• Anonym (Kvinnlig kollega)

Hur hantera hierarki som är orättvis på en arbetsplats?

Detta är något jag brottas med dagligen. Behöver råd nu då jag snart inte tycker att min situation är hållbar. Jag jobbar som tjänsteman, på ett kontor. Här finns en hierarki som känns som 1800-tal. Tex har jag en kollega som är den största lallaren jag sett, han är 50 år och har jobbat på företaget lika länge som jag. Dvs sedan -09. Han åker runt och säljer. Han har inget budgetansvar, han reder sig inte administrativt själv utan behöver kvinnor omkring sig som löser det mesta till honom. Jag, kvinna på 35-år tar dagligen beslut, stora som små. Jag har budgetansvar och tar många fighter med våra kunder. Han har tjänstebil, jag kör runt i min privata. Han tjänar x antal tusen mer i månaden. Och när vi senast fick bonus, fick han 100 000:- i bonus. Och jag 50 000:-. Och det känns som ett jäkla hån! Jag kämpar och drar i tunga saker hela tiden och han glider runt på en räkmacka... Hur fan hanterar man det? Utan att låta som en gnällig bitterfitta!

• Svar på tråden Hur hantera hierarki som är orättvis på en arbetsplats?
  • h8him

Det låter som om ni har olika arbetsuppgifter. Han verkar vara säljare och du kanske arbetar med fakturering? Stämmer det?

Han säljer/ hyr ut och jag förvaltar! Jag vill inte "avslöja" för mycket.

• listo

Har han fast lön eller får han provision på sin försäljning?

Men hur som helst, hur hanterar du det? Ja, vill du ha högre lön så måste du ju lyfta frågan med din chef. Men eftersom du och den där personen inte verkar ha samma arbetsuppgifter så vore det katastrofalt att ta upp honom som jämförelse när du pratar med chefen. Det enda du kan göra är att tala om vad DU gör bra och varför du bör få upp lönen.
    Du kan också (om du inte redan fått det) be att få en ordentlig specifikation på hur bonusen räknas ut.
    Har du för övrigt frågat om tjänstebil?

• h8him
    Anonym (Kvinnlig kollega) skrev 2013-04-16 14:25:06 följande:
    Han säljer/ hyr ut och jag förvaltar! Jag vill inte "avslöja" för mycket.
    Olika tjänster har ofta olika villkor. Att säljare ofta tjänar mycket är ingen hemlighet. Nog måste han ha en budget att följa han med, även om den kanske inte är officiell på arbetsplatsen. Hög bonus brukar betyda att man har gjort ett väldigt bra resultat.

Just honom bryr jag mig inte så mycket om just nu. Bara ännu en sak som störde mig när jag igår råkade se hans utbetalning som han glömt i skrivaren. Vi kan inte jämföras, såklart! Jag håller precis på att fightas angående min närmsta kollega, vi gör samma jobb, till 95% men min chef kräver mer av mig hela tiden. Påtalar mina brister och jag ser inte längre att jag kommer kunna nå dit. Min kollega däremot, som gör samma jobb, han klarade förra året inte av att fullfölja sitt prognos, bokslut och budgetarbete. Riktigt pinsamt och han kommer undan med det. Så nu har jag bestämt mig för att backa, i den tjänst jag har idag ingår tex inte budgetansvar och nu avsäger jag mig sådant. Jag har satsat otroligt mycket av mig själv i detta arbete och just nu känns det som att man bara tjänar på att vara en man som är bra på att slå sig på bröstet!

• h8him
    Anonym (Kvinnlig kollega) skrev 2013-04-16 14:36:09 följande:
    Just honom bryr jag mig inte så mycket om just nu. Bara ännu en sak som störde mig när jag igår råkade se hans utbetalning som han glömt i skrivaren. Vi kan inte jämföras, såklart! Jag håller precis på att fightas angående min närmsta kollega, vi gör samma jobb, till 95% men min chef kräver mer av mig hela tiden. Påtalar mina brister och jag ser inte längre att jag kommer kunna nå dit. Min kollega däremot, som gör samma jobb, han klarade förra året inte av att fullfölja sitt prognos, bokslut och budgetarbete. Riktigt pinsamt och han kommer undan med det. Så nu har jag bestämt mig för att backa, i den tjänst jag har idag ingår tex inte budgetansvar och nu avsäger jag mig sådant. Jag har satsat otroligt mycket av mig själv i detta arbete och just nu känns det som att man bara tjänar på att vara en man som är bra på att slå sig på bröstet!
    Så varför tar du inte en diskussion med din närmaste chef om att du upplever orättvisa när ni har samma tjänst men det förväntas mycket mer ansvar av dig än av din manliga kollega, trots att det inte syns i lönekuvertet?

Bonusen eller optionerna är kopplat till tjänsten. Inte i prestation.

Jag har tagit upp detta om och om igen. Nu har jag tagit upp det för sista gången, och chefen har en sista chans att möta mig på en rimlig nivå.

• mrsStatham
    Anonym (Kvinnlig kollega) skrev 2013-04-16 14:36:09 följande:
    Man behöver inte vara en man för att vara bra att slå sig på bröstet.
    Har du någonsin gått in i en löneförhandling med enbart två papper med dig till exempel?
    Ena med papper på ett förnyat anställningsavtal med villkor du är nöjd med, det andra ett papper på en omedelbar uppsägning och bett chefen skriva under det denne tycker är bäst?

Det är en sådan inställning man måste ha för att få arbetsplatsens bästa villkor. Oftast är det bara män som har kulor nog att spela med så höga insatser.. 
    Bara två saker är oändliga

Nu har jag äntligen nåt dit, chefen skall återkomma till mig senast på torsdag. Tyvärr har det gått så långt att jag näst intill är likgiltig. Men han får en sista chans att nu forma tjänsten efter mig, så vi båda blir nöjda!

Svar på tråden Hur hantera hierarki som är orättvis på en arbetsplats?