• DuTrorAttDuVet

    Fiskarna dör, sjunker och blir uppätna...

    Har ett vanligt litet hemakvarium med vanliga fiskar (guppy, platy, en snigelätare och en "dammsugare")
    Igår kväll såg jag att en fisk (den sista neontetran) hade dött, men den låg dåligt till så jag tänkte ta det idag men såg imorse att det bara var skelettet kvar. Nu hade ytterligare en fisk (en guppy) dött, och även den låg uppochner på botten... Brukar inte fiskarna flyta när de dör? Och varför äter de av de döda? Ger jag dem inte tillräckligt med mat? Är en ordentlig nybörjare.. 

  • Svar på tråden Fiskarna dör, sjunker och blir uppätna...
  • Lena

    De äter alltid de döda. De sjunker först, sen flyter och sen sjunker igen.

    Plocka alltid ur en död fisk så fort du ser den och byt sen 50% av vattnet och strunta i att mata en dag.

    Du matar troligare för mycket än för lite. De ska hinna äta upp maten på några sekunder bara.

  • DuTrorAttDuVet
    Lena skrev 2013-04-16 13:44:05 följande:
    De äter alltid de döda. De sjunker först, sen flyter och sen sjunker igen.

    Plocka alltid ur en död fisk så fort du ser den och byt sen 50% av vattnet och strunta i att mata en dag.

    Du matar troligare för mycket än för lite. De ska hinna äta upp maten på några sekunder bara.
    Tack :D Ska strunta i att mata imorgon alltså? (eftersom jag redan matat idag :/)

    jag ger dem 1 nypa mat (är dyra små "bollar" av något slag :P) och det är nu 14 fiskar.. Lagom? För mycket? 
  • Lena
    DuTrorAttDuVet skrev 2013-04-16 14:26:24 följande:
    Tack :D Ska strunta i att mata imorgon alltså? (eftersom jag redan matat idag :/)

    jag ger dem 1 nypa mat (är dyra små "bollar" av något slag :P) och det är nu 14 fiskar.. Lagom? För mycket? 
    Strutna i att mata i morgon och byt 50% av vattnet idag.

    Det beror på hur stora nypor du har. Ta tiden på hur snabbt fiskarna hinner äta upp det. Är under 3 sekunder är det okej, är det under 1 sekund är det för lite.
  • Zizzy Zimsson

    Du syresätter vattnet, right?

    Sorry, måste fråga.  

  • DuTrorAttDuVet
    Zizzy Zimsson skrev 2013-04-16 17:49:40 följande:
    Du syresätter vattnet, right?

    Sorry, måste fråga.  
    Jag har två pumpar i varav den ena sprutar bubblor, sedan har jag 3 växter.. tror akvariet är på ca 50 liter.. räcker det? :)
  • DuTrorAttDuVet
    Lena skrev 2013-04-16 17:38:46 följande:
    Strutna i att mata i morgon och byt 50% av vattnet idag.

    Det beror på hur stora nypor du har. Ta tiden på hur snabbt fiskarna hinner äta upp det. Är under 3 sekunder är det okej, är det under 1 sekund är det för lite.
    Har bytt ut vatten :) ok, 3 sekunder it is :D Tack!
  • Gudinnan

    Kolla om du har bakterier i vattnet ta och gör vatten prov så får du förklaringen !


    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
Svar på tråden Fiskarna dör, sjunker och blir uppätna...