• Anonym (Kvinnlig kollega)

Hur hantera hierarki som är orättvis på en arbetsplats?

Detta är något jag brottas med dagligen. Behöver råd nu då jag snart inte tycker att min situation är hållbar. Jag jobbar som tjänsteman, på ett kontor. Här finns en hierarki som känns som 1800-tal. Tex har jag en kollega som är den största lallaren jag sett, han är 50 år och har jobbat på företaget lika länge som jag. Dvs sedan -09. Han åker runt och säljer. Han har inget budgetansvar, han reder sig inte administrativt själv utan behöver kvinnor omkring sig som löser det mesta till honom. Jag, kvinna på 35-år tar dagligen beslut, stora som små. Jag har budgetansvar och tar många fighter med våra kunder. Han har tjänstebil, jag kör runt i min privata. Han tjänar x antal tusen mer i månaden. Och när vi senast fick bonus, fick han 100 000:- i bonus. Och jag 50 000:-. Och det känns som ett jäkla hån! Jag kämpar och drar i tunga saker hela tiden och han glider runt på en räkmacka... Hur fan hanterar man det? Utan att låta som en gnällig bitterfitta!

• Svar på tråden Hur hantera hierarki som är orättvis på en arbetsplats?
  • h8him

Det låter som om ni har olika arbetsuppgifter. Han verkar vara säljare och du kanske arbetar med fakturering? Stämmer det?

Han säljer/ hyr ut och jag förvaltar! Jag vill inte "avslöja" för mycket.

• listo

Har han fast lön eller får han provision på sin försäljning?

Men hur som helst, hur hanterar du det? Ja, vill du ha högre lön så måste du ju lyfta frågan med din chef. Men eftersom du och den där personen inte verkar ha samma arbetsuppgifter så vore det katastrofalt att ta upp honom som jämförelse när du pratar med chefen. Det enda du kan göra är att tala om vad DU gör bra och varför du bör få upp lönen.
    Du kan också (om du inte redan fått det) be att få en ordentlig specifikation på hur bonusen räknas ut.
    Har du för övrigt frågat om tjänstebil?

• h8him
    Anonym (Kvinnlig kollega) skrev 2013-04-16 14:25:06 följande: