samma problem, började springa samt göra plankan och det är det enda som hjälpt =)
    Önskar jag hade tid till att springa..... Tränar hemma nu iaf! :)

Svar på tråden Putande mage trots bra kost och träning...